Puzzel Puzzels
ArjenvS
Artikelen: 0

Re: Wetenschap versus pseudowetenschap

Windsurfer schreef:als je goed leest accepteer ik deze dingen niet als hebbende een specifieke werking. wel als non specifieke werking bezittend. voor acupunctuur maak ik een voorbehoud omdat er wel degelijk aanwijzingen zijn dat er een zekere mate van specifieke werking is.  

paranormaal : http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranormaal
We lopen dus te bakkelijen over de exacte werking van die fenomenen? Daar kunnen we lang over praten en dat zou speculatief zijn idd.
overigens is het pygmalion effect totaal niet paranormaal, maar 'gewone' huis-tuin-en keukenpsychologie.  
Dat bedoelde ik dus ook... Maar nu blijkt dat de discussie heel ergens anders over ging vraag ik me af of ik dat wel had moeten zeggen.
Ik vind het naïef te denken dat 'huidige wetenschappen' alomvattend zijn, helemaal gezien nog veel vragen onbeantwoord blijven.
het is een misverstand ervan uit te gaan dat wetenschappers dat zelf wel denken.
Dat is niet zozeer wat er gaande is. Wat er wel gaande is is dat men te zeer uitgaat van de correctheid van bestaande formules.
PS arjenvs: ik ben blij te merken dat je je opmerkingen ad hominem laat varen.
Ik had ze nooit moeten uiten. Het spijt me dat ik me zo heb laten gaan. Los van het feit dat ik op dat moment meende wat ik zei is het helemaal niet constuctief of vriendelijk. Mijn excuses.
(even tussendoor: er bestaat niet zoiets als het paranormale of het bovennatuurlijke, alles wat er is is een normaal deel van de natuur)
Dat is een heel belangrijk gegeven inderdaad. Wat dat betreft is de defenitie die op de wikipedia te vinden is een beetje een rare.
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Johan2

Assassinator schreef:(even tussendoor: er bestaat niet zoiets als het paranormale of het bovennatuurlijke, alles wat er is is een normaal deel van de natuur)
Dat is een heel belangrijk gegeven inderdaad. Wat dat betreft is de defenitie die op de wikipedia te vinden is een beetje een rare.
De wikipedia definitie is niets mis mee, Arjen, want eindigt zelfs met het weergeven van jouw standpunt:
In bepaalde geestelijke stromingen, zoals in de tantra en yoga worden paranormale vermogens niet beschouwd als buitengewoon of bovennatuurlijk, maar als onderdeel van de werkelijkheid.
Nu zul je wellicht zeggen dat dit niet de definitie is, maar slechts een toelichting bij de definitie. Dat klopt, maar in de definitie zelf wordt het paranormale ook niet bovennatuurlijk genoemd:
Paranormaal of paranormale waarneming is de waarneming van zaken of gebeurtenissen buiten de gebruikelijke zintuigelijke waarneming om. Paranormale waarneming is nog nooit op wetenschappelijke wijze als feitelijk aangetoond.
Er staat slechts dat het gaat om waarnemingen "buiten de gebruikelijke zintuigelijke waarneming om". En daar kun je toch moeilijk van mening over verschillen. Wél over het vervolg, namelijk dat het bestaan ervan "nog nooit op wetenschappelijke wijze als feitelijk is aangetoond". Aan jou, Arjen, om concrete voorbeelden van het tegendeel te geven. En als je die niet hebt: Ook de mogelijkheid dat die er in de toekomst wel zouden kunnen zijn wordt nadrukkelijk open gehouden:
De parapsychologie is een tak van de psychologie die onderzoek doet naar de mogelijkheid, dat de menselijke geest ook krachten bezit die volgens de huidige kennis van de natuurkundige wetenschappen onverklaarbaar zijn: het paranormale.
Er staat duidelijk volgens de huidige kennis. Bovendien staat ook hier dat het gaat om krachten van de menselijke geest, dus om, áls ze bestaan, natuurlijke krachten.

