Puzzel Puzzels
Ruben Kwast
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Bedankt, wordt dan wel even hard werken(ben nog maar 15). Heeft iemand ook nog tips voor mooie waarnemingen, de maan begint te vervelen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Shatish_s

Hallo

ik ben van plan om een telescoop aan te schaffen. gebruik op dit moment een goedkope die ik ooit jaren geleden bij de Giraffe had gekocht.

Zelf kan ik een Meade ETX-70 voor 170 euro krijgen.

Is dit redelijk? Kan ik met de ETX-70 veel doen?

zijn er veel uitbereid mogelijkheden?

mvg
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruben Kwast

Ik zit toch wel diep na te denken over een Dobson, maar op het plaatje lijkt hij niet erg praktisch, hij is een beetje lomp. Is dat slechts bedrog? Ik heb ook maar beperkt observatie mogelijkheden. Misschien dat ik kan regelen dat ik de tuin in kan, maar tot nu toe moet ik door mij zolderraam kijken. Met een hoge montering en lange buis wil dat wel, maar met zo'n Dobson wordt dat wel wat lastiger. Is het dan niet slim om voor een Newton te gaan?
skywatcher

Shatish_s schreef:Hallo

ik ben van plan om een telescoop aan te schaffen. gebruik op dit moment een goedkope die ik ooit jaren geleden bij de Giraffe had gekocht.

mvg
Doordat deze kijker een korte brand punt heeft is deze al niet zo geschikt voor planeten , wat mij betreft is deze kijker het best geschikt om de hemel af te speuren met een groot beeldveld .
skywatcher

Ik zit toch wel diep na te denken over een Dobson, maar op het plaatje lijkt hij niet erg praktisch, hij is een beetje lomp. Is dat slechts bedrog? Ik heb ook maar beperkt observatie mogelijkheden. Misschien dat ik kan regelen dat ik de tuin in kan, maar tot nu toe moet ik door mij zolderraam kijken. Met een hoge montering en lange buis wil dat wel, maar met zo'n Dobson wordt dat wel wat lastiger. Is het dan niet slim om voor een Newton te gaan?
Dat een dob groot en lomp is , heb je wel gelijk in .

Dan zal je hier meer mee zijn , plus je houdt nog iet over van het oorspronkelijk budget .
Shatish_s

skywatcher schreef:
Shatish_s schreef:Hallo

mvg
Doordat deze kijker een korte brand punt heeft is deze al niet zo geschikt voor planeten , wat mij betreft is deze kijker het best geschikt om de hemel af te speuren met een groot beeldveld .
Skywatcher, is een Bresser Galaxia beter voor planeten en dergelijke? Kan deze voor ongeveer 125 euro krijgen.

ik kan ongeveer 200 a 300 euro uitgeven, welk telescoop zou jij me dan aanraden?

mvg
Ruben Kwast

skywatcher schreef:Dat een dob groot en lomp is , heb je wel gelijk in .

Dan zal je hier meer mee zijn , plus je houdt nog iet over van het oorspronkelijk budget .

Aan die zat ik precies te denken :roll: . Is het aan te raden om het motortje er ook bij te kopen? En kan deze zowel planeten als deepsky aan? Wel handig dat hij Kellner oculairen heeft, ik heb nog een 20, 12.5, 9 en 4mm liggen van mijn huidige telescoop. Ik denk dat het dan toch de Newton wordt, zowel uit financiel standpunt als praktisch.
alfredo

Het heeft werkelijk iets fantastisch om de antwoorden te lezen die aan elkaar worden gegeven.

Doet me denken aan radioreportages over schaakkampioenschappen waar ik graag naar luisterde, omdat ik er absoluut niets van kende en begreep.

Bevrijdende ervaring om ondanks al die volstrekte onwetendheid nog steeds te kunnen bestaan.

