Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Anonymous schreef:Zoals al eerder in dit draadje is opgemerkt: ik denk dat een aantal respondenten zijn eigen kennis beslist overschat. Vloeiend spreek je een taal als je in die taal onder alle omstandigheden over alles kunt praten. Dus niet alleen over die mooie film die je laatst hebt gezien of die leuke vakantie, maar ook over de spaken en de velgen van je fiets, de gebreken aan de dakkapel van je huis, en je favoriete soorten worst. En dat kunnen maar heel weinig mensen in een taal die niet hun moedertaal is.

Veel mensen kunnen vlot babbelen in een andere taal. Maar dat is iets heeel anders.
Sorry mensen, ik kan het (weer) even niet laten:

"Vandaag was echt een rotdag. Eerst floepte er een spaak uit de velg van mijn fiets, toen donderden er door de storm zo'n 20 dakpannen van het dak, en bij de lunch kwam ik erachter dat mijn moeder boterhamworst in plaats van salami op mijn boterham had gedaan."

"Heute war wirklich ein Scheißtag. Erst einmal fluppte 'ne Speiche aus meiner Radfelge 'raus, danach sind, wegen des Sturms, ungefähr 20 Dachziegel vom Dach heruntergeknallt, und beim Mittagsbrot stellte sich heraus daß meine Mutter mein Butterbrot mit Fleischwurst statt Salami belegt hatte."

Vertaal dit zonder woordenboek en je kunt ervan uitgaan (ervanuit gaan, er vanuitgaan???) dat je de taal vloeiend spreekt. Vloeiend spreken betekent dus m.i. onder andere wel dat je geen grammaticale fouten maakt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
pangeaman
Artikelen: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 00:23

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

hoi,

ik spreek vloeiend Nederlands en Engels, Duits is ook niet slecht, en Koreaans kan ik wel redelijk goed lezen,spreken en schrijven. :wink:

pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Anthrax
Artikelen: 0
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 10 jun 2005, 17:17

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Nederlands vloeiend

Engels kan ik in discussieren

Frans kan ik men plan mee trekken als het moet

Duits kan ik op vakantie mee gaan :roll:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Veertje schreef:Sorry mensen, ik kan het (weer) even niet laten:

"Vandaag was echt een rotdag. Eerst floepte er een spaak uit de velg van mijn fiets, toen donderden er door de storm zo'n 20 dakpannen van het dak, en bij de lunch kwam ik erachter dat mijn moeder boterhamworst in plaats van salami op mijn boterham had gedaan."

Vertaal dit zonder woordenboek en je kunt ervan uitgaan (ervanuit gaan, er vanuitgaan???) dat je de taal vloeiend spreekt. Vloeiend spreken betekent dus m.i. onder andere wel dat je geen grammaticale fouten maakt.


"Hjoed wie echt een rotdei. Earst floepte der een speak út de felg fan myn fyts, doe donderden der troch de stoarm sa'n 20 tichels fan it dak, en by it bôle iten kaam ik der éfter dat myn mem bûtterhamwoarst in sté fan salami op myn bôle dien hie."

Dat je een taal vloeiend kunt spreken wil nog niet zeggen dat je gramaaticaal geen fouten kunt maken. Ik vind spreken en schrijven heel verschillende dingen.

Ik ben zelf 2 talig opgevoed, in het fries heb ik verder geen onderwijs gehad. Ik spreek het vloeiend over elk te bedenken onderwerp, net als het nederlands, maar het nederlands schrijf ik beter en vlotter dan fries.

Er zullen vast wel wat foutjes in mijn friese tekst staan.
Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Selene schreef:"Hjoed wie echt een rotdei. Earst floepte der een speak út de felg fan myn fyts, doe donderden der troch de stoarm sa'n 20 tichels fan it dak, en by it bôle iten kaam ik der éfter dat myn mem bûtterhamwoarst in sté fan salami op myn bôle dien hie."

Dat je een taal vloeiend kunt spreken wil nog niet zeggen dat je gramaaticaal geen fouten kunt maken. Ik vind spreken en schrijven heel verschillende dingen.

Ik ben zelf 2 talig opgevoed, in het fries heb ik verder geen onderwijs gehad. Ik spreek het vloeiend over elk te bedenken onderwerp, net als het nederlands, maar het nederlands schrijf ik beter en vlotter dan fries.

