Moderator: Rhiannon
Dino schreef:voor de voorbeelden dat jij noemt heb ik een ideetje
Als er een inbreker is worden al de prikkels die er zijn geprocesed dus gaat tijd trager, als je slaapt of tv kijk gaat tijd vlugger, weer prikkels genegeert?
lijkt me een logische verklaring.
xd
Ok, mee eens.peterdevis schreef:Reactie op mafkees:
Ofschoon er in bovenstaand stukje geen onwaarheden worden verteld, wil ik toch enkele begrippen nuanceren. In de natuurkunde is het begrip 'waarnemer' een abstracte constructie die men gelijk kan stellen met een referentiesysteem. Zelden (zeker niet in de context van de RT ) bedoeld men hier een fysisch persoon mee.In plaats daarvan had iedere waarnemer zijn eigen tijdsmaat, volgens de klok die hij bij zich had: klokken die door verschillende waarnemers werden meegevoerd hoefden niet per se met elkaar overeen te stemmen. Tijd werd een persoonlijke begrip, afhankelijk van de waarnemer die het mat
Door de RT wordt tijd geen persoonlijk begrip maar wel een relatief begrip. Elke tijdsbeleving zal immers in alle referentiesystemen hetzelfde zijn. Een waarnemer zal wel kunnen concluderen dat de tijd in andere referentiesystemen anders loopt.
Ook mee eens.In deze zin moet 'natuurwetten' vervangen worden door 'fysische theorieën'De natuurwetten maken geen verschil tussen verleden en toekomst
Natuurwetten is immers een synoniem voor de natuur zelf. Als mensen kunnen we de natuur enkel maar beschrijven via theoriën. Begrippen die wij in deze theorien hanteren zoals atomen, velden,straling... en tijd hoeven geen werkelijke fysische entiteiten te zijn. Het is dus de vraag of tijd (en daarbij verleden en toekomst) wel werkelijk bestaan of maar een begrip zijn als bv temperatuur (dat geen fysische entiteit is).
Klopt.Tot op heden zijn deze pogingen mislukt. Imaginaire tijd is en zuiver wiskundig begrip.Bij de pogingen om de zwaartekracht te verenigen met de kwantummechanica moest men het begrip imaginaire tijd invoeren
Hier ben ik het niet mee eens. De pijlen vertellen iets over de richting van de tijd. Zonder het invoeren van deze tijdspijlen kun je volgens mij ook niet deze conclusies trekken, want als je ze zonder deze pijlen trekt, heb je ze waarschijnlijk toch onbewust gebruikt.Deze pijlen zijn in weze arbitrair en vertellen meer over de wetten die deze pijlen definieren dan over de tijd zelf.Er zijn ten minste drie tijdpijlen. In de eerste plaats is er de thermodynamische pijl van de tijd, de richting van de tijd waarin de wanorde toeneemt. Dan is er ook de psychologische pijl van de tijd. Dit is de richting waarin de tijd voor ons gevoel verstrijkt, de richting waarin we ons het verleden, maar niet de toekomst, herinneren. Ten slotte is er nog de kosmologische pijl van de tijd waarin het heelal uitdijt en niet samentrekt
De verdere uiteenzetting klopt wel binnen de aangenomen aannames (inkrimen = afname entropie) maar de conclusies kunnen ook getrokken worden zonder invoeren van de tijdspijlen.
Sorry, maar het was van de site afgegooid waar ik het vandaan had, dus ik weet verder ook niet door wie dit geschreven is.Verder zou een bronvermelding niet misstaan in dit stukje.
D. schreef:..en als alles tegelijkertijd gebeurt..dan zouden we niet bestaan..
D.
Is die plaats dan een plaats in de ruimte of in de tijd?dnbrt schreef:Dit heb ik uit een stripalbum![]()
Tijd is geen eeuwigdurende rechte lijn waar je in één richting stapt,
maar concentrische cirkels die steeds meer naar buiten vloeien, zoals wanneer je een steen in water gooit. Elk punt op de cirkel stelt een plaats voor.
Knappe openingstekst, voor een 14-jarig 'jong' meisjeAnna Sophia schreef:I'll do my best![]()
Volgens mij is het voor jullie niet zo interessant een opstel te lezen van een 14-jaar-oud (Vlaams !) meisje. Heh. Maar ik geef jullie een voorproefje![]()
" Ik zou hele bladzijdes kunnen volschrijven over de cliché’s en metaforen omtrent tijd. “Tijd is geld”, “De Tijd heelt alle wonden”, “Vadertje Tijd” … Geen wonder dat ik niks op papier krijg. Welke idioot heeft dit onderwerp eigenlijk gekozen ? …Ik dus. "
Indeed, ik heb het onderwerp gekozen (heb er nu trouwens veel spijt van) maar ik heb een verklaring ! We moesten opgeven wat we het meest haten. En, wel, ik haat tijd. Waarom ? Omdat hij voorbijgaat. En niet altijd in een goede zin. Ook nu. De tijd verglijdt zonder dat ik er een opstel over kan schrijven![]()