Ger
Artikelen: 0

Re: Vlindermes illegaal?

Dit vind ik geen terechte vergelijking, eendavid. Dit valt niet eens onder appels met peren vergelijken, maar onder bananen met pompoenen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Jack Carver

eendavid schreef:tsja...

Ik merk dat er vrij veel vraag is naar minderjarige prostitutie. Als ze deze illegaal houden, zijn er altijd mensen bij die ze illegaal aanschaffen (dit valt weer onder criminaliteit). Meestal zijn deze dan ook nog goedkope prullen, die zelfs onveilig kunnen zijn omdat ze verplicht worden tot sex zonder condoom.

Als ze worden gelegaliseerd is het niet meer nodig om ze illegaal te verkrijgen. Dit is weer een goede bestrijding van illegale activiteiten. Het legaliseren van minderjarige prostitutie speelt dan zelfs een rol in de preventie van criminaliteit! Ook wordt het dan makkelijker om goede, vertrouwelijke meisjes te krijgen op een betrouwbare manier van goede merken als XXX. Dit zijn goede, degelijke meiden die een stuk veiliger zijn kwa AIDS. Én als laatste komt er nog bij dat dan heel wat mensen (waaronder ik, ik popel al tijden voor een Russische 14jarige) tevreden zullen zijn.
Vallen we een beetje van het onderwerp??
Imengine

Dat is misschien geen terechte vergelijking, maar toch geeft het duidelijk de gaten/gebreken in gast Tom zijn redenering weer. Als je op basis van een redenering/argumentatie als gast Tom illegale praktijken, legaal wil maken, dan ben je verkeerd bezig.
eendavid

Dat is misschien geen terechte vergelijking, maar toch geeft het duidelijk de gaten/gebreken in gast Tom zijn redenering weer. Als je op basis van een redenering/argumentatie als gast Tom illegale praktijken, legaal wil maken, dan ben je verkeerd bezig.
precies wat ik poogde te zeggen. Ik wilde helemaal geen vergelijking maken, ik wil aantonen dat je met dergelijke redenering even goed naar een anarchistische maatschappij kan donderen.
Tom.

Hm... ondanks dat bovenstaande vergelijking een beetje vreemd is, zie ik wel in dat dat deel van mijn redenering niet helemaal klopt. Op die manier valt inderdaad van zowat elke criminele handeling wel wat te zeggen.

Er wordt veel gepraat over de schijnbare grens die wordt getrokken. Je zou de startvraag dus eigenlijk anders kunnen maken. Maak er bijvoorbeeld van: 'Waarom wordt de grens getrokken bij het vlindermes?' Ik denk dat die vraag ook wel een pittige discussie op kan leveren. xP
FlorianK

....mijn Benchmade model 42 durf ik van een flat af te gooien.....
En dat is nou het probleem... Dat soort messen nodigen alleen maar uit om gevaarlijke dingen mee te doen! :D
dus.
Jack Carver

Wat svb hiemee bedoeld is dat een beter kwaliteit mes ook veiliger in gebruik is

Mod Ger: de onvriendelijkheden en bijbehorende excuses verwijderd
albert davinci

Wat svb hiemee bedoeld is dat een beter kwaliteit mes ook veiliger in gebruik is
Waarmee je zelf al suggereert dat het spelen met vlindermessen sowieso al niet al te veilig is ;-)

Ik weet het, jullie stellen dat juist de goedkope 'namaak'prul verkrijgbaar is doordat de vlindermessen vanaf een bepaalde lengte illegaal is in Nederland maar ook de degelijke vlindermessen slijten vroeg of laat, ze zijn dan nog groter ook met een daaraan gepaard gaande stijgend risico op gruwelijke ongelukken.

Ik vind dat Imengine het mooi uitlegd.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Jack Carver

albert davinci schreef:Waarmee je zelf al suggereert dat het spelen met vlindermessen sowieso al niet al te veilig is ;-)

Ik weet het, jullie stellen dat juist de goedkope 'namaak'prul verkrijgbaar is doordat de vlindermessen vanaf een bepaalde lengte illegaal is in Nederland maar ook de degelijke vlindermessen slijten vroeg of laat, ze zijn dan nog groter ook met een daaraan gepaard gaande stijgend risico op gruwelijke ongelukken.

Ik vind dat Imengine het mooi uitlegd.
Wat al eerder gezegt is is dat je écht spastisch moet zijn om "gruwelijke" ongelukken te krijgen.

