Of je in wetenschap gelooft of niet is geen issue, je krijgt bewijs of niet. Daarom is het wat anders dan geloof.En als je dat niet doet dan geloof je in iets anders. Vertrouwen stellen in wetenschap is het zelfde als geloven in wetenschap.
Moderator: Rhiannon
Of je in wetenschap gelooft of niet is geen issue, je krijgt bewijs of niet. Daarom is het wat anders dan geloof.En als je dat niet doet dan geloof je in iets anders. Vertrouwen stellen in wetenschap is het zelfde als geloven in wetenschap.
Juist! Dat bedoel ik...jixcorp schreef:dus je gelooft in het bewijs![]()
tuurlijk is wetenschap een geloof, als het geen geloof is, geloof je in niets = consequente nihilist = zelfmoord.
Blijkbaar betekend het werkwoord (op deze manier gebruikt) iets heel anders dan het zelfstandig naamwoord... tenminste mijn gevoel is dat je niet echt geloof (een overtuiging) bedoeld maar eigenlijk iets wat lijkt op bijgeloof (een overtuiging zonder rationele basis).Of je in wetenschap gelooft of niet is geen issue, je krijgt bewijs of niet. Daarom is het wat anders dan geloof.
gmlk schreef:Natuurlijk gelooft men in de correctheid van wetenschappelijke kennis. Ik daarom aan dat hier religie bedoeld wordt in plaats van het veel bredere woord geloof.
Wetenschap is geen religie. Wetenschap kan echter wel een religie, of meer generiek een ideologische filosofie, worden als mensen er een religie van maken. Dit heeft niets te maken met wetenschap en alles te maken met de manier waarop mensen er mee omgaan.
Vergelijk het laatste gedeelte van Richteren 6 hier eens mee. Merk op dat het vragen om bewijs hem niet werd aangerekend.Het verschil met natuurwetenschappen en religie is, dat je bij religie geen experimenten kunt uitvoeren.