Nee. Je praat over een extreem korte periode van enkele jaren waarin er geen of minder opwarming van de oceaan gemeten is.
Geheel correct het is een zeer korte periode. Maar naast het feit dat het, het meest uitgebreide en nauwkeurige data betreft sinds de oceaanmetingen. Het Argo Floatnetwork is (pas) beschikbaar sinds 2003. Is dat het meten van OHC (ocean heat content) van een andere orde is dan die van de gemiddelde wereldtemperatuur metingen.
Die perioden zijn eerder voorgekomen binnen de stijgende trend.
En dat is nu juist iets wat niet zou moeten kunnen voorkomen bij OHC door AGW. Ik begrijp uit je reactie dat je niet geheel begrijpt wat OHC betekent, en het, schijnbaar, verward met temperatuur. OHC is de warmte(energie) welke de oceanen opslaan. Als AGW correct is dan zou deze OHC altijd
in meer of minder mate moeten
stijgen. Zie ook de gebruikte grafiek van mij in mijn vorige post. De rode lijn van projectie van GISS is een rechte lijn met een opgaande trend. Immers de warmte blijft bestaan zolang er geen energie aan het systeem wordt toegevoegd of aan ontrokken. AGW zegt dat de aarde meer warmte opneemt dan het af kan staan. Wanneer oceanen zouden koelen dan doet de aarde dit dus wel!.
Dat deze perioden eerder zijn voorgekomen (3x) is correct. Het was ook iets waar de klimaatwetenschappers mee zaten te stoeien.
Daarom is het leuk dat je deze grafiek nu juist hebt gebruikt. Deze grafiek is namelijk gemaakt op basis van de theorie van James Hansen (NASA GISS) om de koelperiodes te verklaren. De 3 gele punten onder in de grafiek, met de namen Agung, Chichon en Pinatubo, is zijn verklaring. Dit zijn vulkanen. Deze vulkanen hebben een uitbarsting ondervonden in de tijdsperiode aangegeven in de grafiek. En volgens Hansen hebben deze gezorgd voor een koeling van de aarde. Als deze er niet waren geweest dan zou je gewoon een accumulatie zien van de OHC.
Die periode waar jij het over hebt is helemaal rechts in mijn grafiek, het uiterste stukje data, en kan als zodanig geen invloed hebben op het totale beeld of de consensus over AGW.
Zie bovenstaande. Het is dus niet zomaar een uiterst stukje data. De data is heel opmerkelijk!. Want het zou niet moeten kunnen dat de aarde warmtenergie verliest. Nogmaals het zijn niet temperaturen waar we over praten. Als de aarde warmte verliest en er geen sprake is geweest van major vulkaanuitbarstingen, dan is of de theorie van AGW fout of er werken nog andere mechanismen en deugen de modellen niet!. Weer uitgangspunten!.
Met andere woorden. Je stelling dat een paar jaar weinig of geen opwarming gemeten in de oceanen een 'gigantische bom' legt onder AGW is overdreven. DEBUNKED.
Ik begrijp dat dit je natuurlijke reflex is maar zoals boven beschreven niet gegrond.
Ik heb alleen niet altijd de tijd om argumenten van de cryptowetenschappers en propagandisten onderuit te halen. Nu even wel!
Je hebt niets onderuit gehaald, slechts blijk gegeven van een verkeerde interpretatie van zaken.
Totale onzin. Bron graag.
De juiste volgorde is: eerst de bron vragen, dan pas bepalen of iets totale onzin is.
Bron:
Earths Energy Imbalance: Confirmation and Implications, James Hansen, Josh Willis, and Gavin Schmidt (Science, 3 June 2005, 1431-35). Confirmation of the planetary energy imbalance, [
]can be obtained by measuring the heat content of the ocean, which must be the principal reservoir for excess energy (1432).
Mij is niet duidelijk wat deze brief toevoegt aan wat al bekend was over de CRU mails. Het heeft in ieder geval geen relevantie voor het huidige onderwerp.
Het huidige onderwerp is fouten in het IPCC rapport. IPCC die data gebruikt van CRU, dan acht ik dit zeker relevant.