Voor het overige is Arjens standpunt mij wel duidelijk, maar wat bedoelde Ass. nu eigenlijk precies met zijn opmerking: dat paranormaal, indien het pestaat, gewoon een natuurlijk fenomeen is, of dat het helemaal niet bestaat?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

buiten de gebruikelijke zintuigelijke waarneming om
maakt niet uit, waarnemen is waarnemen, het gaat om het interpreteren.
Wél over het vervolg, namelijk dat het bestaan ervan "nog nooit op wetenschappelijke wijze als feitelijk is aangetoond".
de moderne mens is slechts een paar 10duizend jaar oud en dergelijke paranormale dingen worden slechts een paar eeuwen echt serieus onderzocht, dat is heeeeel weinig, de wetenschap is nog zeer jong. we weten misschien nog niet eens de helft van de echte mogelijkheden van ons brein en de menselijke geest die daarin huist, en van de natuur en het universum ook.
dat paranormaal, indien het pestaat, gewoon een natuurlijk fenomeen is, of dat het helemaal niet bestaat?
als ze echt blijken te zijn dan zijn ze gewoon natuurlijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
ArjenvS

Dat vond ik dus ook het belang van die opmerking; dat die paranormale dingen gewoon onderdeel zijn van de natuur. Ze moeten dus aan dezelfde wetten gehoorzamen als al het andere. Dit is een belangrijk gegeven denk ik.

~Albert Einstein
The Don

Windsurfer schreef:voor acupunctuur maak ik een voorbehoud omdat er wel degelijk aanwijzingen zijn dat er een zekere mate van specifieke werking is.  

Wikipedia is natuurlijk geen goede wetenschappelijke bron, ik heb zelf een groot aantal "Paranormale" onderwerpen met een kritische toon moeten vergezellen in Wikipedia omdat het geschreven was door aanhangers van pseudeo-wetenschap. Helaas is er voor acupunctuur geen uitzondering en "aanwijzingen zijn dat er een zekere mate van specifieke werking" zijn oorzaken van placebo effecten.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
ArjenvS

The Don schreef:
Windsurfer schreef:voor acupunctuur maak ik een voorbehoud omdat er wel degelijk aanwijzingen zijn dat er een zekere mate van specifieke werking is.  

Wikipedia is natuurlijk geen goede wetenschappelijke bron, ik heb zelf een groot aantal "Paranormale" onderwerpen met een kritische toon moeten vergezellen in Wikipedia omdat het geschreven was door aanhangers van pseudeo-wetenschap. Helaas is er voor acupunctuur geen uitzondering en "aanwijzingen zijn dat er een zekere mate van specifieke werking" zijn oorzaken van placebo effecten.

Hoe verklaar jij dan dat er in de martial arts veevuldig gebruik gemaakt wordt van energie knooppunten zoals die in de accupunctuur (zelfs op dezelfde plaatsen) en dat men daarmee een tegenstander wel degelijk kan "uitschakelen" ?

~Albert Einstein
The Don

Hoe verklaar jij dan dat er in de martial arts veevuldig gebruik gemaakt wordt van energie knooppunten zoals die in de accupunctuur (zelfs op dezelfde plaatsen) en dat men daarmee een tegenstander wel degelijk kan "uitschakelen" ?

Ik neem aan dat je het hebt over de niet bestaande Qi (Chi, Ki) kracht? Deze toepassing van "levenskracht" wordt inderdaad in de Martial arts toegepast en als liefhebber van diverse MA's kan ik zeggen dat deze Qi niet bewezen is en alleen zijn toepassing vind binnen de tradities van de Martial Art. De link met acupunctuur kan ik niet leggen. Daarnaast gaat deze discussie nu ook weer off-topic. Voor discussies aangaande Qi en acupunctuur verwijs ik naar de gerelateerde discussies binnen andere topics.
ArjenvS

Jeroentje schreef:In dit draadje heb ik al een keer de naam Martin Ouwerkerk laten vallen. Hij is jarenlang geïnteresseerd in reiki en aanverwante "energieën". M. Ouwerkerk is een wetenschappelijk onderzoeker van Philips en tevens reikimaster. Enkele jaren terug heb ik een artikel van hem gelezen waarin hij zijn theoriën en bevindingen duidelijk maakte. Helaas weet ik niet meer hoe zijn theorie was, omdat het voor mij te technisch was. Ik weet wel dat hij een aparaatje had gemaakt dat verschillende energieën, zoals chi kon meten, maar reiki juist niet.  

