Puzzel Puzzels
Phaesimbrotos
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik zoek een telescoop voor beginners, maar ik wil niet dat ik er al na paar weken op ben uitgekeken. Ik heb wat dingen gevonden op www.telescoop.nl onder beginners.

Ik ben een echte sterrenkijker newb dus kan iemand mij uitleggen wat bepaald hoe scherp iets is, hoe ver je kan kijken en zulke dingen? En ik wil ook plaatjes hebben van wat ik heb gezien met mijn telescoop, hoe kan ik dat regelen?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Phaesimbrotos

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruben Kwast

Phaesimbrotos schreef:Ik zoek een telescoop voor beginners, maar ik wil niet dat ik er al na paar weken op ben uitgekeken. Ik heb wat dingen gevonden op www.telescoop.nl onder beginners.  

Ik ben een echte sterrenkijker newb dus kan iemand mij uitleggen wat bepaald hoe scherp iets is, hoe ver je kan kijken en zulke dingen? En ik wil ook plaatjes hebben van wat ik heb gezien met mijn telescoop, hoe kan ik dat regelen?
Ik loop hier nu lang genoeg rond om dit je te kunnen vertellen, denk ik. Eerst moet je een budget hebben, dan kun je makkelijker een selectie maken en makkelijker kiezen.

Diameter is alles bij een telescoop, des te groter die is des te meer je kan zien en des te meer je kan vergroten. De vuistregel die iedereen hier leert is: diameter in mm maal 2 is je maximaal bruikbare vergroting(114mm is dus een bruikbare vergroting van 228). Ga dus niet af op 'maximale vergroting 350*' dat zijn verkooptrucs.

Wat ook heel belangrijk is, is je montering, die moet goed afgesteld zijn anders bibberd je beeld alle kanten op. Neem dus niet een of ander plastic ding.

Wat betreft 'hoe scherp iets is', dat ligt helemaal aan jouw, tenzij je een elektrische focusser hebt :roll: .

En dan nog hoe ver je ermee kan kijken, planeten kan je met een telescoop van meer dan 100 mm in diameter al redelijk goed zien(geloof ik). Bedenk wel dat sterren en nevels enkele lichtjaren van ons vandaan zijn, met een amateur telescoop moet je niet verwachten dat een ster je blikveld zal vullen. Een telescoop is in dat opzichte meer een hulpmiddel om meer te zien, dan te vergroten, want een telescoop verzameld veel meer licht dan je oog, daardoor zie je meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders lopen er genoeg mensen rond hier die je het nog een keer willen uitleggen :P .
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Ruben Kwast

Phaesimbrotos schreef:http://telescoop.nl/product_info.php?cPath...2f6d23f4682d9ed

Is dit een goede?
Ik vind hem persoonlijk te duur, kijk [http://www.telescope-service.com/newton ... tml#n114mm]hier[/url] maar eens, plus verzend kosten is hij bijna net zo duur.
Phaesimbrotos

Ruben Kwast schreef:
Phaesimbrotos schreef:Ik zoek een telescoop voor beginners, maar ik wil niet dat ik er al na paar weken op ben uitgekeken. Ik heb wat dingen gevonden op www.telescoop.nl onder beginners.  

Ik loop hier nu lang genoeg rond om dit je te kunnen vertellen, denk ik. Eerst moet je een budget hebben, dan kun je makkelijker een selectie maken en makkelijker kiezen.

Diameter is alles bij een telescoop, des te groter die is des te meer je kan zien en des te meer je kan vergroten. De vuistregel die iedereen hier leert is: diameter in mm maal 2 is je maximaal bruikbare vergroting(114mm is dus een bruikbare vergroting van 228). Ga dus niet af op 'maximale vergroting 350*' dat zijn verkooptrucs.

Wat ook heel belangrijk is, is je montering, die moet goed afgesteld zijn anders bibberd je beeld alle kanten op. Neem dus niet een of ander plastic ding.

Wat betreft 'hoe scherp iets is', dat ligt helemaal aan jouw, tenzij je een elektrische focusser hebt :roll: .

En dan nog hoe ver je ermee kan kijken, planeten kan je met een telescoop van meer dan 100 mm in diameter al redelijk goed zien(geloof ik). Bedenk wel dat sterren en nevels enkele lichtjaren van ons vandaan zijn, met een amateur telescoop moet je niet verwachten dat een ster je blikveld zal vullen. Een telescoop is in dat opzichte meer een hulpmiddel om meer te zien, dan te vergroten, want een telescoop verzameld veel meer licht dan je oog, daardoor zie je meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders lopen er genoeg mensen rond hier die je het nog een keer willen uitleggen :P .
Dank je wel, dat heeft me een flink stuk de juiste weg op geholpen. Ik wil niet meer dan 250 Euro uitgeven aangezien ik maar een beginners telescoop ga kopen.

Deze heb ik gevonden voor 179 Euro:

Observer 70mm Altaz Refractor

Deze azimutale montering is speciaal door Orion vervaardigd om meer stabiliteit te verkrijgen dan met de normale azimutale monteringen. Fijnregeling op de hoogteas. Incl: EZ Finder II zoeker, een volledig gecoat 1.25" Kellner oculair van 25 mm (28x), een zenitspiegel en een aluminium statief. Brandpuntsafstand 700 mm, f/10,0 Gewicht 3 kilogram. Garantie 1 jaar.

