Puzzel Puzzels
Ruben Kwast
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb niet zoveel verstand van monteringen maar volgens mij is het tegengewicht te licht, verder biedt die telescoop vele mogelijkheden. Maar als de montering niet goed is is de telescoop bijna waardeloos.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

skywatcher

Eventjes over de monteringen .

De MON1 is dezelfde als de astro4 .

De MON2 is dezelfde als de astro 5 op de kleur na .
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruben Kwast

Die monteringen zijn allebei geschikt voor een Newton van 200mm dus zeker voor een 150mm. Dus fotografie kan volgens mij prima met deze combo. Maar krijg je er ook nog dingen bij die niet op het plaatje staan? Oculairen e.d, die zijn toch wel vrij belangrijk en moeten van goede kwaliteit zijn.
skywatcher

Die monteringen zijn allebei geschikt voor een Newton van 200mm dus zeker voor een 150mm. Dus fotografie kan volgens mij prima met deze combo.
Voor visueel gebruik kunnen deze montering die kijkers misschien wel aan , maar dat hoeft niet persé zo te zijn voor fotographie .

Voor fotografie worden meer eisen gesteld aan de montering , en zeker als het om kijkers gaat vanaf 150mm en meer .
Maar krijg je er ook nog dingen bij die niet op het plaatje staan? Oculairen e.d, die zijn toch wel vrij belangrijk en moeten van goede kwaliteit zijn.
Alle modellen worden standaard geleverd met 3 stuks 31.7mm PLOSSL oculairen, een 2x Barlowlens, een Zenit-spiegel en een rode LED zaklamp.
Voor alle duidelijkheid , die zenithspigel kan niet gebruikt worden op een newt . :roll:
Ruben Kwast

skywatcher schreef:
upsky.nl schreef:
Alle modellen worden standaard geleverd met 3 stuks 31.7mm PLOSSL oculairen, een 2x Barlowlens, een Zenit-spiegel en een rode LED zaklamp.
Voor alle duidelijkheid , die zenithspigel kan niet gebruikt worden op een newt . :roll:

Dat had ik niet gezien. Dat van die spiegel is wel verdacht... Of die barlows wel van goede een kwaliteit zijn is ook de vraag.

Is het trouwens niet beter om gewoon een beter vergrotend oculair te nemen dan zo'n barlow? Je hebt wel minder blikveld, maar je beeld lijkt me scherper.
skywatcher

Ruben Kwast schreef:Dat had ik niet gezien. Dat van die spiegel is wel verdacht... Of die barlows wel van goede een kwaliteit zijn is ook de vraag.  

Is het trouwens niet beter om gewoon een beter vergrotend oculair te nemen dan zo'n barlow? Je hebt wel minder blikveld, maar je beeld lijkt me scherper.
Als je heel nauw gaat kijken heb je gelijk .

Hoe meer glas , hoe meer degradatie .

Maar er zijn zeer goede barlow op de markt waarbij lichtverlies en degradatie echt wel minimaal tot bijna onzichtbaar zijn .

Het meest opvallende voordeel van barlows is ook het feit dat het je verzameling oculairs vedubbeld .

Barlows zouden ook een vlakker beeldveld leveren wat voor fotografische doeleinden intressant kan zijn .

En ze vergroten de eyerelief van oculairs , al kan dat bij sommige oculairs nadelig werken .

Voor de prijs is volgens mij deze een van de betere .

Er zijn er betere , maar die zullen wel heel wat duurder uitvallen .
Ruben Kwast

Ik denk toch dat je niet echt moet afgaan op telescopen met een barlow, zeker niet bij kleine telescopen, die kunnen toch niet bijster veel vergroten. Maar die telescoop is met alles erbij volgens mij wel het geld waard. Hopen dat je de zenith er ook nog bij krijgt :roll:
skywatcher

Ik denk toch dat je niet echt moet afgaan op telescopen met een barlow, zeker niet bij kleine telescopen, die kunnen toch niet bijster veel vergroten. Maar die telescoop is met alles erbij volgens mij wel het geld waard. Hopen dat je de zenith er ook nog bij krijgt :roll:
Ik kan hte hier wel mee eens zijn .

Deze kijkers zijn beter af met een betere barlow , maar als starterspakket hebben ze toch waarde .

Maar als je intresse blijft groeien , is het leuk om te weten dat er echte upgrades zijn (zoals die barlow die ik linkte)

Kleine anekdote , ik heb deze barlow vannacht nog eventjes getest tegen een andere (lees duurdere) .

Beide barlows deden het goed en zeker de shorty plus voor de prijs .

Maar de duurdere was toch beter in opzichte van scherpte en contrast .

Maar daar zal ik later nog een uitgebreider stukje over schrijven .
Ruben Kwast

skywatcher schreef:Kleine anekdote , ik heb deze barlow vannacht nog eventjes getest tegen een andere (lees duurdere) .

Beide barlows deden het goed en zeker de shorty plus voor de prijs .

Maar de duurdere was toch beter in opzichte van scherpte en contrast .

Maar daar zal ik later nog een uitgebreider stukje over schrijven .

Zo blijkt maar weer dat bij sommige dingen duurder, over het algemeen dan, ook beter betekent. Op optische instrumenten, dus ook camera's, moet gewoon niet bezuinigt worden. Liever een goede aankoop dan 3 miskopen, zo hou je een dure hobby nog relatief goedkoop.
skywatcher

Klopt Ruben , maar ik wil toch even benadrukken dat de verschillen niet altijd even duidelijk zijn ,en zeker niet voor een leek .

Als je zulke tests wil doen is het goed te weten waar je op moet letten .

En dikwijls zijn de verbeteringen minimaal , en dan is het de vraag of 300 euro vs 89 euro jou dat waard is .
Ruben Kwast

En dan is er gelukkig dit forum :roll: . Ik zelf heb een 1.5* omkeerlens van ong 30cm :S die verknalt het beeld best erg. Mijn telescoop was dan ook 35 euro...
skywatcher

Yup , die dingen ken ik .

Het idee erachter is goed , helaas is de uitvoering een heel stuk minder .

Het probleem bij die omkeerlenzen is dat daar geen achromaten in zitten , waardoor het beeld uhm ... extra kleurrijk wordt .
Ruben Kwast

Dat valt nog wel mee bij mij, het grootste nadeel is vooral dat ik een zwaar stuk plastic in m'n focusser heb zitten. Daar door bibberd mn beeld alle kanten, over het algemeen is een plasticen focusser ook niet echt handig... Moet toch maar eens een bestelling doen bij T-S.com.
Phaesimbrotos

Op een 60 of 70 mm ben je zeker snel uitgekeken? Kan je daar planeten ''redelijk'' mee zien?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

robindr

Zelf heb ik nog niet door een 60 of 70mm telescoop gekeken, maar ik vind (persoonlijk) dat het beeld dat men van Jupiter en Saturnus krijgt door een 203 mm (zoals mijn dob) net aanvaardbaar is.

Misschien stel ik wel te hoge eisen en ligt het aan mij. ;-)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!