Ik vlinder al zowat een jaar en ik sta ook in een keuken bij een grieks restaurant, het aantal wonden dat ik opliep door op een razendsnelle manier uien snijden is al heel wijnig maar toch meer dan wonden die ik opliep door het vlinderen.

Zoals ik al eerder zij: Oefening baart kunst.
maar ook de degelijke vlindermessen slijten vroeg of laat, ze zijn dan nog groter ook met een daaraan gepaard gaande stijgend risico op gruwelijke ongelukken
Wat ik nog vergeten ben: titanium is het meest slijtvaste metaal verkrijgbaar, en bij kwaliteitsmessen zoals Benchmade ook nog voorzien van een cobaltlaag die het titanium nóg sterker maakt en daarom pas over gemiddeld zon hondert jaartjes intensief gebruik gaat slijten. vandaar dat zon mes ook ongeveer 180 Dollar kost.
Tom.

Wat ik nog vergeten ben: titanium is het meest slijtvaste metaal verkrijgbaar, en bij kwaliteitsmessen zoals Benchmade ook nog voorzien van een cobaltlaag die het titanium nóg sterker maakt en daarom pas over gemiddeld zon hondert jaartjes intensief gebruik gaat slijten. vandaar dat zon mes ook ongeveer 180 Dollar kost.
Toen ik aan het lezen was, wou ik ook al zeggen dat albert's uitspraak niet klopt. Een GOED vlindermes gaat langer mee dan de koper in kwestie. Ik denk dat Jack's uitleg meer dan genoeg verklaart. Maar vergeet niet dat de BM42 (nog altijd het 'standaardmodel' vlindermes) op de site van Benchmade zelf 230 dollar kost, niet 180. :D Op sites van dealers zoals EDC zijn ze wel goedkoper, daar heb je ze voor zo'n 150 euro (dacht ik) al.

Voor mensen die geen idee hebben van de waarde van de dollar: 230 dollar is momenteel 171,39 in euro's. 150 dollar is momenteel 111,77 in euro's.

Dat dus voor een mes. Moet dus wel goede kwaliteit zijn hè? :D
Jack Carver

Tom. schreef:Toen ik aan het lezen was, wou ik ook al zeggen dat albert's uitspraak niet klopt. Een GOED vlindermes gaat langer mee dan de koper in kwestie. Ik denk dat Jack's uitleg meer dan genoeg verklaart. Maar vergeet niet dat de BM42 (nog altijd het 'standaardmodel' vlindermes) op de site van Benchmade zelf 230 dollar kost, niet 180. :D Op sites van dealers zoals EDC zijn ze wel goedkoper, daar heb je ze voor zo'n 150 euro (dacht ik) al.

Voor mensen die geen idee hebben van de waarde van de dollar: 230 dollar is momenteel 171,39 in euro's. 150 dollar is momenteel 111,77 in euro's.

Dat dus voor een mes. Moet dus wel goede kwaliteit zijn hè? :D
Kijk maar naar de zogenaamde Custom vlindermessen: compleet met de hand gemaakt en vaak heel mooi versiert.

Helaas wel boven de 1000 dollar.

En nog even een waarschuwing voor iedereen die graag een benchmade wil:

Er zijn in een aantal landen zoals belgië en spanje namaak benchmades te koop voor scherpe prijzen. Koop deze messen NIET! ze zijn vaak van slechte kwaliteit en zonde van je geld.
Tom.

Jack Carver schreef:Kijk maar naar de zogenaamde Custom vlindermessen: compleet met de hand gemaakt en vaak heel mooi versiert.

Helaas wel boven de 1000 dollar.
Ja, en trouwens... als vlindermessen alleen zouden worden gebruikt als ordinair wapen, waarom zijn er dan designers die zo veel tijd steken in het uiterlijk ervan? Teken dat het een verzamelobject is.
Jack Carver

Een vlindermes is alleen niet een heel erg bekend verzamelobject in Nederland, maar in het land van herkomst (de filipijnen) is het voor de meeste mensen doodnormaal dat je een vlindermes bezit, en ook gebruikt.

In de middeleeuwen gebruikten ze daar vlindermessen zoals ze hier zwaarden gebruikten, en blijkbaar vanden de meeste mensen het bezitten van een zwaard toch redelijk normaal en het bezitten van een vlindermes crimineel.
albert davinci

Ja, en trouwens... als vlindermessen alleen zouden worden gebruikt als ordinair wapen, waarom zijn er dan designers die zo veel tijd steken in het uiterlijk ervan? Teken dat het een verzamelobject is.
Dat is natuurlijk geen argument voor meer vrijheid mbt het vlindermessenbezit. Het is niet omdat het voor sommige mensen een verzamelobject is dat het daarom niet voor anderen een wapen is.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Tom.