Dat artikel stond in reikimagazine nr. 29 (Juni/Juli 2002).
Overigens heb ik het niet over Chi. Ik heb het over de knooppunten in de energiebanen in een mens waar acupunctuur op in werkt. Wanneer je de juiste punten beroert in een mens (en op de juiste wijze) kun je iemand behoorlijk veel pijn doen met "een speldenprikje".

~Albert Einstein
The Don

ArjenvS schreef:
Jeroentje schreef:
In dit draadje heb ik al een keer de naam Martin Ouwerkerk laten vallen. Hij is jarenlang geïnteresseerd in reiki en aanverwante "energieën". M. Ouwerkerk is een wetenschappelijk onderzoeker van Philips en tevens reikimaster. Enkele jaren terug heb ik een artikel van hem gelezen waarin hij zijn theoriën en bevindingen duidelijk maakte. Helaas weet ik niet meer hoe zijn theorie was, omdat het voor mij te technisch was. Ik weet wel dat hij een aparaatje had gemaakt dat verschillende energieën, zoals chi kon meten, maar reiki juist niet.  

Dat artikel stond in reikimagazine nr. 29 (Juni/Juli 2002).
Overigens heb ik het niet over Chi. Ik heb het over de knooppunten in de energiebanen in een mens waar acupunctuur op in werkt. Wanneer je de juiste punten beroert in een mens (en op de juiste wijze) kun je iemand behoorlijk veel pijn doen met "een speldenprikje".
Zonder wetenschappelijke onderbouwing ga ik ervanuit dat ook dit valt onder pseudo-wetenschap. Daarnaast neem ik een "wetenschapper" die ook reikimeester is niet serieus, als zijn apparaatje daadwerkelijk de Chi kracht zou kunnen meten dan was dat een enorme doorbraak geweest.
ArjenvS

Ja; ik quotte het alleen maar om je erop te wijzen. Ik heb het dus niet ove die Chi. Hoe verklaar het effect waar ik het wel over heb?

~Albert Einstein
Windsurfer

The Don schreef:

Je kritiek op wikipedia is terecht, ik kon echter geen meer 'officiele' definitie voor paranormaal vinden. Bovendien komt hun definitie goed overeen met die van de Van Dale dus leek het me billijk wikipedia te linken

van dale:
pa·ra·nor·maal (bn.)

1 betr. hebbend op wat niet met de normale zintuigen waargenomen wordt => buitenzintuiglijk

Verder is er momenteel naar acupunctuur best veel onderzoek gaande, om te onderzoeken of het mogelijk is werkelijk zenuwgeleiding te blokkeren. Mocht dit positief uitvallen voor acupunctuur, dan is er toch een specifieke werking (géén placebo). Maar willen we mbt de stand van zaken spreken, dat is er dus inderdaad nog geen onomstotelijk bewijs voor de specifieke werking van acupunctuur, en al helemaal niet voor de aanwezig veronderstelde constellatie van meridianen, poorten en wat nog meer.
The Don

Ja; ik quotte het alleen maar om je erop te wijzen. Ik heb het dus niet ove die Chi. Hoe verklaar het effect waar ik het wel over heb?

