Sjorssnors schreef:Kjell schreef:Windsurfer schreef:De laatste tijd op dit forum worden discussies verrijkt met mensen die zich beelddenkers noemen. Deze mensen denken in beelden. Maar nu vraag ik mij af: wat bepaalt bij hen wat ze voor zich zien. bv, ik zeg 'organisatiestructuur' , wat ziet een beelddenker dan? en kost beelddenken niet veel meer energie dan 'normaal' denken?
gewoon, uit nieuwsgierigheid, en het lijkt me interessant voor anderen om te lezen. beelddenken is relatief onbekend.
groeten,
interesante vraag, ik denk veel met beeld en nee het vraagt niet meer energie omdat het sneller gaat.
tenslotte iedereen denkt in beeld dat is hoe mensen denken, afdwalen dagdromen, je kan niet altijd je dromen of visuele gedachten herinneren omdat je moet switchen tussen echte wereld en gedachtenwereld.
Het zit een beetje anders Kjell. Een extreem beelddenkend iemand koppelt z'n waarnemingen aan eerdere ervaringen (waarnemingen en overdenkingen van waarnemingen). Nou zal je waarschijnlijk zeggen, "dat doe ik ook", echter gebruik ik geen woorden en beredeneringen, maar ervaar het 'begrijpend', en sla het beredeneren over. Vanuit een 'beredenerend perspectief' is dat niet voor te stellen, dus moet je om dat te begrijpen uit gaan van een 'ander perspectief' dan dat. Vanuit een aanschouwend (inplaats van ervarend) perspectief blijf je in je bewuste denken opgesloten, en krijgt het onbewuste begrijpen geen kans.
"Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is"
Sjorssnors, Kjell heeft geen ongelijk denk ik, hij bedoelt dat er een wisselwerking plaatsvindt tussen perspectieven die gerelateerd zijn aan iemands methodiek van interpretatie.
Iedereen denkt in beelden, maar mensen denken ook in woorden volgens mij. Het grappige is dat woorden beelden kunnen doen vormen in het hoofd en beelden verwoord kunnen worden. Dit heet volgens mij interpreteren of constateren dacht ik zo.
Om tot een zekere conclusie te kunnen komen is het denk ik belangrijk met welke perspectieven je interpreteert of constateert. Niveau van intelligentie is niet van uiterst belang. Belangrijker zijn volgens mij de kwaliteiten van een persoon om volgens een bepaalde methodiek efficient te kunnen denken en doen.
"In het bewuste denk opgesloten zitten" en "Onbewust begrijpen" waar Sjorssnors het over heeft is foutief denk ik. Met een beeld in je hoofd ben je je bewust van de betekenis ervan en begrijp je gewoon bewust wanneer je door '-verbeeld', het beeld wat als nog niet duidelijk wordt ervaren, wordt middels die verbeelding verduidelijkt ofwel begrepen, immers je interpreteert het beeld netzoals je met woorden beredeneerd, het is hetzelfde.
Dat de een meer in beelden denkt en de ander meer in woorden heeft volgens mij te maken met de prioriteit en snelheid van verschillende wisselwerkingen in iemands hersenen. Dit verloopt via methodes die deels aangeboren zijn en deels aangeleerd en ontwikkeld zijn.
Door inconsistensies in een persoon worden die methodes verschillend ontwikkeld per persoon lijkt mij. Het ligt aan de intelligentie van een persoon hoe deze methodes zich ontwikkelen en natuurlijk aan de omgeving en informatie uiteraard.
Dat iemand zowel in beelden als in woorden goed kan denken is natuurlijk ook nog mogelijk. Dit is niet afhankelijk van intelligentie quotienten, immers een IQ is maar een beperkte meting van een bepaald kwaliteitsniveau. Slimme en minder slimme mensen kunnen beide via dezelfde methode denken, alleen komt de slimmere net iets verder. Aangezien Het EQ ook van toepassing is in het geheel, is de definitie van slim hier relatief.