Dat is natuurlijk geen argument voor meer vrijheid mbt het vlindermessenbezit. Het is niet omdat het voor sommige mensen een verzamelobject is dat het daarom niet voor anderen een wapen is.
Nee, en zwaarden zijn natuurlijk ook geen verzamelobjecten... :D

Ja, zwaardvechten is óók een sport...

Als vlindermessen legaal zouden zijn, zal flippen ook een sport zijn (zoals in de VS, daar hebben ze er zelfs kampioenschappen in!)

't is dus nog steeds zo dat het vlindermes wordt benadeeld tov het zwaard. Zowat alles wat het zwaard heeft, heeft een vlindermes op de een of andere manier ook. Even alles samengevat:

Het zwaard is verzamelobject en mede daardoor legaal --> Het vlindermes is ook een verzamelobject, maar nog steeds illegaal;

Het zwaard is een middel om een sport mee te beoefenen en mede daardoor legaal --> Het vlindermes is dat ook, maar nog steeds illegaal;

Het zwaard kan een vorm van decoratie zijn (bijv. aan de muur) en is mede daardoor legaal --> Het vlindermes kan ook als decoratie dienen (om ze weg te leggen, bijvoorbeeld in een vitrine) maar zijn nog steeds illegaal;

Het zwaard heeft een 'duistere geschiedenis' (als moordwapen van ridders), maar is toch legaal --> Het vlindermes heeft een 'duistere geschiedenis' (ook als moordwapen), maar is daardoor wél illegaal;

Het zwaard kan nu nog steeds als wapen dienen, maar is toch legaal --> Het vlindermes kan ook nog steeds als wapen dienen, maar is daardoor illegaal;

Het zwaard is een effectief wapen, maar toch legaal --> Het vlindermes is minder effectief wapen dan het zwaard (door de lengte), maar is tóch illegaal;

Het zwaard is goed te gebruiken als wapen om van flinke afstand aan te vallen (door zijn lengte en het bestaan van gooitechnieken), maar is tóch legaal --> Het vlindermes is goed te gebruiken als wapen om van flinke afstand aan te vallen, maar alleen door het gebruik van gooitechnieken, niet door de lengte, maar is tóch illegaal;

Het zwaard is (na mijn mening) zéér intimiderend bij een bedreiging, maar is toch legaal --> Het vlindermes is (naar mijn mening) minder intimiderend dan het zwaard, maar tóch illegaal.

Tot slot is het zwaard onhandig om te gebruiken in het dagelijkse leven (zie jij iemand een boterham snijden met een zwaard?). Het vlindermes is wél gemakkelijk te gebruiken in het dagelijks leven (op dezelfde manier waarop je een willekeurig mes uit je keukenla gebruikt). Ik kan zelf wel bedenken dat dit argument niet echt zwaar meetelt, aangezien er genoeg andere vervangende middelen zijn in het dagelijks leven voor het vlindermes. Vandaar dat ik deze rede appart heb gezet.

Verder nog:

Het is moeilijker (en kan gevaarlijker zijn) om een zwaard te vervoeren dan een vlindermes;

Als een random gek de werptechnieken voor het vlindermes én het zwaard niet kent (die kans is groot), is het vlindermes niet meer te gebruiken als wapen op afstand, een zwaard nog wel vanwege zijn lengte. (Ik heb het hier dus over een vrij kleine afstand).

Natuurlijk ben ik altijd bereid om naar meningen van anderen te luisteren, vandaar ook nog argumenten tegen het vlindermes:

- Een vlindermes is onopvallender te dragen/vervoeren dan het zwaard;

- Een vlindermes kun je sneller paraat hebben dan een zwaard;

- Een vlindermes is vaak geliefd bij de zogenaamde gangs.

Wegen deze 3 kleine dingetjes voor de overheid nou écht sterker dan ál de andere bovengenoemde vergelijkingen?

Als voorbeeld heb ik nu het zwaard genomen. Dit heb ik NIET gedaan om het zwaard 'aan te vallen', maar enkel en alleen met het doel om het vlindermes ermee te vergelijken en te concluderen dat het zwaard in mijn ogen gevaarlijker is dan het vlindermes.

