Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
eendavid
Artikelen: 0

Re: Fotonen

Ik neem aan zo. E = mc2 = hf
Je kan daar inderdaad
\(E=\hbar\omega\)
,
\(p=\hbar k\)
voor gebruiken (ik werk in eenheden waar c=1).
Maar wederom wil ik dan weten,hoe de natuur dit deeltje kon creeren.
Dat wijkt af van de vraag die we tesamen met ajw wensten te bestuderen.

Een foton kan bijvoorbeeld ontstaan uit elektron anti-elektron annihilatie. Dat kan bij energieën
\(2m\neq\infty\)
.

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Magick

eendavid schreef:Je kan daar inderdaad
\(E=\hbar\omega\)
,
\(p=\hbar k\)
voor gebruiken (ik werk in eenheden waar c=1).

Dat wijkt af van de vraag die we tesamen met ajw wensten te bestuderen.

Een foton kan bijvoorbeeld ontstaan uit elektron anti-elektron annihilatie. Dat kan bij energieën
\(2m\neq\infty\)
.
Hmmmm... Je bedoeld dat hierdoor een ladingsvrij evenwicht ontstaat,maar waar blijft hun 0,511 MeV? Want wederom hebben we hier massa die versnelt moet worden.Tenzij het deeltje geheel vervalt in een 0 lading en er geen massa deeltjes kunnen bestaan zonder lading.. Bedoel je het zo?

Betekent dat dat waneer er ook maar een fractie + of - lading aan een foton wordt gegeven zijn elektrische lading veranderd en er spin ontstaat in - of + vorm?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

eendavid

Ik bedoel gewoon het standaardproces waarbij elektron en anti-elektron mekaar anihileren en vervallen naar bijvoorbeeld 2 fotonen (1 foton kan niet).
\(e+e^+\rightarrow 2\gamma\)
De energie van de 2 massieve deeltjes zit nu in deze van de fotonen. Totale energie is behouden, totale impuls is behouden, lading is behouden, er is geen probleem (en dergelijke processen worden verrassend nauwkeurig beschreven met kwantumelektrodynamica).
Magick

StrangeQuark schreef:Als je relativiteit bestudeert zie je dat een massaloos deeltje niet anders kan dan op de lichtsnelheid reizen, als je kijkt naar een deeltje met massa dan zie je dat het nooit op de lichtsnelheid zal komen. Dat is dus ook EXACT waarom niet alle deeltjes E=mc2 mogen gebruiken omdat de deeltjes niet hetzelfde zijn.

Tja hoe de natuur het deeltje zijn snelheid heeft gegeven is niet iets wat de relativiteit behandelt, het zegt dat binnen onze natuur er geen andere optie is voor massaloze deeltjes. Ik zou zeggen begin in ieder geval eens met relativiteit te bestuderen.
Volgens de relativiteit bestaan er geen absoluute snelheden,behalve bij het licht dan.Dus eigenlijk is deze stelling ook vreemd.Te meer omdat Einstein tevens geloofde in het bestaan van tachyons.
StrangeQuark

Einstein tevens geloofde in het bestaan van tachyons
Een flink aantal biografien bij mij thuis, doen toch anders geloven. Verder heeft je eerste regel niet zoveel te maken met de tweede regel. Tachyonen zijn deeltjes die sneller gaan dan de lokale lichtsnelheid (komt wel voor hoor, zoek maar eens op chyrenkov straling) en gaan dus soms tegen het eerste postulaat in dat niets sneller kan dan de lichtsnelheid in vacuum en het tweede postulaat is dat er geen absolute snelheden zijn omdat de wetten van de natuur overal constant moeten zijn.

Verder snap ik niet waarom je dat tegen met zegt, is dit om aan te geven dat je de relativiteit wel bestudeerd hebt?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Magick

eendavid schreef:Ik bedoel gewoon het standaardproces waarbij elektron en anti-elektron mekaar anihileren en vervallen naar bijvoorbeeld 2 fotonen (1 foton kan niet).
\(e+e^+\rightarrow 2\gamma\)
De energie van de 2 massieve deeltjes zit nu in deze van de fotonen. Totale energie is behouden, totale impuls is behouden, lading is behouden, er is geen probleem (en dergelijke processen worden verrassend nauwkeurig beschreven met kwantumelektrodynamica).
Hmmmm... Je zou dus haast kunnen zeggen dat het snelle rondspinnen rond een zwaartekrachtsveld en hiermee een 3 dimensionaale wereld beschrijvend wordt opgeheven in 2,2 dimentionaale vlakken (momenten) zonder t,waneer zij elkaar anileren... De lengte (3de dimentie.)van een foton wordt dan alleen waargenomen bij meting.En hierdoor kennen we dus ook zijn Energie waarde. Zie ik dat zo goed?

