Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Het bewijs van Collatz

Aan Fermat vr 28 mrt, 15h17

U schrijft,
In Collatz rij krijgt men 4,1,4,1 .
In mijn motief (1) 0,0,0,0,

Klopt niet.
De Collatz rij is 4,2,1,4,2,1, ..
En in uw motief (1) ?

Blijkbaar hecht U geen belang aan even getallen die slechts 1 x deelbaar zijn door 2

Klopt dat ?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

WillemB

De definitie van een Collatz reeks is dat deze op 1 stopt…programmeurs gebruiken
dit gegeven in hun Collatz programma’s . Dus ook hier is geen sprake van een lus.

Dat is dus hetzelfde wat jij doet et je eigen reeks die je geforceerd op 0 wil laten eindigen.
Want dan kan je dat ook van jouw beredenering zeggen, 0/2 kan je ook als lus zien als je
Collatz zuiver toepast.

Maar kom nu eens met een vervolg, je blijft nu ook in een lus hangen, je hebt nog steeds
Geen algoritme gedefineert waarom alle getallen uiteindelijk in de Collatz reeks op 1 moeten eidigen.

Je hebt nu alleen het vermoeden over gezet naar eigen verzamelingen, maar nog steeds een vermoeden …
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan Fermat,

U noemt de Collatz rij 4,1,4,1 ..
Volgens mij is de Collatz rij 1,4,2,1,4,2,1 ..

Of tellen de even getallen die maar 1x deelbaar zijn door 2 niet mee.
Hoe ziet uw motief (1) er in dat geval voor uit ?
HansH

Gast schreef: vr 28 mar 2025, 11:38 De wereld ligt open voor u naar de oplossing van Collatz!
Het blijft maar steeds antwoorden beantwoorden met nieuwe vragen of nieuwe stellingen.
ik snap je opmerking niet. wil je dat ik zelf het bewijs lever? dat had jij toch al gedaan? alleen snapt blijkbaar nog niet iedereen jouw denkstappen daarover.
vijv

Wat ik me afvraag is of het voor iedereen duidelijk is, behalve voor Fermat1668 , dat als het vermoeden van Fermat niet klopt er een Collatzrij bestaat waarvan de even getallen steeds groter worden. Dit resulteert in de Fermatrij (van viervouden en oneven getallen) dat bij elke toepassing van motief1 er steeds geldt dat motief1(a)>a en dus a vervangen wordt door een grotere voorganger. om er voor te zorgen dat Vm >Vm+1 (afdalende verzameling volgens fermat's definitie). Deze techniek kan echter niet verhinderen dat we dit bij de volgende stap opnieuw moeten toepassen maar dit alweer met een nog grotere voorganger als voordien. Hierdoor zal de Fermatrij niet convergeren naar O maar wel naar oneindig ondaks alle aangepaste Vm>Vm+1
WillemB

vijv schreef: vr 28 mar 2025, 17:32 Wat ik me afvraag is of het voor iedereen duidelijk is, behalve voor Fermat1668 , dat als het vermoeden van Fermat niet klopt er een Collatzrij bestaat waarvan de even getallen steeds groter worden. Dit resulteert in de Fermatrij (van viervouden en oneven getallen) dat bij elke toepassing van motief1 er steeds geldt dat motief1(a)>a en dus a vervangen wordt door een grotere voorganger. om er voor te zorgen dat Vm >Vm+1 (afdalende verzameling volgens fermat's definitie). Deze techniek kan echter niet verhinderen dat we dit bij de volgende stap opnieuw moeten toepassen maar dit alweer met een nog grotere voorganger als voordien. Hierdoor zal de Fermatrij niet convergeren naar O maar wel naar oneindig ondaks alle aangepaste Vm>Vm+1
Ik ben het met je eens, tevens wellicht zou een Collatz rij kunnen blijven zweven,

Volgens mij zoals ik er nu naar kijk heeft hij het vermoeden gewoon verplaatst naar zijn eigen verzamelingen,
je kan blijven vervangen en omrekenen, maar uit niets blijkt nog niet waaruit het vermoeden, waar het allemaal omgaat,
kan worden omgezet in een bewijs.

Uiteindelijk zal er toch iets van een algoritme te voorschijn moeten komen waaruit blijkt dat of het vermoeden juist is of niet.
Regor

Aan Fermat,

De Collatz rij voor het oneven getal 1 is 1,4,2,1 ...
Bewijs dat eens gebruik makend van uw motieven (1) en (2).
HansH

[/quote]
beste Fermat. waarom haal je niet gewoon een professional erbij om een keer naar jouw bewijs te laten kijken;
[email protected]
je kunt hem gewoon een emailtje sturen. Heb ik ook een keer gedaan met iemand waar een discussie over was, binnen een dag antwoord.
Gast

Ik probeer morgen antwoorden te geven.
Ik heb u allen de oplossing al gegeven, maar u leest het verhaal niet goed.

