Puzzel Puzzels
Heezen
Artikelen: 0

Re: Wat hebben jullie gestudeerd?

5e jaars VWO student op het Werenfridus met het profiel NT... verder heb ik ook nog 7 jaar pianolessen :) maar dat heeft niet zoveel met wetenschap te maken denk ik :)
Ik heb een semi autistisch kerel in mn klas, die muziek als bijvak erbij heeft gekozen, en die berekeningen uitvoert mbt noten, muziek e.d. :) :)

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Phys

Tja, toonhoogtes enz. is gewoon pure natuurkunde natuurlijk :)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

albert davinci

Marconius schreef:
DePurpereWolf schreef:Ik kreeg op mavo 3 toch al met sinus cosinus en tangens, vind het een beetje raar dat tangens eerst word behandelt/

Ook Het schip Castoa dat bij het vergaan "S.O.S Cas Toa" Uitzendde herinner ik nog.
Dat de tangens eerst worden gedaan is puur didactisch. Het herkennen van de schuine zijde is voor leerlingen erg moeilijk. De rechthoekszijden zien ze veel sneller. Het schip is een erg bekend en prachtig didactisch instrument.

Ik denk dat het voor sommige mensen hier wel eens handig is als ze het over hun middelbareschooltijd hebben om dan eens buiten het vak te gaan kijken en ook naar didactische punten. Wiskunde op de middelbare school is geen pure wiskunde en valt daar dus ook niet te vergelijken, dat geldt ook voor elk ander schoolvak.
Ik bedenk me ineens dat ik wel altijd het bruggetje kende maar nooit heb geweten dat Cas Toa een schip was, dat hebben ze er niet bij verteld (de mavoklantjes niet te veel belasten hé :) ) :)

Ik vind het interessant dat je hier de nuance uitlegt maar dat is mi nu juist een verkeerde aanpak. Je moet de fundamenten goed uitleggen. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de leeftijd en evt. het tempo in het begin wat lager houden en dan langzaam opvoeren maar ik vind het onverstandig als je gaat schommelen met de fundamenten en het niet vanaf het begin op de juiste wijze aanleert.

Een concreet voorbeeld van hoe je leerlingen daarmee kan duperen: ik studeer nu in België geneeskunde. Ik was op de mavo/havo/vwo nogal goed in natuurkunde, ik snapte het altijd snel en ik vond het wel leuk om te spelen met die formules. Omdat er in Nederland nogal weinig meisjes exacte richtingen studeerden (omwille van het nerderige imago en omdat ze vaak wat minder aanleg hiervoor hebben?) hebben ze vóór het studiehuis besloten om maar alle wiskunde uit de natuurkunde te halen om het meisjesvriendelijker te maken. Dit stond zo letterlijk in het voorwoord van het boek, volgens mij waren de schrijvers het er ook niet zo mee eens.

Gevolg, ik kon er met fysica soms geen touw aan vastknopen op de unief omdat er ineens gegoocheld werd met differentiaalvergelijkingen, goniometrische regeltjes enz. Toen ik de prof vertelde dat ik die differentiaalvergelijkingen niet begreep keek hij mij verbaasd aan en zei hij spottend dat ik dat toch zou moeten kennen van de middelbare school. Ik kon er weinig tegenin brengen en legde maar uit hoe het in Nederland werkt.

Dank je wel voor deze fantastische pedagogische aanpak, onderwijzers. :)

Iets om bij na te denken, in België doen ze dat dus niet. Daar is het simpel; als je niet mee kan dan moet je maar iets anders kiezen. In Nederland passen ze alles maar aan aan de zwakkere leerlingen en geven ze maar 50% van de tijd daadwerkerlijk les vanwege 1 of een paar lastige leerlingen. En dan zijn we verbaasd dat niemand meer de exacte richtingen aan kan en dat de pabo-studenten niet eens kunnen hoofdrekenen.

I rest my case.

