Folding@Home op dualcore pc's
De computersystemen van tegenwoordig worden steeds vaker uitgerust met een zogenaamde
dualcore processor. Dat is in feite niets anders dan een processor met
twee rekenkernen die onafhankelijk van elkaar taken kunnen uitvoeren. Dit betekent dat je ook tegelijkertijd 2 keer het programma F@H kunt draaien!
Als je
2x F@H wilt draaien, is
uitsluitend de zogenaamde
text-only console geschikt, dit is
version 5.04. In tegenstelling tot de grafische client (dat is: version 5.03) is er bij de text-only console geen screensaver; version 5.04 speelt zich namelijk af in de Opdrachtprompt. We noemen dit ook wel een
client.
Installatie en configuratie
Hieronder staat hoe je 2x de client installeert op je pc:
1. Maak de map:
C:Program FilesFolding@Home
2. Maak nu twee mapjes in Folding@Home en noem ze bijvoorbeeld
CORE1 en
CORE2
3. Ga naar:
http://folding.stanford.edu/download.html
4. Download de geschikte software dat is:
version 5.04
5. Kopieer het programma naar beide mapjes
CORE1 en
CORE2
6. Dubbelklik het programma in mapje
CORE1. En vul vervolgens onderstaande stappen in:
(
rood = noodzakelijk/meest voor de handliggend,
groen = optioneel/naar keuze)
User name [Anonymous]? WSF
Team Number [0]? 48658
Launch automatically at machine startup, installing this as a service (yes/no) [no] yes zie opm. 1
Ask before fetching/sending work (no/yes) [no]? no
Use Internet Explorer Settings (no/yes) [no]? no
Use proxy (yes/no) [no]? no
Allow receipt of work assignments and return of results greater than 5MB in size (..) (no/yes) [no] yes
Change advanced options (yes/no) [no]? yes
Core Priority (idle/low) [idle]? idle
CPU usage requested (5-100) [100]? 100
Disable highly optimized assembly code (no/yes) [no]? no
Pause if battery power is being used (useful for laptops) (no/yes) [no]? no
Interval, in minutes, between checkpoints (3-30) [15]? 3
Memory, in MB, to indicate (1024 available) [1024]? 512 zie opm. 2
Request work units without deadlines (no/yes) [no]? no
Set -advmethods flag always, requesting new advanced scientific cores .. (no/yes) [no]? no
Ignore any deadline information (mainly useful if system clock .. (no/yes) [no]? no
Machine ID (1-8 ) [1]? 1
7. Herhaal dit voor het programmaatje in mapje
CORE2, met het volgende
noodzakelijke verschil
Machine ID (1-8 ) [1]? 2
8. Je hebt beide clients geïnstalleerd en beide zullen een WU (= work unit) ophalen bij een server.
Opmerkingen:
1) Als je bij deze stap kiest voor
yes wordt de client automatisch opgestart als je je computer aanzet. Na deze configuratiesessie zal het DOS-venstertje
alle volgende keren als je je computer aanzet, onzichtbaar zijn! Als je bovendien bij
beide clients
yes hebt gekozen bij deze stap, zal een (modern) spel dikwijls geminimaliseerd worden (net als bij de grafische client 5.03). Mogelijke oplossingen:
a. kies voor
2x no: beide clients handmatig opstarten, maar ze zijn
wel zichtbaar.
b. kies voor
1x yes en 1x no: dus iedere keer als je je pc aanzet 1x folding handmatig opstarten
c. als je gaat gamen, dan via de task manager een van de clients uitschakelen door het uitschakelen van FAH504-Console.exe
Niet aanbevolen!
2) Hier staat tussen haakjes de hoeveelheid RAM geheugen, hier op mijn pc is dat dus 1024 MB.
3) Voor singlecore pc's is aanbevolen de grafische client versie 5.03 te gebruiken. De hierboven beschreven versie 5.04 kan natuurlijk ook worden gebruikt voor singlecore pc's.
Dit is zo ongeveer de basis. Er zijn nog wat handigheidjes. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er wordt gewerkt aan een F@H handleiding waarin alle trucs uit de doeken worden gedaan. [rr]
Voor vragen die er nu zijn over F@H houd ik me aanbevolen. Je kunt me bereiken via een persoonlijk bericht.