die hanze schreef: ↑do 27 feb 2020, 14:23
Wel als je de maxwell vergelijkingen opneemt in de natuurwetten heb je slechts het eerste postulaat nodig.
Dat heeft Einstein expres niet gedaan omdat hij de SRT onafhankelijk van de oude theorieën zoals die van Maxwell en Newton wilde opzetten.
Zo is ook heel de bal aan het rollen gegaan.
Je kunt de lorentztransformatie inderdaad ook afleiden vanuit de veronderstelling dat de Maxwell vergelijkingen zonder referentie naar een ether in alle inertiaalstelsels moeten opgaan. Maar die route heeft Einstein om boven genoemde reden niet gekozen.
Wat je zegt in je tweede paragraaf is toch onzin? We hebben net een heel voorbeeld uitgerekend waar dit duidelijk niet zo is.
Ik weet niet waar je naar verwijst.
Dat alle inertiaalstelsels dezelfde natuurwetten vinden wil helemaal niet zeggen dat alle experimenten dezelfde uitkomsten moeten hebben. Er zijn zo ontzettend veel voorbeelden dat dit niet zo is.
Zoals een elektron op grond van het relativiteitsbeginsel in alle inertiaalstelsels dezelfde rust
massa moet hebben, geldt dat op wat grotere schaal ook voor de rust
lengte van een bepaalde in allerlei inertiaalstelsels opgemeten auto.
De natuurwetten zijn differentiaal-vergelijkingen die de evolutie van deeltjes coördinaten voorspellen. Deze differentiaal vergelijkingen (natuurwetten) blijven dezelfde maar de coördinaten zelf gaan afhangen van de waarnemer.
Hoe deze coördinaten afhangen is een eigenschap van de ruimte tijd. Al die formuletjes voor tijdsdilatie en dergelijke zijn gewoon afgeleid van de minkowski metriek.
Nee - Minkowski heeft zich pas later met de SRT bemoeid, en aanvankelijk moest Einstein daar ook weinig van hebben. Ik zie nog niet hoe je zonder gebruik van het relativiteitsbeginsel vanuit de minkowski-metriek op de lorentztansformatie komt. Je kunt vanuit die metriek wel de constantheid van de lichtsnelheid afleiden, en dat geeft samen met het relativiteitsbeginsel de lorentztransformatie. Maar best mogelijk dat er wel een manier is om enkel vanuit de minkowski-metriek op de lorentztransformatie uit te komen...
Ik zie in andere topics dat je bezig bent met de algemene relativiteits theorie. Dan ben je toch zeker wel bekend met de metric tensor?
Heb net weer een bijdrage geplaatst.
En ja ik ben bekend met de metric tensor - maar het zelf
rekenen met tensoren is mij nog te hoog gegrepen.