Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Lotto en euro millions en het theorema van Bayes.

HansH schreef: ma 20 okt 2025, 21:35
wnvl1 schreef: ma 20 okt 2025, 20:33 Statistiek is juist heel veel veranderd de laatste jaren. Statistiek is meer computationeel: Monte Carlo simulaties, resampling-methoden, en diepe neurale netwerken zijn nu standaardtools. In bvb IBM SPSS zijn veel van die dingen nu standaard ingebouwd.
Ik heb het over de theorie, niet over de manier om berekeningen uit te voeren.
Machine learning en deeplearning zorgen voor nieuwe theorie die er 100 jaar geleden nog niet was. De statistiek die er 100 jaar geleden al wel was, is uiteraard nog van toepassing. Regor en jij hoeven jullie boekjes nog niet weg te gooien. :D
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

HansH

@ Regor
je hebt 4 cm dikte aan statistiek in de kast staan dus ik zou zeggen: ga dat eens opfrissen dan hoef je aan niemand te ergeren want ook in dit topic wil je van niemand iets aannemen en alles wat gezegd wordt is een open deur of wist je al of klopt niet. je gebruikt nu weer die log formule terwijl al eerder is gevraagd om aan te geven hoe je daaraan komt. Ben je na 5 topic pagina's al wat wijzer geworden?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

wnvl1 schreef: ma 20 okt 2025, 23:11
HansH schreef: ma 20 okt 2025, 21:35
wnvl1 schreef: ma 20 okt 2025, 20:33 Statistiek is juist heel veel veranderd de laatste jaren. Statistiek is meer computationeel: Monte Carlo simulaties, resampling-methoden, en diepe neurale netwerken zijn nu standaardtools. In bvb IBM SPSS zijn veel van die dingen nu standaard ingebouwd.
Ik heb het over de theorie, niet over de manier om berekeningen uit te voeren.
Machine learning en deeplearning zorgen voor nieuwe theorie die er 100 jaar geleden nog niet was. De statistiek die er 100 jaar geleden al wel was, is uiteraard nog van toepassing. Regor en jij hoeven jullie boekjes nog niet weg te gooien. :D
daar ging het inderdaad om. bol vraagt er 22 euro voor dus die van mij is wel 15 waard, maar doe ik toch niet weg want kan nog wel van pas komen zoals je ziet. Er is inderdaad veel bijgekomen, maar niets achterhaald. Bij een boekje over medische wetenschap zou dat denk ik heel anders zijn want bv veel medische inzichten zijn tov 40 jaar geleden wel gewijzigd en nu misschien zelfs fout.
Regor

@HansH,

Beste Hans, je vraagt weer hoe ik aan die log formule kwam ..... geeft niet hoor.
Schreef ik al in één van mijn vorige posts ........ "a l'improviste" ....... zomaar dor een ingeving gevolgd door een licht eureka gevoel.

Beste HansH, denk aub niet, omdat ik veel aandring en in vraag stel en soms tegen de haren instrijk, dat ik de reguliere wiskunde en wetenschap ontken.
Ik schrijf graag nog eens(voor de zoveeeelste keer) dat ik geen boeken (meer) lees ...... daar kruipt veel te veel tijd in, en de / mijn resterende tijd wordt korter en korter.
Als er iets in mijn hoofd speelt zoek ik het soms op .... of breng het op ST.
Zo zit dat bij mij toch .... en wellicht bij veel ouderen........ die hebben een andere volgorde van prioriteiten (even kort over nadenken Hans)
Anderen zitten voor 80 % van hun tijd op sociale media ..... ik misschien 2%
Regor

@wnvl1,

U schrijft:
"Met statistiek kan je de variantie van de proportie zessen die geworpen zullen worden in verschillende steekproeven voorspellen."

Hoezo voorspellen .... dus in de toekomst.
Ok, hier gaan we.

Eerste populatie : Ik (of meerderen, mag geen invloed hebben ) werpen met een dobbelsteen 1000 keer ..... maar nooit een 6
Tweede populatie: ik werp nog 100 keer en het is weer geen 6
Derde populatie: ik werp nog 10 keer en weer geen 6
Vierde populatie: ik werp nog 1 keer ...........graag uw voorspelling aub gebruik makende van wat U bovenvermeld schreef.
Regor

@wnvl1,

U schrijft:
"Met statistiek kan je de variantie van de proportie zessen die geworpen zullen worden in verschillende steekproeven voorspellen."

