Misschien de neuroloog (of Anusthesist) nog vragen: in hoeverre is meningitis uitgesloten? Moeten we een MRI-brein maken?
Meningitis is uitgesloten middels LP, althans ik ga ervanuit dat met 'LP normaal' wordt bedoeld dat celtelling normaal is en de kweken en PCR's negatief zijn. MRI zou je kunnen overwegen bij encefalitisbeeld, hoewel dat natuurlijk niet gepaard gaat met dit foudroyante beeld. PCR voor HSV is ook negatief, dus uitgesloten. Andere encefalitiden zoals de hepatische en hypertensieve zijn zeer onwaarschijnlijk vanwege blanco voorgeschiedenis. Kliniek past daar ook niet bij.
Angio-oedeem kan inderdaad komen door parecetamol. Anafylaxie staat wel hoog in je DD. Jammer dat de tensie niet genoemd wordt, niet onbelangrijk. Koorts past daar weer niet bij dus dubbele bloedkweek is obligaat. Bij aanvullend onderzoek mis ik nog X-thorax en urinesediment en urinekweek. Auscultatie van long was normaal, maar sluit zeker geen pneumonie uit. Urineonderzoek is helemaal niet gedaan, dus urosepsis kan ook nog. Koorts kan ook nog bij iets gastro-intestinaals natuurlijk, vanwege het braken en diarree. CT-abdomen vind ik trouwens overdiagnostiek in de acute fase, alleen maar stralingsbelasting en wat wil je ermee uitsluiten? Echo lijkt me voldoende. Acidose is een teken van verminderde perfusie van de weefsels door de lage tensie waarschijnlijk.
Pijn in rechter bovenbeen is raar, maar toch moeten we daar iets mee. Septische artritis komt daardoor in je DD (referred pain vanuit de heup of knie), wat je beleid verandert. Echter, geen gekke dingen bij verder lichamelijk onderzoek, dus we mogen ervan uitgaan dat de gewrichten niet rood en gezwollen zijn.
HAE kan ook met als uitlokkende factor gastro-intestinaal infect dan wel UWI (of evt pneumonie). Pijn in rechter been zou kunnen komen door zwelling daar.
We hebben dus te maken met SIRS-beeld icm anafylaxie bij PCM-gebruik óf angio-oedeem bij HAE of iets anders exotisch waar ik zo gauw niet opkom. Werkdiagnose is iig sepsis zonder infectiefocus waarvoor start breed antibioticum, vaak iets van augmentin + gentamicine iv. plus al de andere onderzoekjes die ik boven heb genoemd. Hemodynamisch stabiel houden van patiente spreekt voor zich.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.