Gast schreef: ↑di 25 mar 2025, 22:09
Er worden alleen maar twijfels aangegeven.
Als ik een formeel bewijs geef hoort daar commentaar op gegeven te worden. Het heeft geen zin te zeggen “ik heb mijn twijfels”.
Kijk het keiharde bewijs na. Geef daar een fout aan, dat zal niemand lukken, en dan toch zeggen “ik heb mijn twijfels”.
Wat voor rare wiskundige wereld is dit?
Beste Fermat,
De waarheid heeft ook zijn rechten.
Er is wel degelijk inhoudelijk gereageerd op jouw formeel bewijs door mij en anderen.
Zo heb ik in diverse posts volgende kritieken en weerleggingen gegeven. Ik bundel ze nogmaals in andere bewoordingen:
Er is een oneigenlijk gebruik van de eigenschap van N dat dit een welgeordende verzameling is en dus elke deelverzameling een stabiel punt heeft. Uiteraard geldt dit voor al je deelverzamelingen Vm maar dit is totaal irrelevant omdat je moet aantonen dat de opeenvolgende verzamelingen naar een stabiel punt gaan . Dit toon je nergens aan. En dit zal je ook niet lukken aangezien er door mij en Evilbro een tegenvoorbeeld is gegeven.
Ook het tegenvoorbeeld negeer je volkomen. Daar was de vraag hoe jou reeks evolueert als de oorspronkelijke Collatzrij volgende eigenschap heeft Cm<Cm+2<Cm+4….Ik stel dan vast dat jou algoritme oneindig lang het voorgaande element moet vervangen door een grotere voorganger. Hierdoor komen er steeds grotere getallen in de voorgaande verzameling en krijg je enkel een illusie van dalende verzamelingen.
Indien je op wonderlijke wijze toch zou kunnen bewijzen dat je in jou rij steeds naar een stabiel punt 0 evolueert. Moet je ook aantonen dat dit ook zo is voor de Collatzgetallen. Hiervoor gebruik je de transformatie C= 6V+4. Alleen heeft jouw motief 1, omdat je absoluut tweevouden wil vermijden, de eigenschap om soms de connectie met de oorspronkelijke rij te verliezen
Vb Collatz :4804, 1201 3604,901,2704
Fermat 800, 600,112…
6x112+4 = 676 en niet 2704.
Dit is geen wezenlijk probleem maar wel één dat je moet oplossen om een solide bewijs te krijgen. Ik suggereerde reeds mijn motief1, maar dat laat jij liever links liggen omdat er dan 2 -vouden verschijnen.
Maar eigenlijk is de kern van de zaak dat je heel de poespas van die transformatie niet nodig hebt en dat je motief1 en motief 2 evengoed kunt definiëren voor de oorspronkelijke Collatzrij. Hierop kan je jouw (foute) redenatie van dalende verzamelingen ook op toepassen.
Verbreed je geest door eens grondig naar andermans kritieken te kijken.
Deze kritieken zijn trouwens op de theorie en niet op jou als persoon.
PS: Ik vind op zich jouw motief1 wel intrigerend en zou graag weten hoe je hier aangekomen bent. Kun je de afleiding echt niet geven of was het gewoon door trial en error?