Hoezo voorspellen .... dus in de toekomst.
Ok, hier gaan we.

Eerste populatie : Ik (of meerderen, mag geen invloed hebben ) werpen met een dobbelsteen 1000 keer ..... maar nooit een 6
Tweede populatie: ik werp nog 100 keer en het is weer geen 6
Derde populatie: ik werp nog 10 keer en weer geen 6
Vierde populatie: ik werp nog 1 keer ...........graag uw voorspelling aub gebruik makende van wat U bovenvermeld schreef.
wnvl1

In de statistiek zou je populatie wat anders definiëren. De populatie is alle worpen die je ooit zou kunnen doen met een dobbelsteen — een oneindig grote verzameling. Een steekproef is dan de resultaten van een beperkt aantal worpen die je echt uitvoert.
Als je dan steekproeven gaat doen van 100 worpen, dan kan je met mijn formule de variantie van de proportie zessen gaan voorspellen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Regor schreef: di 21 okt 2025, 11:12 Vierde populatie: ik werp nog 1 keer ...........graag uw voorspelling aub gebruik makende van wat U bovenvermeld schreef.
Je hebt kans 1/6 om een zes te gooien, maar dat heeft niets te maken met mijn formule hierboven.
HansH

wnvl1 schreef: di 21 okt 2025, 13:27 In de statistiek zou je populatie wat anders definiëren. De populatie is alle worpen die je ooit zou kunnen doen met een dobbelsteen — een oneindig grote verzameling. Een steekproef is dan de resultaten van een beperkt aantal worpen die je echt uitvoert.
Als je dan steekproeven gaat doen van 100 worpen, dan kan je met mijn formule de variantie van de proportie zessen gaan voorspellen.
je bedoelt een soortgelijk plaatje denk ik.
dobbelsteen1
je doet 100 worpen en meest waarschijnlijk is dan dat je ca 17 x een 6 daarbij hebt. (100/6) maar er is ook een kans dat je helemaal geen 6 gooit en ook een kans dat je 100 zessen gooit. kun je met jouw formule dat grafiekje tekenen dus kans als functie van het aantal keren 6 gooien uit 100 worpen?
Regor

@wnvl1

Vervang dan het woord populatie in pijn post door steekproef.
Wat is dan het resultaat voor de voorspellingen om toch een 6 te werpen gebruik makend van uw inzicht en uw formule ?
wnvl1

1/6, zie mijn vorige post.
Regor

@wnvl1,

Hoe krijgt U dat resultaat uit uw formule van de variantie ?
wnvl1

Dit is een antwoord op de vraag van Hansh. Je hebt hier het aantal zessen als je 100 keer werpt afgezet tegenover de kans. Exact uitgerekend met een binomiaal verdeling en benaderd met een normaalverdeling. Die benadering met de normaal verdeling is in de grond een toepassing van de centrale limietstelling als je niet het aantal zessen zou uitzetten, maar de proportie zessen. Ik heb gevraagd aan chatgpt om de figuur te maken. Dit type van benadering zal zeker in jullie statistiekboekjes uitgelegd zijn.
binomiaalbenadering
wnvl1

Regor schreef: di 21 okt 2025, 20:12 @wnvl1,

Hoe krijgt U dat resultaat uit uw formule van de variantie ?
Niet. 1/6 is de centrale waarde. Dat heeft niets met variantie te maken. Ik kan wel uitrekenen als je 100 keer werpt wat de variantie is van de proportie zessen, dat is 1/6*(1-1/6)/100.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Regor

@wnvl1

Die variantie daalt met stijgende grootte van de steekproef.
Ik snap nog niet wat de variante van de proportie zessen te maken heeft met het het vb 100 keer NIET voorkomen van een zes, sorry, ik zit vast.
Maar U kan / mag het gerust hierbij laten hoor .
Mijn menselijke - verwachtings - index stijgt tenminste van 0 tot 100 hoe groter de steekproef was ...... waarbij er geen zes geworpen werd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!