vijv schreef: ↑vr 28 mar 2025, 17:32
Wat ik me afvraag is of het voor iedereen duidelijk is, behalve voor Fermat1668 , dat als het vermoeden van Fermat niet klopt er een Collatzrij bestaat waarvan de even getallen steeds groter worden. Dit resulteert in de Fermatrij (van viervouden en oneven getallen) dat bij elke toepassing van motief1 er steeds geldt dat motief1(a)>a en dus a vervangen wordt door een grotere voorganger. om er voor te zorgen dat V
m >V
m+1 (afdalende verzameling volgens fermat's definitie). Deze techniek kan echter niet verhinderen dat we dit bij de volgende stap opnieuw moeten toepassen maar dit alweer met een nog grotere voorganger als voordien. Hierdoor zal de Fermatrij niet convergeren naar O maar wel naar oneindig ondaks alle aangepaste V
m>V
m+1
Ik ben het met je eens, tevens wellicht zou een Collatz rij kunnen blijven zweven,
Volgens mij zoals ik er nu naar kijk heeft hij het vermoeden gewoon verplaatst naar zijn eigen verzamelingen,
je kan blijven vervangen en omrekenen, maar uit niets blijkt nog niet waaruit het vermoeden, waar het allemaal omgaat,
kan worden omgezet in een bewijs.
Uiteindelijk zal er toch iets van een algoritme te voorschijn moeten komen waaruit blijkt dat of het vermoeden juist is of niet.