Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: verschil tussen mens en dier

Misschien moet ik het wat nuanceren: als een dier een ander dier doodt, hebben we daar over het algemeen geen problemen mee. Maar als een dier een mens doodt, vinden we dat verschrikkelijk. Vindt een dier het ook verschrikkelijk als een mens een dier doodt?

En dat mensen elkaar doden in oorlogen is een feit, maar daarom is het nog niet normaal. En waarom maken wij er dan zo'n probleem van als een moordenaar een mens doodt? Als de mens niets meer dan een dier is, kunnen we toch gewoon accepteren, dat die moordenaar er blijkbaar een andere moraal op nahoudt? Maar waarom wordt die moordenaar dan toch gestraft?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Chriis
Artikelen: 0
Berichten: 664
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 21:32

Re: verschil tussen mens en dier

Als de mens een dier is dan....

Er wordt toch nergens gezegd dat alle dieren gelijk zijn aan elkaar? Natuurlijk kan je onderscheid maken tussen verschillende dieren maken, ligt er aan met welke maten je meet.

Vanuit een evolutionair oogpunt is het straffen van een moordenaar ook zo gek nog niet. Het doel is namelijk dat de mensheid overleeft en moorden is daarom geen gewenst gedrag.

De mens streeft naar geluk, is wat ons gelukkig laat voelen ook een gevolg van evolutie? Eten, drinken, sex, vrijheid, veiligheid (dus geen moordenaars), .....
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
The Don
Artikelen: 0
Berichten: 1.259
Lid geworden op: wo 05 jan 2005, 15:37

Re: verschil tussen mens en dier

Ik zie ook op filosofisch gebied echt niet zo heel veel verschillen tussen mens en dier. Als zpiderman zich een beetje had ingelezen dan zou hij begrepen hebben dat we een keuze moeten maken tussen een biologische of filosofische discussie. Aangezien we hier op een Filosofie topic zitten moeten we het ook filosofisch aanpakken. Dit lijkt me ook het beste aangezien op biologisch vlak niet veel zinnigs te lezen valt in de posts van zpiderman (no offence).

Filosofisch leg jij het grote verschil in het hebben van moreel besef, het niet doden/eten van mede mensen en zelfbewustzijn.

Helaas voor jouw zijn er rassen die wel degelijk andere mensen eten. Ook het doden van andere mensen (uit geloofsovertuiging bv.) is geen enkel probleem gebleken. Daarnaast zijn er dieren die zelfbewustzijn hebben (chimpansees, dolfijnen). Kortom ik zie ook filosofisch niet veel verschil met andere diersoorten. Het grote verschil is de hogere intelligentie en de manier van communiceren.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Gebruikersavatar
Ger
Artikelen: 0
Berichten: 17.675
Lid geworden op: di 18 okt 2005, 09:51

Re: verschil tussen mens en dier

Ben ik met je eens Don, hoewel we over dat communiceren nog niet alles weten. Denk bijvoorbeeld aan het onderling communiceren van diverse walvissoorten en olifanten over kilometers afstand. Op ons komt dat over als vreemde keelklanken, maar is dat niet net zoiets als een chinees die een limburger voor het eerst hoort spreken?

Feit is dat ze communiceren, en sommige onderzoekers (vraag me niet welke en ook niet om percentages oid) denken dat het meer is dan simpele bronstroepen of dingen over eten ofzo.

En kijken jullie wel eens Man bijt hond op de NCRV, over de gorillagroep die hun leider is kwijtgeraakt? Best wel interessant eigenlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: verschil tussen mens en dier

Wat vinden jullie hier van ?

Als dat echt is, vind ik het op z'n minst opmerkelijk en stroken met m'n naturalistische kijk op het leven.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Zwarte roos
Artikelen: 0
Berichten: 81
Lid geworden op: di 20 dec 2005, 18:57

Re: verschil tussen mens en dier

Was het Descartes die ooit zei dat het enige verschil was dat de mens soms de waarheid verkiest boven lust, en dat dit bij dieren niet het geval is (zij verkiezen altijd de lust lust).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!