Puzzel Puzzels
Gast
Artikelen: 0

Re: Links- of rechtshandig

HansH schreef: do 17 apr 2025, 09:24
Gast schreef: do 17 apr 2025, 08:58 Kan kloppen ze zeggen die mensen zijn creatief, ik ben wel handig maar niet creatief 🌷
maar jij was van nature niet linkshandig toch? je moet linkshandig schrijven aanleren vanuit eerst rechtshandig zijn denk ik niet zien al een middel om slimmer of creatiever te worden. Hoewel de gedachte op zich wel weer creatief is :D
Ik ben ooit mee begonnen door te gaan oefenen. En toen moest ik wel na die blessure
Het verbaast me dat ik echt alles kan met links zoals brood smeren eten etc. Ik blijf lekker alles met links doen. Altijd makkelijk als je 2 handig bent. Schrijven met links dan heb ik een mooier handschrift 🌷

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

HansH

R_Bena schreef: do 17 apr 2025, 09:30 https://www.quest.nl/mens/psychologie/a ... reatiever/
Deze bevinding sloot naadloos aan bij een eveneens in de jaren 70 gepubliceerde statistiek: creatieve en artistieke studierichtingen herbergen, althans in de VS, meer linkshandige studenten dan ‘harde’ studies zoals natuurkunde.
leuk verhaaltje, maar geen echte links naar onderzoeken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Volgens Nederlandse onderzoekers is het niet waar:

https://nos.nl/op3/artikel/2059192-zijn ... creatiever

Geen voorkeur

Het blijkt namelijk dat niet de handvoorkeur een belangrijke rol speelt, maar vooral de voorkeurssterkte belangrijk is. "Er zijn vooral verschillen gevonden ten opzichte van mensen die vaak links en rechts gebruiken voor dezelfde taak en mensen die hier uitsluitend links of rechts voor gebruiken", zeg Ton Groothuis, onderzoeker bij de RuG.
Gast

https://nl.wikihow.com/Met-je-linkerhan ... andig-bent

Op deze site vond ik die leuke oefeningen
En het doet mij echt goed. 🌷
Xilvo

Gast schreef: do 17 apr 2025, 09:51 Ik ben ooit mee begonnen door te gaan oefenen. En toen moest ik wel na die blessure
Het verbaast me dat ik echt alles kan met links zoals brood smeren eten etc. Ik blijf lekker alles met links doen. Altijd makkelijk als je 2 handig bent. Schrijven met links dan heb ik een mooier handschrift 🌷
Waarschijnlijk ben je niet zo puur rechtshandig als je dacht. De meeste linkshandigen mensen die ooit gedwongen werden rechtshandig te schrijven hadden geen mooi handschrift.
Gast

Dat kan kloppen wat jullie zeggen met sleutelen aan cv ketels doe ik ook regelmatig met links, en ja vroeger werd je aangeleerd om rechts te gaan schrijven. Bedankt voor de leuke reacties🌷ik blijf lekker alles doen met links.
HansH

Xilvo schreef: do 17 apr 2025, 10:26 De meeste linkshandigen mensen die ooit gedwongen werden rechtshandig te schrijven hadden geen mooi handschrift.
mijn handschrift met links is ook al niet te lezen dus kun je nagaan als ik gedwongen was geweest rechts te schrijven. eigenlijk nooit bij nagedacht hoe dat ging op school. ik ben gewoon met links begonnen. maar kan zijn dat ik niet goed geluisterd heb toen de meester het uitlegde.
Gast

Zou zomaar kunnen ik ben toen wat gaan doen met links, en nu doe ik niet anders. En daar ben ik echt trots op nu kan ik mooi kaartjes sturen of briefjes schrijven
Gast

Bastiaan schreef: do 22 sep 2005, 16:42 Ik ben ook rechts.

Heeft het rechtshandig zijn eigenlijk ook nog gevolgen, behalve dat mensen die links schrijven vaak slordig schrijven op het schoolbord(tenminste dat is wat ik er van heb gemerkt)?
Nee hoor ik ken genoeg mensen die links schrijven en die hebben best een mooi handschrift
Ik vind het fijn dat ik sinds een halfjaar links veel dingen doe.
Bijlagen
image
R_Bena
Beheer

Vroeger was linkshandigheid verboden en werd het afgeleerd:
Ben je linkshandig en ging jij voor de jaren ’60 naar school? Dan heb jij ongetwijfeld wel eens straf gekregen omdat jij met je linkerhand schreef. Linkshandig zijn was vroeger namelijk verboden.

En dat ging best ver: hier mocht je simpelweg op school niet met je linkerhand schrijven, maar in Japan mocht een man zelfs van zijn vrouw scheiden als zij linkshandig bleek te zijn.
https://www.schoolbank.nl/toenennu/dit- ... ig-schreef
Gast

Ik ben van 1964 en ik denk dat het linkshandige toch ik mij zit
En het oefenen ging best snel met een goede
Vooruitgang. Fijne paasdagen
HansH

R_Bena schreef: do 17 apr 2025, 17:36 maar in Japan mocht een man zelfs van zijn vrouw scheiden als zij linkshandig bleek te zijn.
dus dan komen linkshandige mannen en links handige vrouwen automatisch samen. De wereld zit vol met verzonnen onzinnigheden. blijkbaar is er een streven in de natuur om van minderheden af te komen. sommige wereldleiders schijnen dat op dit moment ook weer actueel te maken. blijkbaar zijn ze dan ergens bang voor ? bv dat die minderheden slimmer zijn dan zijzelf?
Gast

Klopt ze zeggen zoveel in de wereld ik heb net weer een stukje geschreven. Linkshandige
Kunnen ook goed in de liefde zijn. Ik merk ook dat als ik iemand zie die best leuk is. Ik dan ook snel opgewonden raak.
Bijlagen
image
R_Bena
Beheer

HansH schreef: do 17 apr 2025, 18:02
R_Bena schreef: do 17 apr 2025, 17:36 maar in Japan mocht een man zelfs van zijn vrouw scheiden als zij linkshandig bleek te zijn.
dus dan komen linkshandige mannen en links handige vrouwen automatisch samen. De wereld zit vol met verzonnen onzinnigheden. blijkbaar is er een streven in de natuur om van minderheden af te komen. sommige wereldleiders schijnen dat op dit moment ook weer actueel te maken. blijkbaar zijn ze dan ergens bang voor ? bv dat die minderheden slimmer zijn dan zijzelf?
De mens is per definitie angstig ingesteld en op het domineren van andere wezens gericht. Dat zijn dieren namelijk ook. Je kunt het vanuit politiek of moreel perspectief bekijken, of vanuit evolutionair/biologisch standpunt. En zo zullen er nog andere invalshoeken zijn. Zo zou je het louter vanuit financieel perspectief kunnen bekijken, namekijk dat het uiteindelijk allemaal dient om zichzelf te verrijken. Vroeger waren Freudiaanse theorieën en die van Jung in zwang.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Gast

Oké heb ik nooit geweten. Maar goed ik ben gelukkig en blijf zo mooi schrijven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!