Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Windsurfer
Artikelen: 0
Berichten: 1.293
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 19:19

Re: PDD NOS

Windsurfer schreef: Ik zou eigenlijk willen zeggen: het verloren raken in details omdat het overzicht mist.
Precies, dat overzicht, ik zou het ook wel 'interne coördinatie' willen noemen, ontbreekt bij PDD-nos, of is nihil. Iemand met Asperger kan daar eerder wel mee om leren gaan (compenseren). Voor mezelf sprekend, kan ik zeggen dat ik juist goed ben in het toelaten van gevoelens (het herkennen), en het zelfs onderdeel is van mijn denken, wat duidelijk bij PDD-nos anders is. Wel herkenbaar is de autistische verwantschap, waarbij het lijkt alsof ikzelf voortdurend mezelf observeer, aanstuur en houding geef. De alertheid is eveneens afgestemd op 'het herkennen van al wat nog niet herkend was', wat bij Asperger gecamoufleerd (gecompenseerd) wordt, en bij PDD-nos juist het a-typische veroorzaakt. Wanneer in z'n algemeenheid naar mensen met zwakkere begaafdheid wordt gekeken, is wel een overeenkomstige beperking van het coördineren van mentale processen te herkennen. Vandaar dat ik PDD-nos eerder zie als een syndroom van Asperger, waarbij pervasief beperkingen van invloed zijn, die het functioneren eerder beperken.
Beste Sjors, ik vind het erg sympathiek en zeker boeiend van jou als 'asperger' (sorry voor het stempel :roll: ) te horen hoe jij het beleeft. pdd nos is eigenlijk een rotterm als ik zo vrij mag zijn, het is vlees noch vis, enkel is het 'autistiform'. Het kan volgens mij wel een voorfase zijn van asperger, in de zin dat iemand in de kindertijd als pdd nosser door het leven gaat, er later meer grip op krijgt/ een ontwikkeling doormaakt en dan als asperger geclassificeerd kan worden - of ben jij daar anders over geinformeerd?

groeten,

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: PDD NOS

Beste Sjors, ik vind het erg sympathiek en zeker boeiend van jou als 'asperger' (sorry voor het stempel :roll:  ) te horen hoe jij het beleeft.


Naar je denigrerende intonatie herkennende, moet ik zeggen dat je een verkeerde indruk hebt hoe het syndroom van Asperger zich vorm kan geven. Je doet het voor komen, dat met name 'ik' nogal m'n beperkingen heb en in een soort waan of gehandicapte brainstorm hangen blijf. Ik moet hierop responderen, dat je een totaal verkeerde indruk hebt. Niet om op te scheppen, of te poggen, ik heb juist een groot besef én begrip van alles, en ook heb ik vrijwel geen belemmeringen in het denken. Maarja, dat had ik al eens uitgelegd, dat ik 'anders' was.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Windsurfer
Artikelen: 0
Berichten: 1.293
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 19:19

Re: PDD NOS

Windsurfer schreef:Beste Sjors, ik vind het erg sympathiek en zeker boeiend van jou als 'asperger' (sorry voor het stempel :roll:  ) te horen hoe jij het beleeft.
Naar je denigrerende intonatie herkennende, moet ik zeggen dat je een verkeerde indruk hebt hoe het syndroom van Asperger zich vorm kan geven. Je doet het voor komen, dat met name 'ik' nogal m'n beperkingen heb en in een soort waan of gehandicapte brainstorm hangen blijf. Ik moet hierop responderen, dat je een totaal verkeerde indruk hebt. Niet om op te scheppen, of te poggen, ik heb juist een groot besef én begrip van alles, en ook heb ik vrijwel geen belemmeringen in het denken. Maarja, dat had ik al eens uitgelegd, dat ik 'anders' was.
Als je mijn opmerking denigrerend opvat, bied ik daarvoor mijn excuses aan, want dat is zeker niet mijn bedoeling! Ik vind ook helemaal niet dat jij in het bijzonder 'in een gehandicapte brainstorm' blijft hangen, integendeel, ik ben juist geinteresseerd in hoe jij tegen de zaak aankijkt, vandaar mijn vraag. Ik waardeer je bijdrage op dit forum juist erg veel.

groeten,

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!