Als er namelijk GEEN stroming is,is de 3de dimensie overbodig.. De natuur kan dit simpelweg verklaren/beschrijven binnen een 2 dimentionaal vlak of veldt.
eendavid

Dat weet ik niet. Ik kan niets maken van de interpretatie die je probeert te geven aan het proces. Eerlijk gezegd zie ik geen rol weggelegd voor spin (ik weet niet of je spin bedoelt zoals fysici spin bedoelen), zwaartekracht, dimensies en lengten van fotonen.
Magick

Dat weet ik niet. Ik kan niets maken van de interpretatie die je probeert te geven aan het proces. Eerlijk gezegd zie ik geen rol weggelegd voor spin (ik weet niet of je spin bedoelt zoals fysici spin bedoelen), zwaartekracht, dimensies en lengten van fotonen.
Ja...
StrangeQuark

Ik hoopte dat eendavid begreep wat je opschreef, maar zoals ik al eerder zei, waar je overigens niet op in bent gegaan, is het erg onduidelijk wat je opschrijft.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Magick

Het neutrino is een ongeladen subatomair, elementair deeltje. Het heeft een spin van 1/2 en is daarmee een fermion.

Een neutrino kan dus GEEN gelijk quantum getal hebben en hiermee is dus aangetoond dat het deeltje zich in een 3 dimentionaale ruimte bevind en dus massa moet hebben.

Ongeladen wil dus niet gelijk zeggen massaloos... :D

De enige wisselwerking (interactie) die neutrino's vertonen is de zwakke kernkracht. Kijk aan.... Voor interactie is TIJD nodig... En waneer er processen verlopen kan dit nooit plaatsvinden in een 2 dimentionaal vlak.

Het vreemde is nu....

Hoe kan een electro en een magnetische golf WEL een interactie aangaan in een 2 dimentionaal vlak waardoor t=0 ontstaat ??????? Een proces die geen proces is (Aangezien er geen tijd verloopt.) maar elkaar wel in stand houdt,waardoor het niet kan vervallen. :P
Magick

Ik hoopte dat eendavid begreep wat je opschreef, maar zoals ik al eerder zei, waar je overigens niet op in bent gegaan, is het erg onduidelijk wat je opschrijft.
Is dit hier boven wat duidelijker?
ajw

Volgt ogenblikkelijk uit
\(p^{\mu}=(E,p^i)\)
(
\(E^2-p^2=m^2\)
).
Begrijp ik het goed (ik ken de betekenis niet van de gebruikte indices in de formule) dat je redenatie is: 'rustmassa is energie min impuls' (alles in het kwadraat)?

Maak je voor het foton dan geen cirkelredenering, omdat bij het vaststellen van de impuls van een foton al van een massa = 0 is uitgegaan?
eendavid

Dat hangt natuurlijk af van de manier waarop men tot de vermelde formules komt. Het ging ons niet om een bewijs dat het foton rustmassa nul heeft, maar om een karakterisatie van de uitspraak 'een foton heeft geen massa':
...moet je duidelijk maken welke kenmerken van massa het licht niet heeft om aan te tonen dat licht geen massa heeft.
De eigenschap waarnaar je vraagt is
\(p^{\mu}p_{\mu}>0 \)
(met signatuur (+,-,-,-)).

Dat een foton rustmassa nul heeft volgt natuurlijk uit de kwantisatie van het Maxwellveld (zoals men a priori ook verwacht: het propageert aan een snelheid c en heeft eindige energie).
Rudeoffline

StrangeQuark schreef:Een flink aantal biografien bij mij thuis, doen toch anders geloven. Verder heeft je eerste regel niet zoveel te maken met de tweede regel. Tachyonen zijn deeltjes die sneller gaan dan de lokale lichtsnelheid (komt wel voor hoor, zoek maar eens op chyrenkov straling) en gaan dus soms tegen het eerste postulaat in dat niets sneller kan dan de lichtsnelheid in vacuum en het tweede postulaat is dat er geen absolute snelheden zijn omdat de wetten van de natuur overal constant moeten zijn.

Verder snap ik niet waarom je dat tegen met zegt, is dit om aan te geven dat je de relativiteit wel bestudeerd hebt?
Met tachyonen worden zover ik weet niet echt deeltjes bedoelt die "sneller dan de lokale lichtsnelheid gaan", maar om het in Eendavid's notatie te stoppen dat \(p^{2} < 0 \) en dus dat de massa imaginair is. Dat karakteriseert je tachyon. Het is vaak een indicatie dat je je theorie ontwikkelt rond een instabiel vacuum, waar het veld zich in een lokaal maximum bevindt ipv een minimum. Dit zie je bijvoorbeeld in bosonische snaartheorie, waar er een tachyon in je spectrum opduikt.

Voor zover we weten komen tachyonen niet voor; Cerenkov-straling is enkel straling veroorzaakt door deeltjes die zich sneller dan de lokale lichtsnelheid voortbewegen, maar de massa daarvan is positief.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

ajw

@eendavid: Ik ken de formule
\(p^{\mu}p_{\mu}>0 \)
niet (en het is wat lastig om er op te googlelen :D ).

Wat is
\(p^{\mu}\)
en wat is
\(p_{\mu}\)
?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!