Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

HansJ schreef:

De tijd nadert dat zal blijken hoe zeer deze tekst op jezelf slaat en dat jou mening de verkeerde was.
En wat als ze komen? ben jij zon type mss die daar ga staan al springend met zon spandoek met koeien van letters op: WELCOME TO EARTH ?

Moest die tijd der ooit komen dan trek ik zeker al mijn woorden terug in, maar die tijd is er nog nie en zal volgens mij ook nooit komen dus geloof ik er geen zak van, zelf als ik voor mijn neus zulke grijze ventjes zie geloof ik het nog niet, dan neem ik zelf de eerste bus naar de dichtsbijzijnde IT-scan om mijn hersenpan toch eens goed te bekijken. Vergeet niet het onderbewustzijn is een straf iets. maar daar willen jullie ook al niet over praten want dat is blijkbaar the Easy way out.

En ik blijf erbij, de meeste verhalen op ufowijzer zijn ronduit belachelijk.

Toch mag je me altijd proberen te overtuigen en als je hardste bewijzen naar me smijten

greetz

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Elmo

Mensen, we hebben hier al een zeer uitgebreide thread over UFO's. Voor de UFO-discussies kunnen jullie dus beter daar verder gaan.

Zullen we proberen in deze thread verder over het oorspronkelijke onderwerp te praten? De vraag was: "Is er leven buiten aarde mogelijk?".
Never underestimate the predictability of stupidity...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

op de vraag of het mogelijk is zijn alle wetenschappers gelijk gestemd --> JA, er zijn genoeg "aardse planeten" en ook in extremere omstandigheden kan er leven ontstaan.

of er leven is, dat weten we nog niet en zullen we niet weten voor we het effectief hebben ontdekt.
Elmo

Dit is een leuke link van de mensen bij NASA. Zij vertellen erin over de mogelijke ontdekking van leven op Mars (alweer een paar jaar geleden) en de nog aanwezige onduidelijkheden voordat we van 'bewijs' kunnen spreken.

Overigens: gezien het recente bewijs dat er vloeibaar water op Mars geweest is, verwachten de meeste wetenschappers dat uiteindelijk aangetoond zal worden dat er (microscopisch) leven op Mars geweest is. Of het er nu nog steeds is, is een heel andere vraag...
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

tuulijk is er leven uiten aarde mogelijk ik bedoel je kan moeilijk de enigste zijn die leeft.

maar het is dan wel logisch dat die andere "levensvormen" er heeeeel anders uit zien. :shock:
doemdenker

ik bedoel je kan moeilijk de enigste zijn die leeft.

Oja? Waarom dan?

Omdat het universum zo verschrikkelijk groot is, vind ik geen goeie reden iig.
How will it end?
zeveraar

De dag dat we weten hoe leven kan ontstaan kunnen we pas zeker weten of het ergens anders ook kan.

stel van alle sterren dat er zijn een miljoenste daar van planeten heeft

en een miljoenste van die planeten heeft een goed leefwereld kwa temperatuur en druk

en nog eens een miljoenste van die planeten heeft bacterieel leven

en nog eens een mijoenste van die planten heeft organisch leven

en nog eens een miljoenste van die planeten heeft georganiseerd leven

en nog eens een miljoenste van die planeten heeft intelligent leven

zijn er nog miljarden planeten die intelligent leven heeft..
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
doemdenker

Dan zijn er 10^45 sterren....

Das wel heeel veel. :shock:
How will it end?
Syd

stel van alle sterren dat er zijn een miljoenste daar van planeten heeft

Is dit ook nog ergens op gebaseerd of is dit puur hypothetisch?
Hallo1979

In de melkweg zijn ongeveer 10^11 sterren. en tja hoeveel sterrenstelsels zijn er?? waarschijnlijk wel meer dan 10^11 stelsels, maar 10^46 sterren? Dat is wel heel veel. overigens heeft waarschijnlijk meer dan een miljoenste ster een planeet. Zie het onderwerp zijn er meer planeten dan sterren.
doemdenker

Meer sterren hebben planeten....

