Net zo min als dat de scheppingsdagen letterlijke dagen waren zo was ook dit meer dan alleen een letterlijk etmaal. Adam stierf diezelfde "dag": (1) in figuurlijk opzicht was Adam als dood voor God, (2) Adam stierf letterlijk binnen 1000 jaar (Ps 90:2,4; 2Pe 3:8), en (3) Adam stierf tijdens de zevende scheppingsdag(periode) (Gen 1:5,8,13,19,23,31; Heb 4:1-10).en zelfs daar hield god zijn woord niet eens. Eet zo'n appel en je zult sterven zei hij tegen Adam. Zefls hier had god al last van geheugenverlies.
Omdat het toen pas problemen begon op te leveren.Wat nu incest heet was toen de normaalste zaak van de wereld. Neven hebben een tijd lang bijv. ook gewoon met nichten getrouwd. Op een gegeven moment is het in de bijbel (de Thora dus) verboden om nog langer met je naaste verwanten te corpuleren![]()
Wij moeten niet boeten, we hebben gewoon geen perfectie kunnen erven van Adam.Omdat hij het hun al duidelijk gezegd had? Ik vind het verhaal zowiezo een beetje vaag. Adam maakt een fout en wij moeten boeten. Mja goed ergens kan ik er ook wel inkomen, misschien dat ik deze appel/vrucht-kwestie daarom min of meer aanvaard.
Illustratie: Stel je voor dat je over-over-overgrootvader eens schatrijk was maar zijn hele fortuin had vergokt. Zijn kinderen, zijn achterkinderen, .... en uiteindelijk jij kunnen dan geen fortuin meer erven. Is dat dan boeten doen? Is dat dan een straf? Nee, het is de redelijke en logisch consequentie van de keuzes die jouw over-over-overgrootvader had gemaakt.
Puzzels