Dat zeg ik nu wel, maar stiekem probeer ik toch een formule te destileren waarmee ik voor een paar honderd euro de ijskappen op mars moet kunnen zien, wanneer deze weer eens langsscheert.
skywatcher

Shatish_s schreef:Skywatcher, is een Bresser Galaxia beter voor planeten en dergelijke? Kan deze voor ongeveer 125 euro krijgen.

ik kan ongeveer 200 a 300 euro uitgeven, welk telescoop zou jij me dan aanraden?

mvg
Misschien kan je even op de link klikken die ik voor Ruben Kwast postte , hetzelde model maar ander merk . :roll:

In ieder geval zal je met deze kijkers meer kunnen zien dan met de etx 70AT .

Zeker wat betreft planeten .
skywatcher

Aan die zat ik precies te denken :roll: . Is het aan te raden om het motortje er ook bij te kopen? En kan deze zowel planeten als deepsky aan? Wel handig dat hij Kellner oculairen heeft, ik heb nog een 20, 12.5, 9 en 4mm liggen van mijn huidige telescoop. Ik denk dat het dan toch de Newton wordt, zowel uit financiel standpunt als praktisch.
Er is geen nood aan zo'n motortje ( hier wordt dat aandrijving genoemd :P ) , maar het zal wel prettiger werken dan elke keer met de hand verdraaien .

Je zal minder aan de kijker moeten komen waardoor je minder last hebt van trillingen en je waarnemingen van hogere kwaliteit zullen zijn.

Op voorwaarde teminste dat de montering goed is afgesteld .

Of deze deepsky aan ? Reken maar !

En je hoeft je niet te beperken tot M42 of M31 .
Ruben Kwast

Heel erg bedankt voor de info, ik ga alles nog even over leggen met mijn ouders... Skywatcher, volgens mij heb je wel ervaring met die site, hoelang moet ik wachten en wat zijn de verzend kosten?

Edit: is het misschien ook slim om filters aan te schaffen, zo ja welke?
skywatcher

Ruben Kwast schreef:Heel erg bedankt voor de info, ik ga alles nog even over leggen met mijn ouders... Skywatcher, volgens mij heb je wel ervaring met die site, hoelang moet ik wachten en wat zijn de verzend kosten?

Edit: is het misschien ook slim om filters aan te schaffen, zo ja welke?
Ik heb daar toch al uhm... enkele euro's uitgegeven . :roll:

Als ze het bestelde in huis hebben kan , kan het bestelde al binnen enkele dagen bij jou in de gang staan/liggen .

Verzndkosten vallen wel mee denk ik , voor mijn GSO dob was dat 36 euro .
Ruben Kwast

Dat is heel netjes. Als er problemen zijn met de aangeschafte telescoop, kan je dan bij hun of bij de fabriekant terecht? En is er ook een of andere garantie?
skywatcher

Als er problemen voordoen kan je bij hen terecht en ook is er uiteraard een garantie .

Daarvoor kan ik je beter naar deze link verwijzen .

Met vragen over levertermijnen , garantievoorwaarden enz.. kan je ook steeds bij hen terecht via Email .

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Abalone

eay,

me vader en ik willen een telescoop gaan kopen en we hebben al hier en daar geinformeerd. we zijn tot de conclusie gekomen dat een spiegelkijker het beste voor ons is. We zijn nog helemaal niet bekend in de telescopen wereld als het ware maar we dachten toch wel op een goed beginnersmodel beland te zijn.

Het gaat hier om de Messier N-150 Newton Spiegeltelescoop

Kenmerken:

MESSIER-N150

Spiegeltelescoop 150mm

Brandpunt: 1200mm

Maximale vergroting: 300x

Montering: MON2

Zoeker: 8x50

Totaalgewicht: 22,45kg

Bron: http://www.upsky.nl/ => Messier modellen [2de van 't menu] => Messier N-150 Newton [2de van onder]

Graag jullie meningen over dit type en het feit dat wij nog nooit met een eigen telescoop naar boven hebben gekeken.[/b]

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!