PS, na een paar jaar fysica op de unief zijn die echt wiskundige zaken (vooral de differentiaalvergelijkingen en het complexe integratiewerk) nog altijd een mysterie voor mij ondanks dat ik best goed was in wiskunde. Ik had de fout gemaakt om wiskunde A te kiezen ipv wiskunde B, silly me. :)

Als iemand een goede gratis onlinecursus weet die compleet is voor juist deze zaken dan hoor ik het graag, ik wil het toch eindelijk wel eens leren.
albert davinci

5e jaars VWO student op het Werenfridus met het profiel NT... verder heb ik ook nog 7 jaar pianolessen :) maar dat heeft niet zoveel met wetenschap te maken denk ik :)
Nog meer muzikaal volk :)

Ik speel gitaar en piano. Ik heb als kind ook nog blokfluit, alt-fluit (vond mijn vader een leuk verjaarscadeau :) ) en klarinet gespeeld. Ik vind de snaarinstrumenten plezanter, ik ben niet echt een blazer.

Ik wil ooit nog eens percussie en viool gaan spelen, percussie vanwege de dynamiek en omdat je je er zo goed op kan uitleven en viool omdat dat in muzikaal opzicht toch de grootste uitdaging is omdat het geen freds heeft en de strijkbeweging zo nauw komt. Misschien wil ik ook nog eens alt-saxofoon spelen omdat er (na jarenlange oefening) zo'n mooi geluid uit komt, daarvoor heb ik het blazen nog wel over.

Maar allé, de reden dat ik reageer is omdat ik wil opmerken dat je de wetenschap achter muziek bepaald niet moet onderschatten. Het is enorm wetenschappelijk. Als je je echt gaat verdiepen in de harmonie (waarom bepaalde tonen wel, deels of juist niet samen goed klinken), ritme, structuur van een nummer, waarom iets wel of niet een hit wordt, wat het denkproces is van de geniale componisten, waarom de één wel en de ander niet muzikaal is; daar kan je serieuze wetenschap op los laten. Denk bijvoorbeeld maar aan de fourieranalyse? Wat ik bijvoorbeeld fascinerend vindt aan muziek is het feit dat er enerzijds een enorme sterke structuur in moet zitten (één maat en ritme, patronen die voor een groot deel terugkomen binnen een stijl en binnen een nummer) maar dat er tegelijkertijd een minimale hoeveelheid variatie in moet zitten. De structuur is nodig zodat de mensen er een zekere 'vorm' in herkennen en het kunnen volgen, de variatie is nodig zodat de mensen verrast blijven worden en geprikkeld worden.

Ik ga er nu maar eventjes kort op in, hopelijk kunnen de muzikalen onder jullie mij hierin volgen.
Heezen

Als je inderdaad Wisk A had, is het idd veel moeilijker voor je om Analyse ( Diff/Intgre) te volgen.. Maar ookals je WIsk b zou hebbe, zouden de Belgen beter zijnd dan jij
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.
DePurpereWolf

Even kanttekeningen neerzetten voordat dit in een Be, NL wat is de beste leermethode bekvachten word.
albert davinci schreef:... Ik kon er weinig tegenin brengen en legde maar uit hoe het in Nederland werkt.

Dank je wel voor deze fantastische pedagogische aanpak, onderwijzers. :)  
Het is natuurlijk 10 keer makkelijk om de tekortkomingen van een studie aan te wijzen dan de pluspunten. Maar bekijk is hoeveel studies in het voortgezet onderwijs echt gebruik maken van differentiaal vergelijkingen? Dat zijn er heel erg weinig. Diff. Verg. is lastige materie en ik ken fysica professors die er nog steeds niet goed in zijn, gewoon omdat je het niet elke dag zal gebruiken. Kortom, ik begrijp goed dat in het middelbaar onderwijs Diff.verg. worden overgslaan in het vak natuurkunde, daar is ten eerste wiskunde voor, en ten tweede zijn er maar heel weinig vakgebieden die het van dag tot dag gebruiken.
PS, na een paar jaar fysica op de unief zijn die echt wiskundige zaken (vooral de differentiaalvergelijkingen en het complexe integratiewerk) nog altijd een mysterie voor mij ondanks dat ik best goed was in wiskunde. Ik had de fout gemaakt om wiskunde A te kiezen ipv wiskunde B, silly me. :)  

