Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Geneeskunde studeren

Geneeskunde of Tandheelkunde

studeren als je

geen (juist) diploma en/of profiel bezit?

Hoe luiden de wettelijke vooropleidingseisen?

Voor de bacheloropleidingen Geneeskunde en Tandheelkunde gelden volgens de WHW de volgende vooropleidingseisen:

· het bezit van een vwo-diploma 'oude stijl', met de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B als onderdeel van

het examenpakket

of

· het bezit van een vwo-diploma 'nieuwe stijl' met het profiel

- Natuur en Gezondheid (natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B1) of

- Natuur en Techniek (wiskunde B1,2, natuurkunde1,2 en scheikunde1,2) in de vrije ruimte aangevuld met biologie 1,2.

Met het vwo-diploma worden de volgende opleidingen equivalent gesteld:

·

· hbo propedeuse diploma

hbo afsluitend- of bachelor diploma

· universitair propedeuse- of bachelor diploma

· universitair afsluitend- of master diploma

· diploma vallend onder het Europees Verdrag 1953 (incl. protocol 1974)

· buitenlands diploma gelijkwaardig aan vwo-diploma

Aan de bezitters van deze diploma’s worden dezelfde inhoudelijke eisen gesteld als aan vwo’ers 'nieuwe stijl' met het profiel Natuur en

Gezondheid (natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B1).

voor meer informatie bezoek de link:

http://www.rug.nl/umcg/informatieVoor/stud...isen30sep04.pdf

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Anonymous

hallo,

ik wik graag geneeskunde gaan studeren. ik heb mijn vwo-diploma oude stijl maar de vakken natuurkunde en scheikunde heb ik niet, wel biologie en wiskunde-a. op het moment studeer ik psychologie en heb mijn propedeuse bijna . ik dacht nl. dat ik hiermee in een hoge catagorie zou worden ingedeeld als ik meedoe aan de loting maar dat is dus afgeschaft voor het studiejaar 2005-2006. ik heb de voorkennis ook niet in huis van natuurkunde en scheikunde. wat moet ik nu doen? deeltentamens of voortentamens gaan afleggen van deze vakken, lijkt me. is het nog van belang of ik dit jaar mijn propedeuse haal of interesseert dit helemaal niets voor de loting van geneeskunde? ik zat er aan te denken om fysiotherapie te gaan studeren op hbo en als ik dan het derde jaar afheb, in te stromen in het derde jaar van geneeskunde, is dit mogelijk?

moet je om fysiotherapie te gaan studeren ook scheikunde en natuurkunde in je vakkenpakket hebben zitten?

dit zijn wel veel vragen. ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

alvast bedankt.

groeten,

niels
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Boas

Je zou kunnen kijken naar een VAVO school bij jou in de buurt:

Voortgezet algemeen volwassen onderwijs. Ik zit er nu op om vwo te halen, en ik zit tussen 30 40 50 en 18jarigen die hier als laatste redmiddel een diploma willen halen.

Het kan door certificaten te halen. Waarschijnlijk hoef jij dan alleen maar een cursus NK en SK te volgen wat een jaar duurt.

www.rocva.nl

daar kun je info vinden. In amsterdam heet die school het Joke Smit College !

Als je die certificaten binnen hebt mag je met een oude stijl diploma meeloten in categorie C (geloof ik)

bij het JSC zijn leraren echt wonderbaarlijk goed en alle studie materialen zijn dik dik dik in orde ! Ik kan het aanraden
Anonymous

bedankt voor je informatie.

weet jij misschien hoe dit zit als je meeloot. de loting vindt plaats ergens in of na mei. als je certificaten op een vavo haalt is de uitslag hiervan bekend na het eindexamen, dus ca. half juni.

1) kun je uberhaubt wel inschrijven voor de loting als je de vakken sk en na nog niet hebt omdat ik hierin dan nog eindexamen moet doen?

2) de punten die je haalt voor deze certificaten worden die meegenomen in de loting aangezien de uitslag van het eindexamen pas half juni bekend is? of moet je dan nog een jaar wachten?