Natuurlijk kun je een soortgelijke vergelijking ook opstellen met andere wapens, zoals vuurwapens (die ook in Nederland legaal te verkrijgen zijn ONDER BEPAALDE VOORWAARDEN) en legale steekwapens, zoals de overbekende multitool (Zwitsers zakmes). Omdat ik nu toch bezig ben...

- Een vlindermes is op geen enkele manier legaal te verkrijgen, een vuurwapen (dit heeft misschien grenzen kwa kaliber etc., maar die terzijde) wel, hoewel het véél gemakkelijker is om iemand aan te vallen met een vuurwapen dan met een (vlinder)mes, een vuurwapen intimiderender is dan het (vlindermes), je een vuurwapen nóg sneller paraat kunt hebben dan het vlindermes, je met een vuurwapen minder sporen achterlaat bij een moord dan met een vlindermes (omdat de kans op lichaamscontact met je slachtoffer klein is en lichaamscontact niet nodig is), je veel makkelijker van een afstand aan kunt vallen met een vuurwapen dan met een vlindermes enz. enz. Ik denk niet dat ik iemand verder duidelijk hoef te maken dat een vuurwapen veel gevaarlijker is dan welk mes dan ook.

Dan blijft nu nog de vergelijking met het overbekend Zwitsers zakmes over. Ik ga nu uit van een Zwitsers zakmes met alléén een mes, dus geen multitool. Trouwens, waarom zijn er eigenlijk zakmessen met alléén een mes? Deze hebben niet meer gebruikswaarde dan een vlindermes in het dagelijks leven. Hier even de overeenkomsten en verschillen:

Verschillen:

ZZ 1 snijkant, vlindermes 2. (Wat maakt dit uit als je iemand steekt of bedreigd? Ook maakt het bij het werpen geen gigantisch groot verschil, het gaat voornamelijk om de punt van het mes)

Een zakmes is minder snel te openen dan een vlindermes. (Maakt dit nou zó veel uit. De kans is al heel groot dat de dader op je af komt met het mes al open.)

Hierdoor kan het vlindermes iets intimiderender overkomen

Het zakmes heeft geen slechte geschiedenis. (Zal dit een rol spelen denk je?)

Overeenkomsten:

Opopvallend te vervoeren

Verzamelobject

Decoratie

Het blijven allebei wapens

Beide zijn op redelijke afstand te gebruiken door te werpen (al gaat dit met een vlindermes wel iéts beter)

Ondanks de tweede snijkant van het vlindermes, is het zakmes niet schadelijker bij steken.

Beide zijn even goed te gebruiken in het dagelijks leven

Als je kritisch leest, zijn er gigantische veel overeenkomsten tussen het zwaard en het vlindermes en weinig verschillen. Dit geldt ook voor de vergelijking van het vlindermes met het zakmes.

Uit de paar verschillen tussen het zwaard en het vlinderes die er zijn, valt te concluderen dat voornamelijk dit verschil een HELE GROTE rol spelen voor de overheid:

SNELHEID WAARMEE JE EEN VLINDERMES PARAAT KUNT HEBBEN

Voor een groot aantal van jullie zal dit genoeg zijn om vlindermessen illegaal te houden. Ik vind echter van niet. De enige verschillen die dit maakt:

- Het vlindermes kan op deze manier IETS onverwachter aankomen.

- De vluchttijd van het slachtoffer is aanzienlijk minder.

Om een lang verhaal kort te maken: vaak weet je van tevoren dat je iemand wil gaan aanvallen (lijkt me wel, anders komt het meer in de richting van verdediging), dus dan is het logisch dat je je zakmes van tevoren al opent. Beide argumenten van de overheid spelen dan dus al geen rol meer. Het zakmes komt even onverwachts aan en de vluchttijd van het slachtoffer is even kort.

Als verdedigingswapen is het vlindermes wel aanzienlijk effectiever. Ik zie alleen niet in waarom dit een nadeel is. Ik vind dat je het recht hebt om je EFFECTIEF te kunnen verdedigen.

Enig nadeel van een vlindermes zal kunnen zijn dat het slachtoffer van de bedreiging zó schrikt, dat hij/zij de dader 'per ongeluk' neersteekt. Is dit niet erg ver gezocht? Ook dit kan met het zakmes alsnog als de bedreiger niet meteen wegrent.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Terug naar “Rechtswetenschappen”