Hallo beste mensen,
Ik vind dit een boeiend onderwerp. Het lijkt erop dat windenergie niet echt loont door de vele energie die men moet steken in het maken van de windmolen, onderhoud enz. wat enigszins begrijpelijk is. Zonne-energie (warmte+licht) heeft mi wel een enorm potentieel.
Een belangrijke opmerking die terecht werd gemaakt is, is dat men eerst moet trachten energie te besparen. Door isolatie bvb ( in België heeft vb 1/3 huizen geen dakisolatie en eveneens 1/3 heeft nog enkel glas), maar ook de toestellen moeten energiezuiniger ontworpen worden ( vb toestel digitale TV staat constant stand by en verbruikt evenveel als wanneer in gebruik ) enz
Wat betreft zonnepanelen vind ik dat sommigen dit te snel willen neersabelen. De technologische vernieuwingen en innovatie in deze sector gaan razendsnel. Het rendement blijft verbeteren, de prijs zakt door de massaproductie.
Sommigen maken hier dan ook de
cruciale fout van enkel naar de situatie NU te kijken, men moet het op lange termijn zien. Nu is zonnestroom enkel voordelig door de subsidies, maar in de toekomst gaat door de dalende prijs, het stijgende rendement en doordat de prijs van fossiele brandstoffen stijgt het wel degelijk effectief voordelig zijn om stroom uit zonnepanelen te halen. Het heeft enorme voordelen doordat het esthetisch kan ingewerkt worden in daken, het stil is, onderhoudsvrij en het tijdens zijn werking niets uitstoot.
Deze sector gaat trouwens gegarandeerd boomen, zeker nu Amerika ook voor duurzame energie kiest. Duitsland die een revolutie heeft ontketend met zijn subsidiesysteem voor zonnestroom en gaat daar de economische vruchten van plukken.
De nadelen zijn dat als het donker is, men geen opbrengst heeft, maar dit kan eventueel opgevangen worden met een H2 cel. Iemand sprak daar ook over infrarood zonnepanelen - so who knows? De technologische vernieuwing gaat immers zo snel ...
Ik ben er dan ook van overtuigd dan zonnestroom een vast onderdeel wordt van de energievoorziening in de toekomst.
Tot slot raad ik u aan van eens een kijkje te nemen naar volgende boeiende aflevering; misschien niet volledige objectief, maar je ziet wel enkele zeer interessante ideeën.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/af...media/40177219/