Puzzel Puzzels
skywatcher
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Op een 60 of 70 mm ben je zeker snel uitgekeken? Kan je daar planeten ''redelijk'' mee zien?
Als je een uitdaging wil , dan is een messier marathon met een 60/70mm misschien wel iets . :roll:

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

skywatcher

robindr schreef:Zelf heb ik nog niet door een 60 of 70mm telescoop gekeken, maar ik vind (persoonlijk) dat het beeld dat men van Jupiter en Saturnus krijgt door een 203 mm (zoals mijn dob) net aanvaardbaar is.

Misschien stel ik wel te hoge eisen en ligt het aan mij. ;-)
Het kan aan vanalles liggen .

Planeten waarnemen niet zo eenvoudig en het vereist goede optiek en collimatie, maar ook goede seeing .

Verder is het ook zo dat je niet automatisch alle details zal zien .

Wat saturnus betreft moet je het gaan zoeken in de ringen , en in het geval van jupiter zijn het de wolkenbanden en de festoons , vooral die festoons zijn zeer subtiel zichtbaar .

Dus het is kijken met geduld .
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Abalone

bedankt voor de informatie Ruben en Skywatcher. Ik denk dat het deze gaat worden, na wat ervaringen kunnen we natuurlijk dingentjes gaan bijkopen enzo. :roll:
TCDD

Ik heb zonet effe met mijn telescoop die ik laatst bij de Lild heb gekocht naar Venus gekeken maar het enigste wat ik zag was een gele bol met 4 puntjes eromheen..ik had eerlijk gezegd wat meer detail verwacht.

Ik heb 3 oculairs: kleine, middel en groot. Daarbij zit een groot verlengstuk dat alles in spiegelbeeld brengt...wat is nu de volgorde van dichtbij naar veraf? De groote is voor het minst inzoomen en de kleinste voor het verst inzoomen.
Ruben Kwast

Of je telescoop slecht is, nee. Hij is gewoon heel erg klein. Ik zelf een vergelijkbare telescoop (de aldi versie). Je hebt je gewoon vergist op het vermogen van je telescoop.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
TCDD

Jij ziet dus ook niet veel? Heb jij al es geprobeerd een gaswolk te zien ofzo? Ik had vroeger een boekje en daar stond in dat in het vierkant van de grote beer echt ontelbare sterrenstelsel zaten die je met een verrekijker of telescoop goed kon zien....nou zag niets
Ruben Kwast

Doe geen moeite, een telescoop met een diameter van 60mm(of 70) verzameld te weinig licht om nevels of sterrenstelsels te kunnen zien. De orion nevel is nog wel te zien maar de rest bijna niet te zien. Wil je meer zien zal je eens moeten overwegen om een grotere reflector telescoop te kopen. Kijk dan hier eens rond. Kijk ook hier eens rond, deze site helpt beginners een eindje op weg. (site is engels)
skyguy

De orion nevel is te zien, m13 (bolhoop) is ook te zien, m57(ringnevel) is ook te zien. Er zijn ook nog een hele hoop aan dubbelsterren te zien, maar hier houd het voor een 60/70mm toch redelijk op. (maar misschien zullen er nog wat meer dingen te zien zijn, hangt af van de helderheid/lichtvervuiling)
Ruben Kwast

De orion nevel is te zien, m13 (bolhoop) is ook te zien, m57(ringnevel) is ook te zien. Er zijn ook nog een hele hoop aan dubbelsterren te zien, maar hier houd het voor een 60/70mm toch redelijk op. (maar misschien zullen er nog wat meer dingen te zien zijn, hangt af van de helderheid/lichtvervuiling)

Dat van m13 en m57 kan heel goed kloppen, alhoewel dat een hele uitdaging is. Die dubbel sterren zijn er, in de praktijk, maar een paar. Zeta UMa, Mizar, is een dubbele dubbelster en zelfs die heb ik nog niet kunnen scheiden. Verder hangt, zoals je al zei, een heleboel af van je locatie, maar ook je ervaring.
skyguy

Nou een hele uitdaging valt best mee hoor. Ik ken iemand die ze allebij in 1 avond zo heeft gevonden met de lidl scope. En hij heeft absoluut geen ervaring want dit is zijn eerste telescoop en de eerste dag dat hij hem gebruikte :wink: . M31 is trouwens ook goed te zien door een 60/70 mm scope.

Mizar is inderdaad lastig te scheiden want ze zitten erg dicht op elkaar. Hier heb je een groter instument voor nodig. Maar mizar en alchor zelf zijn ook mooi om te zien. En je hebt ook nog Albireo, ook een dubbelster. En er zijn dacht ik ook nog een paar andere bolhopen te zien (maar verwacht geen fotoplaatjes te zien) m15 zou moeten kunnen en nog een aantal die binnen het berijk liggen. Maar nogmaal dat ligt voor een groot deel aan de seeing en de locatie. :wink:
Ruben Kwast

Je moet inderdaad niet te veel verwachten als je gaat kijken met een 60/70mm refractortje, je moet wel erg goed kijken om een bolhoop niet aan te zien voor een ster. Ik ben blij te horen dat er mensen zijn die daadwerkelijk die dingen hebben gezien met een 60/70mm, omdat het wel vaak wordt beweerd dat het kan, maar dat het in de praktijk vaak heel anders uitpakt :wink:
skyguy

Abalone schreef:
Abalone schreef:eay,

me vader en ik willen een telescoop gaan kopen en we hebben al hier en daar geinformeerd. we zijn tot de conclusie gekomen dat een spiegelkijker het beste voor ons is.  We zijn nog helemaal niet bekend in de telescopen wereld als het ware maar we dachten toch wel op een goed beginnersmodel beland te zijn.  

Het gaat hier om de Messier N-150 Newton Spiegeltelescoop

Kenmerken:

MESSIER-N150

Spiegeltelescoop 150mm

Brandpunt: 1200mm

Maximale vergroting: 300x

Montering: MON2

Zoeker: 8x50

Totaalgewicht: 22,45kg

Bron: http://www.upsky.nl/ => Messier modellen [2de van 't menu] => Messier N-150 Newton [2de van onder]

Graag jullie meningen over dit type en het feit dat wij nog nooit met een eigen telescoop naar boven hebben gekeken.[/b]
Anyone?
Een paar foto's gemaakt met deze kijker :

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2698

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2445

Let wel dat bij de laatste link de foto's met een camera van 1600 euro zijn gemaakt!
TCDD

En naar welke kant moet ik kijken voor die M31?
Ruben Kwast

En naar welke kant moet ik kijken voor die M31?

Noord noord oost, in het sterrenbeeld andromeda

Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

skyguy

Andromeda staat niet al te hoog boven de horizon, dus niet dat je te hoog gaat zoeken :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!