Puzzel Puzzels
Gast
Artikelen: 0

Re: tijdsverloop als gevolg van snelheid en versnelling

HansH schreef: zo 14 sep 2025, 10:55 Mijn uitgangspunt was dat alle 3 de waarnemers een snelheid v hebben in de oorsprong en daar dus na een tijdje weer met diezelfde snelheid v terugkeren met v in dezelfde richting (bericht2) dan heb je dus dezelfde richting en dezelfde snelheid. ik zou op dat moment kunnen beslissen om voor beide waarnemers p1 en p2 de versnelling volledig weg te nemen waardoor alle 3 de waarnemers daarna met snelheid v in de zelfde richting bewegen. op het moment dat ik die versnelling weg zou nemen kan het nooit zo zijn dat daardoor instantaan een tijdsdilatatie optreedt dus moet vlak voor dat moment terwijl p1 en p2 nog in de oorspronkelijke cirkel baan zitten ook hun tijd te synchroniseren zijn lijkt mij op het moment dat e alle 3 de oorsprong passeren.
Ok. Maar daarbij zou p3 los komen van de omloopbanen van p1 en p2. Dus kun je alleen nog de eigentijden van p1 en p2 met mekaar vergelijken. Wat je op zich zou kunnen doen met deze stappen dus (op de laatste na dan):

Hoeksnelheid:

\(\omega=\frac{v}{r}\)

Tijdsperiode voor 1 baan in het frame van p1::

\(T=\frac{2\pi}{\omega}\)

Eigentijd voor p_1 (stationair in roterend frame):

\(\tau_1=T \times 100\)

Eigentijd voor p_2 (bewegend ten opzichte van het roterende frame) met behulp van de "rotating frame metric":

\(ds^2 = -\left(1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}\right) c^2 dt^2 + 2\omega r^2 d\phi dt + dr^2 + r^2 d\phi^2 + dz^2\)

Met \(\frac{d\phi}{dt}=\) relatieve hoeksnelheid van \(p_2\),

Voor het berekenen van de eigentijd interval:

\(\tau_{p2} = \int \sqrt{ - \frac{ds^2}{c^2} } = \int \sqrt{\left(1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}\right) dt^2 - 2 \frac{\omega r^2}{c^2} d\phi dt - \frac{r^2}{c^2} d\phi^2} \)

Integreer \(d\tau_{p2}\) over de totale tijd \(T \times 100\)

Aleen zou dat nogal zinloos zijn, aangezien de eigentijden van p1 en p2 exact gelijk zijn.

@allen

Excuses, maar die Sagnac time delay hoeft hierna helemaal niet ook nog eens. Dat was fout van mij. Dus vergeet het hele Sagnac effect zou ik zeggen. (Ik had het een beetje te haastig gedaan.)

Verder is die Tx100 slechts als voorwaarde genomen voor de tijdsparameter, omdat HansH het in zijn voorstel had over een periode van 100 rotaties. Maar uiteraard is dit een keuze!

Je kiest deze parameter om het tijdsinterval af te bakenen waarover je de eigentijd meet en vergelijkt.

Als je die tijdsparameter zou willen veranderen of flexibeler maken (bijvoorbeeld minder of meer rotaties), pas je gewoon deze factor aan.

Nogmaals excuses met het verwarrende gebruik van die Sagnac tijdsverschuiving. Voor de rest moet het juist zijn en weet ik iig dus geen makkelijkere manier om een berekening voor eigentijden van inertiaalwaarnemers bekeken en berekend dus vanuit een roterend frame/roterende waarnemers.

Dergelijke berekeningen vanuit roterende frames in de SRT zijn nu eenmaal vrij ingewikkeld.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Professor Puntje

Is dat vanuit de ART makkelijker te doen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 21:35
HansH schreef: zo 14 sep 2025, 20:50
Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 19:55 OK - dan houdt het voor mij op.
Wat is je probleem?
Je probleem in de openingspost kan je herwerken door over te gaan naar een assenstelsel waarvan het centrum samenvalt met één van de twee personen. In dat assenstelsel staat die ene persoon dan stil. Als je echter in dat assenstelsel ook de beweging van de tweede persoon wil beschrijven, dan moet je wel aangeven hoe de assen staan.
je hebt het over het oplossen van een probleem zonder eerst te vertellen wat het probleem dan is. het zijn simpelweg 2 cirkelbanen in een platvlak met een waarnemer p3 die een rechte lijn volgt. op t=0 staan alle 3 de waarnemers in de oorsprong dus vlak naast elkaar. wat is daar onduidelijk aan?
Gast

