Marconius schreef:DePurpereWolf schreef:Ik kreeg op mavo 3 toch al met sinus cosinus en tangens, vind het een beetje raar dat tangens eerst word behandelt/
Ook Het schip Castoa dat bij het vergaan "S.O.S Cas Toa" Uitzendde herinner ik nog.
Dat de tangens eerst worden gedaan is puur didactisch. Het herkennen van de schuine zijde is voor leerlingen erg moeilijk. De rechthoekszijden zien ze veel sneller. Het schip is een erg bekend en prachtig didactisch instrument.
Ik denk dat het voor sommige mensen hier wel eens handig is als ze het over hun middelbareschooltijd hebben om dan eens buiten het vak te gaan kijken en ook naar didactische punten. Wiskunde op de middelbare school is geen pure wiskunde en valt daar dus ook niet te vergelijken, dat geldt ook voor elk ander schoolvak.
Ik bedenk me ineens dat ik wel altijd het bruggetje kende maar nooit heb geweten dat Cas Toa een schip was, dat hebben ze er niet bij verteld (de mavoklantjes niet te veel belasten hé

)
Ik vind het interessant dat je hier de nuance uitlegt maar dat is mi nu juist een verkeerde aanpak. Je moet de fundamenten goed uitleggen. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de leeftijd en evt. het tempo in het begin wat lager houden en dan langzaam opvoeren maar ik vind het onverstandig als je gaat schommelen met de fundamenten en het niet vanaf het begin op de juiste wijze aanleert.
Een concreet voorbeeld van hoe je leerlingen daarmee kan duperen: ik studeer nu in België geneeskunde. Ik was op de mavo/havo/vwo nogal goed in natuurkunde, ik snapte het altijd snel en ik vond het wel leuk om te spelen met die formules. Omdat er in Nederland nogal weinig meisjes exacte richtingen studeerden (omwille van het nerderige imago en omdat ze vaak wat minder aanleg hiervoor hebben?) hebben ze vóór het studiehuis besloten om maar alle wiskunde uit de natuurkunde te halen om het meisjesvriendelijker te maken. Dit stond zo letterlijk in het voorwoord van het boek, volgens mij waren de schrijvers het er ook niet zo mee eens.
Gevolg, ik kon er met fysica soms geen touw aan vastknopen op de unief omdat er ineens gegoocheld werd met differentiaalvergelijkingen, goniometrische regeltjes enz. Toen ik de prof vertelde dat ik die differentiaalvergelijkingen niet begreep keek hij mij verbaasd aan en zei hij spottend dat ik dat toch zou moeten kennen van de middelbare school. Ik kon er weinig tegenin brengen en legde maar uit hoe het in Nederland werkt.
Dank je wel voor deze fantastische pedagogische aanpak, onderwijzers.
Iets om bij na te denken, in België doen ze dat dus niet. Daar is het simpel; als je niet mee kan dan moet je maar iets anders kiezen. In Nederland passen ze alles maar aan aan de zwakkere leerlingen en geven ze maar 50% van de tijd daadwerkerlijk les vanwege 1 of een paar lastige leerlingen. En dan zijn we verbaasd dat niemand meer de exacte richtingen aan kan en dat de pabo-studenten niet eens kunnen hoofdrekenen.
I rest my case.
PS, na een paar jaar fysica op de unief zijn die echt wiskundige zaken (vooral de differentiaalvergelijkingen en het complexe integratiewerk) nog altijd een mysterie voor mij ondanks dat ik best goed was in wiskunde. Ik had de fout gemaakt om wiskunde A te kiezen ipv wiskunde B, silly me.
Als iemand een goede gratis onlinecursus weet die compleet is voor juist deze zaken dan hoor ik het graag, ik wil het toch eindelijk wel eens leren.