Als ik het goed begrijp heeft deze telescoop dus een bruikbare vergroting van 140x. De montering is vervaardigd om meer stabiliteit te verkrijgen, maar hoeveel meer stabiliteit? Heeft iemand ervaring met deze telescoop? En kan iemand me uitleggen wat alle dingen zijn na het stukje over de monteringen?

Alvast bedankt. :wink:
Phaesimbrotos

In deze telescoop ben ik ook wel geïnteresseerd:

Observer 70mm EQ Refractor

Nauwkeurige equatoriale EQ 1 montering met fijnregeling op beide assen. Incl: EZ Finder II zoeker, twee volledig gecoate 1.25" Explorer II oculairen van 25 mm (28x) en 10 mm (70x) en een zenitspiegel. Brandpuntsafstand 700 mm, f/10,0 Gewicht 7 kilogram. Garantie 1 jaar

219 Euro, dat heb ik er wel voor over, wat maakt deze telescoop beter dan de telescoop in mijn vorige post?
Ruben Kwast

Stel je vraag hier even opnieuw. Deze topic is daar niet echt voor.
Phaesimbrotos

Ruben Kwast schreef:

Dank je wel, dat heeft me een flink stuk de juiste weg op geholpen. Ik wil niet meer dan 250 Euro uitgeven aangezien ik maar een beginners telescoop ga kopen.

Deze heb ik gevonden voor 179 Euro:

Observer 70mm Altaz Refractor

Deze azimutale montering is speciaal door Orion vervaardigd om meer stabiliteit te verkrijgen dan met de normale azimutale monteringen. Fijnregeling op de hoogteas. Incl: EZ Finder II zoeker, een volledig gecoat 1.25" Kellner oculair van 25 mm (28x), een zenitspiegel en een aluminium statief. Brandpuntsafstand 700 mm, f/10,0 Gewicht 3 kilogram. Garantie 1 jaar.

Als ik het goed begrijp heeft deze telescoop dus een bruikbare vergroting van 140x. De montering is vervaardigd om meer stabiliteit te verkrijgen, maar hoeveel meer stabiliteit? Heeft iemand ervaring met deze telescoop? En kan iemand me uitleggen wat alle dingen zijn na het stukje over de monteringen?

Alvast bedankt. :wink:
Phaesimbrotos

In deze telescoop ben ik ook wel geïnteresseerd:

Observer 70mm EQ Refractor

Nauwkeurige equatoriale EQ 1 montering met fijnregeling op beide assen. Incl: EZ Finder II zoeker, twee volledig gecoate 1.25" Explorer II oculairen van 25 mm (28x) en 10 mm (70x) en een zenitspiegel. Brandpuntsafstand 700 mm, f/10,0 Gewicht 7 kilogram. Garantie 1 jaar

219 Euro, dat heb ik er wel voor over, wat maakt deze telescoop beter dan de telescoop in mijn vorige post?
Ruben Kwast

Deze telescoop heeft een equatoriale montering, dat betekent dat je heel eenvoudig de beweging van de aarde ten opzichte van de sterren kan corrigeren, mits je hem goed hebt afgesteld. Ik blijf hem te duur vinden, kijk eens op teleskop-service.com, daar vind je refractors voor veel minder geld. Misschien kun je ook een reflector overwegen, die verzamelen over het algemeen meer licht omdat hun diameter groter is en daardoor vergroten ze ook meer. Wat ben je trouwens van plan allemaal te gaan doen met je kijker, ofwel waar ben je in geïntresseerd?
Phaesimbrotos

En wat zijn de gecoate oculairs en het brandpunt?
Ruben Kwast

Gecoate oculairs zij volgens mij vrij standaard, dus dat is altijd goed. Het brandpunt is het punt van focus, dus waar een beeld het scherpst is, denk aan een vergroot glas waarmee je veters kan branden. De brandpuntafstand is dus de afstand van de lens tot aan het brandpunt.
Abalone

Abalone schreef:eay,

me vader en ik willen een telescoop gaan kopen en we hebben al hier en daar geinformeerd. we zijn tot de conclusie gekomen dat een spiegelkijker het beste voor ons is.  We zijn nog helemaal niet bekend in de telescopen wereld als het ware maar we dachten toch wel op een goed beginnersmodel beland te zijn.  

Het gaat hier om de Messier N-150 Newton Spiegeltelescoop

Kenmerken:

MESSIER-N150

Spiegeltelescoop 150mm

Brandpunt: 1200mm

Maximale vergroting: 300x

Montering: MON2

Zoeker: 8x50

Totaalgewicht: 22,45kg

Bron: http://www.upsky.nl/ => Messier modellen [2de van 't menu] => Messier N-150 Newton [2de van onder]

Graag jullie meningen over dit type en het feit dat wij nog nooit met een eigen telescoop naar boven hebben gekeken.[/b]
Anyone?
Ruben Kwast

Ik weet niet of dat een goede montering is, maar verder is het een prima scope. Alleen de dingen die je erbij krijgt, oculairs e.d mis ik...

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Abalone

Er staan MON2. Dan kom ik gelijk op nog een vraag. Wat houd MON1 en MON2 in, ik had gelezen dat dat alleen bij bressers was of is dat niet zo?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!