3) ik heb vwo-oude stijl afgerond met 7 vakken. als ik nu scheikunde en natuurkunde nog haal, heb ik 9 vakken.

hoe berekenen ze het gemiddelde?

berekenen ze het gemiddelde over alle 9 de vakken of berekenen ze het gemiddelde over de beste 7 vakken of bereken ze het gemiddelde alleen over sk, na, bio en wi?

groeten,

niels
Boas

1. nee je moet natuurlijk eerst een volledig afgemaakt pakket hebben voordat je mee kunt loten. aanmelden voor de loting kan tot 30 juni en dus zal de loting zelf nog wel een maand of 1,5 later zijn. De loting vindt dus niet plaats ergens in mei.

2+3 = ik ken iemand die ook oude stijl heeft maar al een uni studie heeft afgerond. Zij doet nu bio om een geheel pakket te hebben en zij komt automatisch in groep C (ongeacht het cijfer bio)

Maar je moet even zelf kijken op www.vu.nl www.uva.nl of www.ib-groep.nl hoe jouw situatie precies is.

Voor 100% duidelijkheid bellen of even langs gaan bij een uni?

ps. ik heb het gerucht gehoord dat oude stijl niet meer mag bij de loting tenzij je een (wo??) studie hebt afgemaakt!
Anonymous

kan je als je een jaar bijvoorbeeld medische biologie of psychobiologie studeert daarna overstappen op de studie geneeskunde? lisa
Anonymous

Met Medische biologie in nijmegen kan dit niet, wel kan dit met biomedische wetenschappen...je stapt dan na je bachelor over. Als je dit jaar bmw doet iig, maar ik hoorde al geruchten dat dit voor volgende jaren alweer wordt veranderd
Anonymous

ik loot komende zomer mee in NL (geneeskunde) en als ik uitgeloot word wil ik mss naar Belgie. In Antwerpen en Brussel vind ik het een voordeel dat er maar zo'n 40-60 1e jrs zijn.

Ik zag eerder op dit forum dat het vanaf 2005-2006 niet meer mogelijk is met je hbo-p toegelaten te worden tot de universiteit. Dit is echter onvolledige informatie! Het is nl niet meer mogelijk om met een hbo-p in een hogere inlotingsklasse ingeschaald te worden. Dus als je én een vwo diploma hebt waarbij je bv in D zou komen en vervolgens een hbo-p haalt omdat je dan in C komt, steken ze hier vanaf komend jaar een stokje voor. Dus je kan nog WEL met een hbo-p aan geneeskunde beginnen (mits je dus die 4 profielvakken vwo hebt). Ikzelf heb een hbo-p en ben dit jaar op t volwassenonderwijs die 4 vakken ah volgen.

Voor de Nederlanders die nu in Belgie begonnen zijn aan geneeskunde, en dit evt nog lezen, hoe bevalt het en waarom heb je juist voor die universiteit gekozen?
Anonymous

owja, @ nielsbla en boas: kijk nog even goed naar de uiterste inschrijfdatum, want dit is niet 30 juni geloof ik, maar 1 mei! de uitslag van de loting komt half juli. Als je dit jaar examen doet kun je gewoon meedoen met de loting dus.

En t klopt idd dat je met ingang van komend jaar niet meer met vwo oude stijl toegelaten kan worden. Volgens mij moet je dan gewoon de 4 profielvakken bijhalen, maar ik zou daarvoor ff contact opnemen met de ib-groep.
Anonymous

echt @#$%^&^ dus. ik heb mijn vwo-oude stijl en volgend studiejaar wil ik sk en na hierbij halen om mijn deficienties weg te werken voor de loting. dit jaar gaat niet meer, ik ben bezig nu met mijn p-wo. deze kan ik, als het me lukt, pas begin september binnenslepen (***.) dit jaar kan ik dus niet meer meeloten. ik wou anders eventueel nog wel proberen voortentamens te maken voor na. en sk. maar dat kan op zijn snelst pas eind juli. aangezien de uitslag vande loting dan al bekend is, heeft dit geen zin dus voor het studiejaar 2005-2006. ik ben al bij een paar studieadviseurs geweest en zij zeggen dat je waarschijnlijk wel nog in een hogere lotingcategorie ©, voor de loting van 2006-2007, komt als je een p-wo hebt. dit is dus onzin? zou ik dan ook alle vakken opnieuw moeten doen aangezien ik mijn vwo oude stijl heb? of kun je toch nog een bewijs van goedkeuring aanvragen bij de universiteit?

gr.