Als je een wat duidelijker voorbeeld kunt geven zal ik proberen een simpele uitleg te geven.
Sjorssnors

EvilBro schreef:
Sjorssnors schreef:Ken je dan niet de veelvoud aan aanwijzingen en opgeloste zaken bij vermiste personen, waarbij ‘paranormalen’ hielpen de zaak op te lossen doordat ze informatie leverden? Het is niet aantoonbaar te verklaren, maar de resultaten zijn wel een feit.
Nee, dat is nu juist het probleem. De resultaten zijn niet een feit. De resultaten schitteren juist door afwezigheid. Het is niet belangrijk (in eerste instantie) of je de resultaten kan verklaren. Het gaat er om dat je kan aantonen dat er resultaten zijn.
Vráág daar dan ook naar, E. Dit soort inhoudsloze welles-nietes conversaties zet weinig zoden aan de dijk.

Dus Sjors, doe je best en kom met een voorbeeld.
http://scholar.google.com/scholar?q=myster...lr=&oi=scholart

Bij 'paranormaal' kijk ik niet naar verhoudingen en afwegingen, maar juist de detailles. Vraag me niet het weer op te moeten zoeken, maar tussen die verscheidenheid aan resultaten zijn 'sommige detailles' wel al te frappant. Wat in mijn geval mee speelt in m'n betogen, is dat ik nogal 'gevoelswaarden' toe ken in m'n denken, die mij een 'vrijwel totale benutting van m'n intuïtie' oplevert, mede door het conclusiegericht zijn. Oke, in mijn geval ben ik 'beelddenker', wat enigszins bekend is. Toch kan ik me een verder doorvoeren van het gevoel bij iemand anders wel zodanig voorstellen dat het 'andere mensen' teboven gaat, en met 'paranormaal' bestempeld wordt. Waarom zou dat niet mogelijk zijn ? Ik snap er zelf ook niets van, maar moet toch onderkennen dat ik in sommige detailles iets kloppends herkende. Ik betrek het aannemelijke dus alleen op het mentale, en zie niet zo veel in bijvoorbeeld 'handoplegging en andere zogenaamde genezers'. Daarbij zal de suggestie eerder helen.

Er zijn overigens duizenden beelddenkers die eerder profijt van het 'feit' dat ze niet-beredenerend denken. Het 'beredenerend denken' belemmert blijkbaar. Het lijkt mij niet meer dan logisch om dan ook aan het beredenerende van wetenschappen altijd 'een deurtje open te houden', en dus het geheel proberen te verbreden. Meer nieuwe vormen van wetenschap dus. Wel zich moeten kunnen blijven uiten, en juist op een wetenschapsforum.
EvilBro

Bij 'paranormaal' kijk ik niet naar verhoudingen en afwegingen, maar juist de detailles. Vraag me niet het weer op te moeten zoeken, maar tussen die verscheidenheid aan resultaten zijn 'sommige detailles' wel al te frappant.
Het probleem van dit soort redeneren is dat het geen correcte conclusies oplevert. Er wordt slechts gekeken naar een aantal details in plaats van het hele plaatje. Een ander voorbeeld hiervan is mensen die geloven dat als je aan iemand denkt de kans groter is dat ze bellen ('ik dacht net aan je'). Dit beeld komt tot stand doordat die keer dat beide situaties aanwezig zijn het een grote indruk achterlaat. Als ik maar genoeg mensen tegenkom dan is er vast wel eentje jarig op dezelfde dag als ik, toch laat dit een grotere indruk achter dan iemand die precies 10 weken voor mij jarig is.

