Moderator: jkien
dat is ook niet het probleem. Het probleem is dat ik op basis van het artikel waarnaar verwezen werd ik niet goed kan concluderen of het zin heeft om tijd te gaan stoppen in een simulatie omdat in dat artikel niet een voor mij duidelijke conclusie wordt getrokken.
ik was op zoek of dit effect mogelijk het gedrag van de buitenste lagen van melkwegstelsels kan verklaren omdat die sneller draaien dan je met Newton berekent. dat verschil wordt nu door de wetenschap aan elkaar gelijmd door dark matter waarvan niemand weet wat het is of hoe het werkt. omdat in melkwegstelsels de afstand tussen sterren in lichtjaren gaat zou het kunnen dat dat het deels kan verklaren met Newton+ voortplanting van de zwaartekracht. Zou dus mooi zijn als er al onderzoek naar gedaan is en geconcludeerd kan orden dat dat niet de banen kan verklaren want dan hoeven wij hier het wiel niet opnieuw uit te vinden. (ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dat wiel al bestaat anders zouden we hier als amateurs een revolutie teweeg brengen in de astronomie)
Uiteraard zijn de meest voor de hand liggend mogelijkheden (net als veel minder voor de hand liggende mogelijkheden) nagetrokken of meteen uitgesloten.
ok, maar ik wil getallen horen. dit is een vage conclusie zonder onderbouwing. daar heb je niks aan.
Onderbouw jij dan deze redenatie:
eerst maar eens met getallen. Ik zie op geen enkel wijze hoe die "conclusie" uit het voorgaande volgt.HansH schreef: ↑vr 20 dec 2024, 21:31 als ik even snel opzoek van vind ik een omlooptijd voor sterren in de melkweg van ca 200 miljoen jaar en een diameter van de melkweg van 100000 lichtjaar. dus verhouding=2000. voor aan de en zon is het 365 dagen/8 minuten =65700. dus conclusie: hoe groter iets wordt, hoe kleiner de verhouding omlooptijd/afstand, dus voor melkwegstelsels is het effect van voortplanting van de zwaartekracht veel groter dan voor bv een zonnestelsel.
HansH schreef: ↑za 21 dec 2024, 09:48ik ook niet, maar ik had het over jouw conclusie dat het er niet uit volgt. die had je blijkbaar al getrokken, maar ik zag geen onderbouwende getallen daarvoor van jou, noch een referentie waar dat dan uit zou volgen. Dus komt het op mij over als niet meer dan een vermoeden en daar hebben we niks aan.
Als jij veronderstelt dat een (schijnbaar?) circa negen maal te grote versnelling van sterren in de buitenste regio's van melkwegstelsels verklaard kan worden uit de eindige looptijd van de zwaartekracht, dan moet je dat onderbouwen. Zolang je dat niet kunt zie ik geen reden om zelf met berekening aan te tonen dat het onzin is (wat het trouwens overduidelijk is).
het gaat niet om kunnen , maar om de afweging of ik mijn tijd daaraan moet gaan besteden of aan andere leuke dingen als de kans groter is dan 50% dat het weinig verschil maakt en jij daarna gaat zeggen: 'zie je wel dat had ik vantevoren al gedacht' Dus ik zou liever eest wat info hebben van studies die daar al aan gedaan zijn ,maar geen idee wat voor zoektermen je dan moet geven om daar wat over te vinden.