Maar dat er op een goeie planeet de kans 1 op miljoen is dat er bacterieel leven is lijkt me dan weer iets te groot.
How will it end?
Anonymous

Van de MILJARDEN & MILJARDEN sterrenstelsels zijn er MINSTENS 1.OOO.OOO waar vormen van intelligent leven mogelijk zijn ! 'Die stelsels' liggen dan wel flink uit elkaar, al kunnen er in 1 deel van het melkwegstelsel - bijvb. binnen de 50 lichtjaren - wel meerdere voorkomen.
Knownothing

Ik denk dat er iets te snel uitgegaan wordt van intelligent leven. Neem onze eigen planeet als voorbeeld. Hij bestaat, wat, 4 miljard jaar? (beetje meer?) daarvan bestaan er 200.000 jaar mensen. Mensen, die vermoedelijk voortgekomen zijn uit een populatie van 20.000 (slechts!) voorouders. Nu is 20.000 niet veel en moest er wat serieus misgegaan zijn in die periode, we zouden er niet geweest zijn. Dan zouden dolfijnenen het intelligentste op deze planeet zijn, en zeg nu zelf, zo spectaculair slim zijn ze nu ook weer niet.

Denk ook aan wat Gould over de Burgess Shale schreef, als er toen toevallig wat anders geselecteerd was, dan zag het leven er nu heel anders uit.

Dus conclusie: kans op leven is klein, maar doordat het heelal zo groot is is het redelijk te verwachten dat er op andere plaatsen ook leven ontstaat. Maar daarmee is nog niets gezegd over de aard van dat leven, en hun eventuele intelligentie.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Boaz

Hij bestaat, wat, 4 miljard jaar? (beetje meer?) daarvan bestaan er 200.000 jaar mensen.
Hoe lang er al mensen (mensachtigen) rondlopen is volgens mij nog onduidelijk, maar hoe dan ook is het een kosmische scheet in tijd. Intelligent leven is pas relatief laat ontstaan en is nog erg jong. Waarom zou het ergens anders niet een paar honderdduizend/miljoen jaar eerder zijn gebeurd? Zo uniek zijn wij (mensen) niet. Dat willen we graag geloven, maar dat kan nog wel eens vies tegen vallen. We beschouwen onszelf als absolute top van het leven, zonder daar een erg goede basis voor te hebben. Maar ook dat is een kwestie van tijd. Van een platte aarde gaan we naar een ronde, van het middelpunt van alles gaan we naar een baan om een zon, van één unieke intelligentie gaan we naar verschillende vormen van intelligent leven. Al dit soort veranderingen kosten veel tijd om te accepteren.

De gevolgen zijn dan ook erg verstrekkend, vooral op religieus gebied. Eén god, die ons, zijn lekkernij, geschapen heeft. Hoe rijm je dat met ander leven? Religie (of beter Godsdiensten) hebben mensen altijd een soort van zingeving gegeven en dat is vandaag de dag nog steeds zo. Het is een houvast en het geeft antwoord op moeilijke vragen. Dat kun je niet zonder pardon over boord zetten. Zeer, zeer velen zullen zich daar met hand en tand tegen verzetten. Het past niet in hun denkraam en het trekt aan de vaste grond onder hun voeten.

Het staat voor mij buiten kijf dat er buitenaards (intelligent) leven is. Ook als 'de wetenschap' daar twijfels over heeft of ingewikkelde statistische berekeningen laat zien die aan zouden tonen dat het praktisch onmogelijk is. Diezelfde wetenschappers hebben een denkraam waar ze binnen wensen te blijven. Daarnaast zijn er vele wetenschappers die godsdienstig zijn en niet in staat zijn de dingen in het juiste perspectief te zien.

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Knownothing

Ik ben de laatste die een hierarchische rangorde in de soorten wil aanbrengen. Dat wil zeggen de laatste die de mens als top van de evolutie wil zien, gewoon omdat hij slimmer is. Maar als jij nog andere intelligente soorten kan opnoemen, ga gerust je gang.

En als je liever op je gevoel afgaat dan op cijfers, doe gerust, maar dan heeft het met wetenschap weinig te maken. Statistiek is ook maar statistiek en ik weet dat kansen niets zeggen over de werkelijkheid, maar het is voorlopig het enoge dat we hebben. En een zeer kleine kans in een onmetelijk heelal is nog altijd een goede meevaller, dus ik wil helemaal niet beweren dat het "praktisch onmogelijk" is dat er andere intelligentie bestaat. Maar binnen 50 lichtjaar? Hoeveel sterren kom je tegen in een cirkel van 50 lichtjaar, ik denk niet genoeg om een gokje te verantwoorden.

Ik hoop enkel dat je dingen in perspectief kunt bekijken en wensdromen niet voor zekerheden gaat aannemen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!