Als iemand een goede gratis onlinecursus weet die compleet is voor juist deze zaken dan hoor ik het graag, ik wil het toch eindelijk wel eens leren.
Er zijn goede Nederlandse boeken over integreren, differentiaal vergelijkingen worden wat moeilijker gewoon omdat het lastige materie is. Je hebt diff.verg. die enorm simpel zijn, tot diff.verg. die je domweg niet op kunt lossen (en je aannamens moet maken e.d.)

Dit is een redelijke website: http://www.sosmath.com/diffeq/diffeq.html

En deze website heeft een enorme inhoud aan verschillende diff vergelijkingen: http://eqworld.ipmnet.ru/index.htm

Ik stel voor deze te gebruiken en gewoon te beginnen met diff vergelijkingen. Als je er niet uitkomt kun je het altijd hier op het wiskunde forum posten.
albert davinci

Het is natuurlijk 10 keer makkelijk om de tekortkomingen van een studie aan te wijzen dan de pluspunten. Maar bekijk is hoeveel studies in het voortgezet onderwijs echt gebruik maken van differentiaal vergelijkingen? Dat zijn er heel erg weinig. Diff. Verg. is lastige materie en ik ken fysica professors die er nog steeds niet goed in zijn, gewoon omdat je het niet elke dag zal gebruiken. Kortom, ik begrijp goed dat in het middelbaar onderwijs Diff.verg. worden overgslaan in het vak natuurkunde, daar is ten eerste wiskunde voor, en ten tweede zijn er maar heel weinig vakgebieden die het van dag tot dag gebruiken.  
Natuurlijk is het makkelijk om kritiek te geven.

Waar het mij om gaat is dat het niveau in het Nederlands onderwijs veel te veel naar beneden is bijgesteld om uitéénlopende redenen; om natuurkunde meisjesvriendelijker te maken, in de hoop dat meer leerlingen wiskunde zullen kiezen, omdat veel leraren de orde niet kunnen bewaren (zonder de schuldvraag aan te snijden) en dat ze daarom maar een deel van het programma schrappen enz.

Waar de scholen naar moeten kijken is het volgende; wat zijn essentiële basiskennis en basisvaardigheden die je mogelijk nodig gaat hebben voor een vervolgstudie, in Nederland of in het buitenland? Daar moeten ze dan vervolgens geen compromissen mee doen om eerder vermelde redenen.

Nog even mijn situatie toelichten. Ik had nog wat extra pech. Het studieprogramma was hervormd. Eind jaren 90 gaven ze nog gewoon wiskunde maar dat hadden ze afgeschaft met de komst van het ingangsexamen, tegelijk hebben ze de wiskunde wel in de fysica en de statistiek gehouden. Helaas veronderstellen ze dat wanneer je voor het ingangsexamen slaagt (tijdens mijn sessie slaagde 22 %) dat je dan ook wel voldoende wiskundekennis zou hebben terwijl dat maar een klein onderdeel van de test is.

Wat ik nu niet begrijp is dat ze (universiteit) niet het Internet gebruiken om cursussen aan te bieden voor wie op bepaalde onderdelen nog een achterstand zou hebben, dat zou wel prettig zijn geweest. Zoiezo wordt er nog veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het Internet biedt. Ik ben er van overtuigd dat je veel efficiënter kan leren met goede software dan met boeken omdat software interactie en feedback (de software kan detecteren wat je wel en niet al goed beheerst en zo de oefeningen selecteren) mogelijk maakt. Ook de hyperlinks hebben mi een grote pedagogische meerwaarde.