Er zullen vast wel wat foutjes in mijn friese tekst staan.
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen grammaticale fouten en spelfouten. Iedereen maakt in meer of mindere mate spelfouten in de geschreven taal. Dan is er nog zoiets als spreektaal, maar doorgaans houdt ook de spreektaal zich aan grammatical regels. Als je grammaticale fouten maakt (van enig kaliber) dan doe je dat ook in de gesproken taal, ongeacht of het ABN of populaire spreektaal is en vind ik niet dat je kunt zeggen dat je een taal vloeiend spreekt.

"Wij hebben gegaan naar de film de dag van gisteren en vonden leuke film want was vol met spannende handeling" vind ik niet vloeiend gesproken Nederlands, al heeft men precies gezegd wat men wilde zeggen en begrijpt iedereen wat men bedoelt. Maar goed, da's mijn mening.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Hottentot
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 20:28

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Veertje schreef:Ik vind dat er een groot verschil zit tussen grammaticale fouten en spelfouten. Iedereen maakt in meer of mindere mate spelfouten in de geschreven taal. Dan is er nog zoiets als spreektaal, maar doorgaans houdt ook de spreektaal zich aan grammatical regels. Als je grammaticale fouten maakt (van enig kaliber) dan doe je dat ook in de gesproken taal, ongeacht of het ABN of populaire spreektaal is en vind ik niet dat je kunt zeggen dat je een taal vloeiend spreekt.

"Wij hebben gegaan naar de film de dag van gisteren en vonden leuke film want was vol met spannende handeling" vind ik niet vloeiend gesproken Nederlands, al heeft men precies gezegd wat men wilde zeggen en begrijpt iedereen wat men bedoelt. Maar goed, da's mijn mening.
Helemaal mee eens, een bekend voorbeeld is:

Jij bent groter als mij.

---> 2 op de 5 woorden is fout!

Jij bent groter dan ik.

en zelf zeg ik het praktisch elke dag :roll:

Maar goed, ik spreek (uiteraard) vloeiend

Nederlands,

Engels (al hoor je me vaak over een woord struikelen),

Frans (met de hakken over de sloot)

Duits (krijg ik pas sinds dit jaar op school dus praktisch niets)

Verder kan ik nog in een aantal talen goeiedag zeggen maar dat telt niet zeker? :P
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Wrm denkt iedereen die hier enigszins ooit een taal als les heeft gekregen dat hij die taal vloeiend spreekt? Niemand kan een andere taal vloeiend spreken als het zijn moedertaal niet is, tenzij je meertalig bent opgevoed of jaren in zo'n land bent gaan wonen (en dan nog! Ik ken een Russisch meisje dat na 10 jaar in België nog steeds dingen zegt als die boek of dat deur of het naaimachine of de paard...)

En iedereen beweert ook vloeiend Engels te spreken... Nou, ik spreek vlotjes Engels, en kan veel volgen, maar heb dit jaar een nieuw leerboek, en het is echt ONVOORSTELBAAR hoeveel woorden je NIET kent... Zoals voordien al werd gezegd is het niet omdat je wat kan babbelen of een tekst kan begrijpen (Engels-Nederlands gaat STEEDS beter dan Nederlands-Engels) dat je die taal vloeiend spreekt... Geloof me mensen, jullie overschatten jezelf echt mateloos, en daar kan ik me dan weer mateloos aan ergeren...
Cognition
Artikelen: 0
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 07 dec 2005, 15:20

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Nederlands, Fries, Engels, en duits vloeiend....

Frans en Italiaans vrij aardig en Roemeens een klein beetje
eline**
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 dec 2005, 13:00

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

nederlands vloeiend, Engels ook best vloeiend,

Frans ook best aardig, Duits een beetje en Spaans minimaal 8)
Discover everything
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 dec 2005, 00:29

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Ik ben nederlander maar ik spreek geen enkele taal vloeiend, omdat ik het lastig vind om moeilijke worden uit te spreken...

schrijven kan ik een stuk beter dan praten.

De talen waar ik het over heb zijn: nederlands en engels.

Duits en frans interreseren me niet
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Zo triest.. ik heb dus op VWO niveau Duits en Frans (1) gehaald, maar kan nog geen fatsoenlijke zin maken, laat staan uitspreken.