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 21:49 2up1down en ik hebben een aanzet gegeven om te laten zien dat de eigentijd invariant is. Het synchronisatie probleem wordt geïllustreerd in de paper waarnaar ik verwees en 2up1down heeft dat ook geprobeerd, maar je lost dat niet echt op met een 'berekening'. Ik denk dat je niet verder geraakt dan een illustratie. Er is niet echt een algemene formule die het probleem oplost.
Niet zoals HansH het graag wil inderdaad. Zie hierboven. Dus niet met p3 ook dezelfde snelheid als p1 en p2. En het is vrij zinloos bij 2 antiparallelle omloopbanen van p1 en p2.
HansH

nog een puntje wat blijkbaar onduidelijk is;
p3 beweegt met constante snelheid v en keert op een bepaald moment instantaan van richting om en later nog een keer met als doel om na 100 rondjes samen met p1 en p3 weer met snelheid v door de oorsprong allemaal dezelfde kant op te gaan.
vraag is nu wat het effect is van instantaan omkeren van richting met snelheid=v. wat betekent dat voor de tijdsdilatatie? geeft dat een discontinuiteit of niet? dat sluit ook een beetje aan bij het probleem met cirkelbaan benaderen voor rechte lijnstukken met als gevolg in het overgagnspunt even een oneindige versnelling om van richting te veranderen.
wnvl1

Maar begin dan misschien eens met een parametrisatie van P1, P2 en P3 op te stellen.
Beschrijf voor alle 3 de baan in functie van de tijd (met een goede prompt doet AI dat voor jou).

P1:
x=...
y=...

P2:
x=...
y=...

P3:
x=...
y=...
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

HansH schreef: zo 14 sep 2025, 22:32 vraag is nu wat het effect is van instantaan omkeren van richting met snelheid=v. wat betekent dat voor de tijdsdilatatie? geeft dat een discontinuiteit of niet? dat sluit ook een beetje aan bij het probleem met cirkelbaan benaderen voor rechte lijnstukken met als gevolg in het overgagnspunt even een oneindige versnelling om van richting te veranderen.
Dat verandert niets aan de gepasseerde eigentijd. Het is niet dat die met een sprong gaat toenemen. Ook die hoeken in een n-hoek veranderen de eigentijd niet met een sprong. Het zorgt wel voor een problematische synchronisatie van de tijd.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 22:23 Is dat vanuit de ART makkelijker te doen?
In ART is de ruimte niet vlak in tegenstelling tot SRT, maar dat lost de synchronisatieproblemen niet op. Het maakt zeker niks gemakkelijkers.
HansH

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 22:36 Maar begin dan misschien eens met een parametrisatie van P1, P2 en P3 op te stellen.
Beschrijf voor alle 3 de baan in functie van de tijd (met een goede prompt doet AI dat voor jou).

P1:
x=...
y=...

P2:
x=...
y=...

P3:
x=...
y=...
waarom is dat nodig? uit het feit dat p1,p2 en p3 op t=0 in de oorsprong zitten met snelheid v en p1 en p2 een cirkelbaan beschrijven met straal r en snelheid v is volgens mij alles 100% gedefinieerd.
HansH

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 22:41
Dat verandert niets aan de gepasseerde eigentijd. Het is niet dat die met een sprong gaat toenemen. Ook die hoeken in een n-hoek veranderen de eigentijd niet met een sprong. Het zorgt wel voor een problematische synchronisatie van de tijd.
die combinatie 'verandert niets aan de gepasseerde eigentijd' samen met de conclusie: 'Het zorgt wel voor een problematische synchronisatie van de tijd.' snap ik dan weer niet.
wnvl1

Het was bedoeld als een eerste stap om de integraal van 2up1down op te stellen en uit te rekenen. En eventueel te transformeren naar een assenstelsel dat bvb meebeweegt met P1. Was dat dan niet je bedoeling dan?
HansH

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 22:43
Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 22:23 Is dat vanuit de ART makkelijker te doen?
In ART is de ruimte niet vlak in tegenstelling tot SRT, maar dat lost de synchronisatieproblemen niet op. Het maakt zeker niks gemakkelijkers.
het probleem speelt zich af in vlakke ruimtetijd. dus dan blijft het toch SRT? als je het met de ART gaat beschrijven zal die op dat moment versimpelen tot SRT.
HansH

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 22:48 Het was bedoeld als een eerste stap om de integraal van 2up1down op te stellen en uit te rekenen. En eventueel te transformeren naar een assenstelsel dat bvb meebeweegt met P1. Was dat dan niet je bedoeling dan?
geen idee. ik definieer alleen het probleem en hoe je het oplost ben ik dan zeer benieuwd naar.
wnvl1

HansH schreef: zo 14 sep 2025, 22:47
die combinatie 'verandert niets aan de gepasseerde eigentijd' samen met de conclusie: 'Het zorgt wel voor een problematische synchronisatie van de tijd.' snap ik dan weer niet.
Als ik op straat ineens links af slaag, dan is er in principe een oneindig grote versnelling. Word ik dan eensklaps 5 s ouder? Nee de tijd blijft continu vooruit gaan zonder discontinuiteit.
Heel de paradox illustreert toch dat die versnellingen zorgen voor een problematische synchronisatie van de klokken.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

HansH

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 22:52
HansH schreef: zo 14 sep 2025, 22:47
Als ik op straat ineens links af slaag, dan is er in principe een oneindig grote versnelling. Word ik dan eensklaps 5 s ouder? Nee de tijd blijft continu vooruit gaan zonder discontinuiteit.
Heel de paradox illustreert toch dat die versnellingen zorgen voor een problematische synchronisatie van de klokken.
als ik geen sprong in de tijd maak dan is er toch geen synchronisatie nodig? de klokken liepen immers al hetzelfde. dus daarom begrijp ik jouw conclusie niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!