mijne niet echt een stelling, maar Fermat's vergelijking die niet opgelost kan worden: "x^n + y^n = z^n met n > 2" <- er bestaan geen oplossingen hiervoor met gehele getallen (probeer maar!)
Ik ken een japanner die 42 000 cijfers van getal pi vanbuiten kent 8) , zwijg dus over het meeste cijfers kennen
Na drie jaar geleden dit getal anderhalfuur ingestudeerd te hebben, ken ik er negentig en dan wil je niets anders dan dat getal vergeten. Respect voor die japanner!
De laatste stelling van fermat is wel interessant, maar de kleine stelling van fermat is ook erg elegant, voor de leken zal ik hem even rustig uitleggen:
Stel we rekenen modulo een priemgetal p, bijvoorbeeld dertien(p=13). Dat wil zeggen dat 13=0=26=39 enz en 1 = 14 = 27, terwijl gewone optelling nog steeds geld 1 + 2 = 3, maar dus ook 1 + 13 = 1. En ook normale vermenigvuldiging geldt nog steeds.
Nu zegt de stelling van Euclides volgens mij al dat voor elk element(getal) ongelijk 0 nu een inverse ten opzichte van vermenigvuldiging bestaat. Hiermee bedoel ik dat voor elke getal a, een getal b bestaat zodat a * b = 1.
Dit kun je bewijzen met het algoritme van Euclides wat opzich ook best mooi is, maar wat ik nu niet ga uitleggen. Onthoud wel dat hieruit volgt dat als ik twee verschillende getallen a en b neem en ik vermenigvuldig die met een getal c ongelijk aan nul, dan geldt a*c ongelijk b*c(immers als a*c = b*c vermenigvuldig dan eens met de inverse van c). Eveneens geldt nu a*b is ongelijk nul(a*c dus ook).
Nu zegt de stelling van fermat dat als je een getal a ongelijk nul kiest en deze tot de macht p - 1(dus in dit geval 12) verheft, moet hier de waarde een uitkomen.
Dit bewijst men als volgt.
Laat a een getal ongelijk nul zijn.
Kies X = 1*2*3*...*(p-2)*(p-1)
Kies Y=(a*1) * (a*2) * (a*3) * ... * (a * (p - 1)) = X * a ^ (p-1)
Maar omdat geen van de elementen (a*1), (a * 2), (a * 3) enz gelijk aan elkaar mogen zijn is Y gelijk aan de vermenigvuldiging van (p-1) verschillende elementen die ongelijk aan nul zijn. Maar er zijn maar (p-1) verschillende elementen, dus is Y de vermenigvuldigen van dezelfde elementen als de elementen die X vermenigvuldigt. Dus X = Y. Nu volgt a ^ (p - 1) = 1.
Prachtig!!
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
Inderdaad: zeer schoon. Hoewel ik nooit echt heb begrepen waarom ze dit de "kleine stelling van Fermat" noemen, alsof het wat met de beroemde stelling an + bn = cn te maken heeft.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Het is simpelweg ook een stelling van Fermat. Maar omdat deze wat makkelijker op te lossen is (understatement) dan dè stelling van Fermat, noemen ze het de kleine stelling.
Het is simpelweg ook een stelling van Fermat. Maar omdat deze wat makkelijker op te lossen is (understatement) dan dè stelling van Fermat, noemen ze het de kleine stelling.
Dat kon Elmo uiteraard ook zelf hebben verzonnen, maar weet je het ook zeker?
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
The Black Mathematician schreef:Het is simpelweg ook een stelling van Fermat. Maar omdat deze wat makkelijker op te lossen is (understatement) dan dè stelling van Fermat, noemen ze het de kleine stelling.
Dat kon Elmo uiteraard ook zelf hebben verzonnen, maar weet je het ook zeker?