(Voor mijn Nederlands daarentegen verdien ik alle lof.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding)

Weet je wat het gekke is, in de onderbouw (van het VWO) wordt er dus constant gedreigd dat je Duits- examen niet haalt wanneer je de naamvallen niet kent. Nou kan ik zeggen -zonder te liegen/overdrijven- dat ik nooit de naamvallen heb geleerd! Dan haalde ik wel eens een 1 of een 2, maar dat werkte ik zonder moeite weg met een andere overhoring... en geloof mij ik ben slecht in 'Duits', niet normaal meer. Komt ook omdat ik het een vieze taal vind, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Brennus
Artikelen: 0
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 26 dec 2005, 22:55

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Vreemde talen:

Nederlands 10

Engels 9

Duits 7

Frans 6

Latijn... Niveau Potjeslatijn :roll:

Punten om de onderlinge verhouding een beetje aan te geven.

Mijn moedertaal is Brabants.
JoolzZ
Artikelen: 0
Berichten: 74
Lid geworden op: za 13 aug 2005, 15:05

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Veertje schreef:
Anonymous schreef:Zoals al eerder in dit draadje is opgemerkt: ik denk dat een aantal respondenten zijn eigen kennis beslist overschat. Vloeiend spreek je een taal als je in die taal onder alle omstandigheden over alles kunt praten. Dus niet alleen over die mooie film die je laatst hebt gezien of die leuke vakantie, maar ook over de spaken en de velgen van je fiets, de gebreken aan de dakkapel van je huis, en je favoriete soorten worst. En dat kunnen maar heel weinig mensen in een taal die niet hun moedertaal is.

Veel mensen kunnen vlot babbelen in een andere taal. Maar dat is iets heeel anders.
Sorry mensen, ik kan het (weer) even niet laten:

"Vandaag was echt een rotdag. Eerst floepte er een spaak uit de velg van mijn fiets, toen donderden er door de storm zo'n 20 dakpannen van het dak, en bij de lunch kwam ik erachter dat mijn moeder boterhamworst in plaats van salami op mijn boterham had gedaan."

"Heute war wirklich ein Scheißtag. Erst einmal fluppte 'ne Speiche aus meiner Radfelge 'raus, danach sind, wegen des Sturms, ungefähr 20 Dachziegel vom Dach heruntergeknallt, und beim Mittagsbrot stellte sich heraus daß meine Mutter mein Butterbrot mit Fleischwurst statt Salami belegt hatte."

Vertaal dit zonder woordenboek en je kunt ervan uitgaan (ervanuit gaan, er vanuitgaan???) dat je de taal vloeiend spreekt. Vloeiend spreken betekent dus m.i. onder andere wel dat je geen grammaticale fouten maakt.
Dus als ik deze willekeurige woordenlijst toevallig beheers, net als de grammatica, dan spreek ik de taal vloeiend ? Ik durf te zeggen dat ik vloeiend Frans spreek en schrijf. Toch heb ik een woordenboek nodig voor de woorden spaken en velgen. En over 20 jaar weet ik nog steeds niet of ik ooit een of ander gesprek over fietsonderdelen met iemand gehad heb..

Of een taal vloeiend beheerst wordt is niet met exacte criteria te bepalen vind ik.
Einsteinfreak
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 03 jun 2005, 22:09

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

Ik spreek vloeiend Nederlands (moedertaal) en engels (meer door tv en internet dan school)

Ik heb in het school ook Frans en Duits geleerd maar dat kan ik alles behalve vloeiend noemen :wink:
E=MC2

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: [Taal] Welke talen spreken jullie vloeiend?

JoolzZ schreef:Dus als ik deze willekeurige woordenlijst toevallig beheers, net als de grammatica, dan spreek ik de taal vloeiend ? Ik durf te zeggen dat ik vloeiend Frans spreek en schrijf. Toch heb ik een woordenboek nodig voor de woorden spaken en velgen. En over 20 jaar weet ik nog steeds niet of ik ooit een of ander gesprek over fietsonderdelen met iemand gehad heb..

Of een taal vloeiend beheerst wordt is niet met exacte criteria te bepalen vind ik.
Dat is precies de reden dat zo'n topic als deze dan ook niet veel informatie geeft over de "taalbeheersing" van de verschillende mensen. De één zal strengere eisen aan zichzelf stellen dan de ander. Maar geef jij dan eens een zin (als je zin hebt) die volgens jou zonder woordenboek vertaald zou moeten kunnen worden in de taal die mensen beweren vloeiend te beheersen. Wat is jouw maatstaf?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!