De vraag naar 'de zin van het leven' is een filosofisch/heidense vraag.
sorry??? heidens?? mag ik jouw vragen, welke christelijke achtergrond heb je?
Doet er niet toe. Vanuit bijbels persectief gezien is de vraag naar de zin van het leven een heidense vraag. Of je dat zint of niet, speelt ook geen rol.
Ik ben Katholiek en enthousiast bijbellezer. Ik heb terloops lezende opgevangen dat je nog vrij jong bent? Mag ik er van uit gaan dat je de bijbel niet gelezen hebt? Verbeter mij maar als dat niet zo is. Als je de grote sukken teksten niet gelezen hebt (het is geen verwijt hoor, want dat is jouw keuze), moet je dus
uiterst voorzichtig zijn om bepaalde conclusie te trekken over de Schrift.
Het komt ook regelmatig voor zogenaamde skeptici hier en daar wat (in hun ogen) tegenstrijdige citaten uit de bijbelse context lichten en die te gebruiken om de Bijbel in discrediet te brengen.
Dus, hoe kan je iets beoordelen of conclusies trekken over een boek die je niet gelezen hebt, toch? Dit zou een vreemde gang van zaken zijn. Netjes uitgedrukt.
...het valt ook niet te ontkennen dat de bijbel een flinke invloed heeft op onze normen en waarden, ik hang ze zelf ook aan.
Welke normen en waarden hang je dan aan? Als dat Bijbels geinspireerde waarden en normen zijn, mag je het Christendom wel een beetje positiever tegemoet treden. Waarom ben je dan zo negatief daarover?
...maar christendom als verklarend iets (hoe alles werkt en in elkaar steekt) begint af te brokkelen, dit geeft niet want dit heet vooruitgang.
Als ik zoiets van iemand hoor, is dat koren op de molen voor mij.
"Het Christendom als verklarend iets", "Hoe alles werkt en in elkaar steekt???"
Dat geeft al aan dat je een godsbeeld hebt die vreemd is aan de Bijbel. Een achterhaald beeld trouwens. Dat woordje "iets" geeft dat al aan.
Je ziet waarschijnlijk de Bijbel als een wetenschappelijk boek. Maar het is geen wetenschappelijk boek, ook geen geschiedenisboek waar wat droge 'feitjes'opgesomd staan, ook geen archeologisch boek, enz.
ik stelde n mn vorige post wat vragen, antwoorden zouden fijn zijn [rr]
Je bedoelde; wat is de Bron? Welnu, de God van de Bijbel.