Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mo
Artikelen: 0

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Ik ken een japanner die 42 000 cijfers van getal pi vanbuiten kent 8) , zwijg dus over het meeste cijfers kennen :shock:

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

azzor1911

mijne niet echt een stelling, maar Fermat's vergelijking die niet opgelost kan worden: "x^n + y^n = z^n met n > 2" <- er bestaan geen oplossingen hiervoor met gehele getallen (probeer maar!)
sdfsgdsfh
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Stephaan

Geplaatst: Do Mrt 10, 2005 1:14 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Azzor 1911schreef

voor mij ook de laatste stelling van fermat:

een ogenschijnlijk zeer simpele stelling

nl. voor alle n>3 en voor x,y,z in R+, geldt dat x^n+y^n nooit gelijk kan zijn aan z^n

Heeft zeeer lang geduurd eerdat men het kon bewijzen
mo

"heel lang" is toch wel zachtjes uitgedrukt, laat ons zeggen dat het 3 eeuwen duurde :shock:
OrionSt0rm

- sin (666) x 2 = phi (1.618 niet te verwarren met pi 3.1415)

- sin (666) x 2 = ((wortel 5) - 1) / 2

en

Fib(n+2)=Fib(n)+Fib(n+1)

de reeks van Fibonacci is de bom (voor degene die, die kent) :shock:
Rogier

Hey leuk, die -2 :shock: sin(666o) = fi.gif kende ik nog niet ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Xardas

Ik ken een japanner die 42 000 cijfers van getal pi vanbuiten kent 8) , zwijg dus over het meeste cijfers kennen   :shock:
Na drie jaar geleden dit getal anderhalfuur ingestudeerd te hebben, ken ik er negentig en dan wil je niets anders dan dat getal vergeten. Respect voor die japanner!
sirius

De laatste stelling van fermat is wel interessant, maar de kleine stelling van fermat is ook erg elegant, voor de leken zal ik hem even rustig uitleggen:

Stel we rekenen modulo een priemgetal p, bijvoorbeeld dertien(p=13). Dat wil zeggen dat 13=0=26=39 enz en 1 = 14 = 27, terwijl gewone optelling nog steeds geld 1 + 2 = 3, maar dus ook 1 + 13 = 1. En ook normale vermenigvuldiging geldt nog steeds.

Nu zegt de stelling van Euclides volgens mij al dat voor elk element(getal) ongelijk 0 nu een inverse ten opzichte van vermenigvuldiging bestaat. Hiermee bedoel ik dat voor elke getal a, een getal b bestaat zodat a * b = 1.

Dit kun je bewijzen met het algoritme van Euclides wat opzich ook best mooi is, maar wat ik nu niet ga uitleggen. Onthoud wel dat hieruit volgt dat als ik twee verschillende getallen a en b neem en ik vermenigvuldig die met een getal c ongelijk aan nul, dan geldt a*c ongelijk b*c(immers als a*c = b*c vermenigvuldig dan eens met de inverse van c). Eveneens geldt nu a*b is ongelijk nul(a*c dus ook).

Nu zegt de stelling van fermat dat als je een getal a ongelijk nul kiest en deze tot de macht p - 1(dus in dit geval 12) verheft, moet hier de waarde een uitkomen.

Dit bewijst men als volgt.

Laat a een getal ongelijk nul zijn.

Kies X = 1*2*3*...*(p-2)*(p-1)

Kies Y=(a*1) * (a*2) * (a*3) * ... * (a * (p - 1)) = X * a ^ (p-1)

Maar omdat geen van de elementen (a*1), (a * 2), (a * 3) enz gelijk aan elkaar mogen zijn is Y gelijk aan de vermenigvuldiging van (p-1) verschillende elementen die ongelijk aan nul zijn. Maar er zijn maar (p-1) verschillende elementen, dus is Y de vermenigvuldigen van dezelfde elementen als de elementen die X vermenigvuldigt. Dus X = Y. Nu volgt a ^ (p - 1) = 1.

Prachtig!!
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
Anonymous

sin²a + cos²a = 1

Of is dit ook geen stelling ?
Elmo

sirius schreef:a ^ (p - 1) = 1.

Prachtig!!
Inderdaad: zeer schoon. Hoewel ik nooit echt heb begrepen waarom ze dit de "kleine stelling van Fermat" noemen, alsof het wat met de beroemde stelling an + bn = cn te maken heeft.
Never underestimate the predictability of stupidity...
The Black Mathematician

Het is simpelweg ook een stelling van Fermat. Maar omdat deze wat makkelijker op te lossen is (understatement) dan dè stelling van Fermat, noemen ze het de kleine stelling.
Math

Het is simpelweg ook een stelling van Fermat. Maar omdat deze wat makkelijker op te lossen is (understatement) dan dè stelling van Fermat, noemen ze het de kleine stelling.
Dat kon Elmo uiteraard ook zelf hebben verzonnen, maar weet je het ook zeker?
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
Anonymous

"heel lang" is toch wel zachtjes uitgedrukt, laat ons zeggen dat het 3 eeuwen duurde :shock:

ooit eens gehoord dat der kerel was die het gevonden had, op de kantlijn van zijn boek schreef maar helaas niet meer leesbaar...

tging wel alleen over 3

maar dus tschijnt kort geweest te zijn, maar niet leesbaar => waardeloos...

gehoord tijdens een wiskundeles 3e middelbaar (leerkracht wiskunde had een zwak voor wiskunde en geschiedenis...)
mo

euhm ja die man (pierre de fermat) schreef dat 3 eeuwen geleden :shock:

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

The Black Mathematician

The Black Mathematician schreef:Het is simpelweg ook een stelling van Fermat. Maar omdat deze wat makkelijker op te lossen is (understatement) dan dè stelling van Fermat, noemen ze het de kleine stelling.
Dat kon Elmo uiteraard ook zelf hebben verzonnen, maar weet je het ook zeker?
ja

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!