niels
Anonymous

@ nielsbla: dit is idd ***** voor je. Ik geloof dat je de loting nog wel kunt uitstellen tot een bepaalde datum, maar als je je P ook pas in september hebt, kun je idd dit jaar niet meer meeloten denk ik. t scheelt wel dat je na en sk sowieso nog moest halen, dus niet dat t daaraan ligt. Ik weet niet of je ook al sinds de 3e ofzo geen betavakken meer hebt gehad, maar ik zou die vakken zeker niet onderschatten hoor; ff een paar voortentamens maken is nog moeilijker dan je denkt, tis ontzettend veel stof. Ik ben dus dit jaar die 4 deelcertificaten ah halen, en vooral wiskunde en natuurkunde vind ik vrij moeilijk. Er zijn een aantal mogelijkheden; je kunt naar t volwassenonderwijs op een ROC en in een jaar die vakken halen. Ook kun je bv 1 seizoen naar Utrecht, t James Boswell Instituut (www.jbi.uu.nl) De rest van het jaar kun je dan nog 'nuttig' besteden. Dit is wel vrij duur.

Van die P, dat staat gewoon op de site van de IB-groep; t stukje wat ik vorige week gepost hebt. Ik weet niet of je heel vwo opnieuw moet doen, ik denk dat je die 4 vakken moet bijhalen icm je wo-p. (zou ff navragen bij IB, hoewel de verschillende mensen daar elkaar ook kunnen tegenspreken :shock: )Je bent nog wel ff bezig dus..leuke verrassing he die 2 vakken extra! Hoe oud ben je?
Anonymous

op de site van de Ib-groep bij loten staat info over een overgangsregeling met diploma oude stijl. Zou dit ff checken en verdere info aanvragen hierover. Als je trouwens fysiotherapie wilt gaan doen, moet je t wel helemaal afmaken, hierna zou je kunnen zij-instromen dacht ik. Dit heeft echter een heel beperkte capaciteit. Maar als je nu al weet dat je gnk wilt doen, zou ik een jaar die vakken gaan doen.
Anonymous

he loes,

ik heb die informatie ook al eens allemaal gelezen. het probleem is dat dei info. niet up to date is en nog al eens tegenspreekt met andere info. ik ben naar een studieadviseur geweest in groningen en die gaf mij een informatieblad mee van de RUG. hierin staat dat je bij een hbo-p of wo-p nog wel ingedeeld wordt in cat. C voor de loting van het jaar 2005-2006 en je kan nog wel een bewijs van goedkeuring vragen bij een vwo oude stijl voor het studuejaar 2005-2006. het probleem is dat ik niks kan vinden over 2006-2007. deze info. die geldt voor de RUG zal toch landelijk overeenkomen? ik ga maar eens langs bij de IB-groep en dan ga ik naar verschillende plaatsen zodat ik kan zien of ze elkaar tegenspreken of niet. ik ben trouwens 22 jaar dus het wordt tijd.
Anonymous

Heej,

ja t klopt wel dat je nog in C komt met je propedeuse, alleen de mogelijkheid om daarin te komen terwijl je VWO dipoma zegt dat je in D moet bv kan niet meer..Maar aan die overgangsregeling heb je niet veel toch, omdat je geen na en sk hebt? Op de site van de RUG staat ook het 1 en ander over gnk studeren in Belgie, compleet achterhaald verhaal met een update uit juni 2004 geloof ik.. :?: Ik zou idd ff langs gaan bij verschillende vestigingen van de IB-groep..t probleem is dat veel mensen maar wat zeggen..zo had ik op mn middelbare school een decaan die zei dat je met een hbo-p sowieso door kon naar gnk, mits je die vakken (bio,sk,na,wisB)had op havo..daar klopt ook geen snars van, lekker zooitje dus :shock: Ben zelf bijna 21, dus er valt nog wel wat te redden hoor :?: Als t maar is wat je wilt kom je er wel.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Anonymous

Kan iemand mij vertellen hoe het is om geneeskunde in belgie te gaan studeren? Ik heb namelijk niet zo'n hoog gemiddelde (ongeveer een 6) dus kom ik in Nederland waarschijnlijk niet door met de loting. Ik hoor overal dat in het eerste jaar in Belgie heel veel mensen afhaken. Is dit vanwege het niveau of vanwege de manier van les geven?

Bart

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Studiekeuze”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!