Je hersenen (of je ziel, je bewustzijn, enz.) zijn er goed in het je laten ontdekken van patronen. Zelfs als die patronen er niet zijn (twee puntjes en een krom streepje en je ziet een gezicht :) ). Het is daarom zo belangrijk om voorzichtig te zijn met conclusies. Het baseren van een algemene conclusie op basis van een paar interessante details is daarom altijd af te raden.
Wat in mijn geval mee speelt in m'n betogen, is dat ik nogal 'gevoelswaarden' toe ken in m'n denken, die mij een 'vrijwel totale benutting van m'n intuïtie' oplevert, mede door het conclusiegericht zijn.
Dat kan wel zijn (al snap ik niet helemaal wat je precies bedoelt), maar dat vrijwaart je niet van het onderbouwen van je conclusies (mijn inziens).
Ik snap er zelf ook niets van, maar moet toch onderkennen dat ik in sommige detailles iets kloppends herkende.
Dit is dus precies wat ik bedoel. De conclusie klopt niet met de gegevens. Je bekijkt enkel die dingen die je als kloppend herkent. Op dezelfde wijze kan ik herkennen dat het klopt dat alle dingen omhoog vallen door alleen maar naar helium-ballonnen te kijken.
Er zijn overigens duizenden beelddenkers die eerder profijt van het 'feit' dat ze niet-beredenerend denken. Het 'beredenerend denken' belemmert blijkbaar.
Een conclusie die niet volgt uit de premissen (waarbij ook nog eens niet vaststaat of je premissen uberhaupt waar zijn).
Het lijkt mij niet meer dan logisch om dan ook aan het beredenerende van wetenschappen altijd 'een deurtje open te houden',
Wetenschap staat altijd open voor nieuwe ontdekkingen. Ze verwacht alleen wel dat deze ontdekkingen onderbouwt worden met bewijs.
Meer nieuwe vormen van wetenschap dus.
Zou je voorbeelden hiervan willen geven?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Sjorssnors

EvilBro schreef: Het baseren van een algemene conclusie op basis van een paar interessante details is daarom altijd af te raden.
In het geval van beelddenken is het eerder dat de detailes die opvallend zijn er uit springen. Wat reeds bekend is, wordt niet aan geacht, wat bij beredenerend denken juist wel het geval is. Immers wordt het beredenerende denken afgestemd op de kenmerken die bekend zijn. Door ook die 'bewuste benadering' wordt de herkenning van details vaak beknot tot samengevatte omschrijvingen. Een alertheid die afgestemd is op wat nog niet bekend is, en tegelijkertijd 'aanvullende informatie' brengt voor eerder gevormde conclusies, krijgt zo een 'versterkend karakter, wat zelfverzekerd maakt.
Je bekijkt enkel die dingen die je als kloppend herkent. Op dezelfde wijze kan ik herkennen dat het klopt dat alle dingen omhoog vallen door alleen maar naar helium-ballonnen te kijken.
Dat is het hum nou juist, wat 'kloppend' is, is het geheel dat waargenomen wordt. Wat niet klopt is, mits het je manier van perceptie is, wordt niet begrepen en niet geaccepteerd in de denkbeelden.
Er zijn overigens duizenden beelddenkers die eerder profijt van het 'feit' dat ze niet-beredenerend denken. Het 'beredenerend denken' belemmert blijkbaar.
Een conclusie die niet volgt uit de premissen (waarbij ook nog eens niet vaststaat of je premissen uberhaupt waar zijn).
Bij het beelddenken wordt in begrippen en gehelen van begrip gedacht, wat in fracties van seconden gebeurt. Bij woordelijk denken moet 'een rechtlijnige beredenering' eerst omgezet worden in een begrip, en meestal velen volgend.
Wetenschap staat altijd open voor nieuwe ontdekkingen. Ze verwacht alleen wel dat deze ontdekkingen onderbouwt worden met bewijs.
Dat moet voortvloeien uit de discussies met reeds erkende wetenschappen. Je kan ook proberen theorién verder uit te bouwen om tot nieuwe conclusies te komen. Het is dan de kunst van het anders proberen in te zien dan wat gebruikelijk was.
Meer nieuwe vormen van wetenschap dus.
Zou je voorbeelden hiervan willen geven?[/quote]

Zet bijvoorbeeld beelddenkers, autisten en hoogbegaafden bij elkaar, en laat ze het uitzoeken. Laat ze alles doen wat en hoe ze het doen willen. Misschien opent het nieuwe perspectieven, want die zijn nogsteeds schaars, terwijl er nog zo veel niet begrepen wordt. Als daar een bepaalde methodiek uit voort vloeit heb je mogelijk een nieuw referentiekader voor een wetenschap.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kennisleer, logica en wetenschapsfilosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!