Natuurlijk, het daadwerkerlijk ontwerpen van zulke softwaren, het vrijmaken van budgetten hiervoor enz is wat moeilijker dan enkel het idee opwerpen. Het zou alvast goedkoper moeten zijn dan al die boeken die we moeten kopen.
Marconius

Weet je, ik zou je graag een keer uitnodigen bij wat didactische lessen op de lerarenopleiding en loop dan ook meteen een dagje mee binnen de havo en het vmbo. Dan kun je eens zien hoe ongelofelijk moeilijk wiskunde is voor velen. Om je toch gerust te stellen: zoek maar eens naar het begrip Wiskunde D. De oplossing volgens vele voor het lage wiskunde niveau. Met Wiskunde D ga je zelfs wat over complexe getallen leren op de havo het of het vwo!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell
brutus

internationale organisaties & betrekkingen

bedrijfskunde 7e jaars, bezig met scriptie
Heezen

Weet je, ik zou je graag een keer uitnodigen bij wat didactische lessen op de lerarenopleiding en loop dan ook meteen een dagje mee binnen de havo en het vmbo. Dan kun je eens zien hoe ongelofelijk moeilijk wiskunde is voor velen. Om je toch gerust te stellen: zoek maar eens naar het begrip Wiskunde D. De oplossing volgens vele voor het lage wiskunde niveau. Met Wiskunde D ga je zelfs wat over complexe getallen leren op de havo het of het vwo!
[rr]

Wisk d is gewoon een synoniem voor Wisk B1,2
nicolai

brutus schreef:internationale organisaties & betrekkingen

bedrijfskunde 7e jaars, bezig met scriptie
Dit is dus op de universiteit? of hbo?
Hoogvlieger

7e jaars, lijkt me universiteit.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.
albert davinci

Moeilijk voor de meesten :?: [rr]

Laten we eens naar de oorzaken kijken dan, een groot deel van deze oorzaken ligt buiten de wiskunde (waarom anders slagen ze er in andere landen wel in om de kinderen wiskunde te leren?); leraren die geen overwicht hebben waardoor een beperkt aantal leerlingen de lessen gaan verstoren, de school die niet op de juiste wijze deze jongeren disciplineert, normen die naar beneden worden bijgesteld doordat de leerlingen onvoldoendes halen ipv de leerlingen te pushen deze normen te halen (zie bijvoorbeeld de vele d/t-fouten die zelfs tijdens een spellingstoets worden gemaakt, op dit forum ook btw), te lage eisen aan leerlingen waardoor de leerlingen ook de eisen en verwachtingen tov henzelf bijstellen...

Het vervelende is dat de leerlingen zelf de rekening krijgen gepresenteerd wanneer ze een wat moeilijkere studie gaan volgen.

De Vlaamse ASO's slagen er in om hun leerlingen goed wiskunde te leren, dat moeten de Nederlandse havo's en VWO's dan toch ook kunnen, nietwaar?

Aangezien je het hier over modellen hebt (wiskunde d), waarom dan niet in beginsel gewoon een model gebruiken waarvan al is aangetoond dat het werkt, het Vlaamse wiskundemodel voor het ASO? Het is duidelijk dat het huidige model wat wij gebruiken niet adequaat is, denk bijvoorbeeld maar aan het feit dat zelfs de meeste havo-leerlingen niet adequaat kunnen hoofdrekenen.

Ik heb mavo, havo en vwo gedaan dus ik meen van mezelf dat ik vrij goed weet hoe het onderwijs op deze scholen is. Ik zou het natuurlijk wel interessant vinden om van jou wat meer te vernemen over de didactische kwesties.
Phys

normen die naar beneden worden bijgesteld doordat de leerlingen onvoldoendes halen ipv de leerlingen te pushen deze normen te halen
Volgens mij is dit veruit de belangrijkste reden dat het wiskunde-niveau over het algemeen laag ligt.

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

vLASER

Ik heb nog niks gestudeerd, dus in feite is dit een offtopic post, maargoed. Ik ben nu bezig met het behalen van m'n Gymnasium diploma, zit inmiddels in de 5e met het NT profiel. Hierna ga ik hoogstwaarschijnlijk sociologie studeren.
ik voer de hele dag niks uit

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!