Gaat u eens nadenken hoe de gastheer zijn familie van klein naar groot heeft kunnen vinden?
Gast

Regor schreef: vr 28 mar 2025, 14:48 Aan Fermat vr 28 mrt, 15h17

U schrijft,
In Collatz rij krijgt men 4,1,4,1 .
In mijn motief (1) 0,0,0,0,

Klopt niet.
De Collatz rij is 4,2,1,4,2,1, ..
En in uw motief (1) ?

Blijkbaar hecht U geen belang aan even getallen die slechts 1 x deelbaar zijn door 2

Klopt dat ?
Uw conclusie klopt niet.
HansH

Gast schreef: za 29 mar 2025, 00:33 Ik probeer morgen antwoorden te geven.
Ik heb u allen de oplossing al gegeven, maar u leest het verhaal niet goed.

Gaat u eens nadenken hoe de gastheer zijn familie van klein naar groot heeft kunnen vinden?
inderdaad: de problemen liggen altijd bij een ander en nooit bij 'u'
Gast

Vervolg

Nadat iedereen in NULland is aangekomen gaan we deze reis maar eens evalueren.
Ten eerste worden de twee douaniers ontslagen wegens niet naleven van de regels bij de grensovergangen.
Alle mensen moesten in familie verband de grens overgaan en beslist geen families door elkaar gooien wat zij continu doen.
Maar hoe heeft de gastheer (beeld b) nu zijn familie teruggevonden?
Heel simpel familie(b)=motief2(motief1(b))
Deze familie kan in zijn geheel eenvoudig de grens over.
In geval dat er wel een baby is gaat ze even tijdens de grensovergang in de jaszak van een reus.

Maar hoe zit het nu met de aangetrouwde familie leden. Dit zijn de 2(mod4) getallen?
Het aangetrouwde familielid van b is de persoon bb=4.b+2, bb heeft ook weer een aangetrouwd familielid bbb, bbb=4.bb+2, enz, enz.
Deze getallen gaan op identieke wijze als gastheer b naar 0. Ook omgezet naar een Collatz-getal gaan deze IDENTIEK naar 1.

Ik weet niet of er nog een deel verschijnt, maar dat hangt van u af.
Gast

WillemB schreef: vr 28 mar 2025, 16:50 De definitie van een Collatz reeks is dat deze op 1 stopt…programmeurs gebruiken
dit gegeven in hun Collatz programma’s . Dus ook hier is geen sprake van een lus.

Dat is dus hetzelfde wat jij doet et je eigen reeks die je geforceerd op 0 wil laten eindigen.
Want dan kan je dat ook van jouw beredenering zeggen, 0/2 kan je ook als lus zien als je
Collatz zuiver toepast.

Maar kom nu eens met een vervolg, je blijft nu ook in een lus hangen, je hebt nog steeds
Geen algoritme gedefineert waarom alle getallen uiteindelijk in de Collatz reeks op 1 moeten eidigen.

Je hebt nu alleen het vermoeden over gezet naar eigen verzamelingen, maar nog steeds een vermoeden …
Waarom stoppen ze bij 1, je moet toch doorgaan, nu weten zij niet of daarna misschien wel naar oneindig gaat!
Gast

Het hele verhaal.

Neemt u mijn eerste document voor ogen.
We gaan in gezelschappen op zoek naar het beloofde land. We reizen van land Vm naar Vm-1 en het kan een lange weg worden.
Bij elke grens staan 2 zeer strenge douaniers en controleren je paspoort.
Vragen “waar gaat u heen?” Naar familie is het antwoord.
Nu moet u weten dat dat in deze wereld iedereen is vastgelegd met hun lengte, staat in je paspoort.
Er is een onzinnige wet die zegt, je mag alleen doorreizen als je groter bent dan de persoon waarop je op bezoek gaat.
Het hele gezelschap wordt gecontroleerd en wordt doorgelaten.
Maar dan oei een gezelschap met een baby. Nee die is te klein zeggen de douaniers streng, ze mag beslist niet mee.
Maar hier weet het gezelschap wel een oplossing voor. Er zitten hele grote reuzen tussen. We leggen de baby gewoon in de jaszak van zo’n reus, dat zien ze niet.
En het hele gezelschap reist het land Vm-1 binnen.
Eenmaal bij hun bezoek aangekomen zijn ze uitgeput en geven hun gastheer de raad zelf door te reizen naar het beloofde land NUL.
De gastheer neemt hun advies over en gaat opzoek naar familie leden. Hij vindt ze allemaal van klein naar groot en samen gaan ze op reis naar Vm-2 en hebben nog een lange weg te gaan. Ze komen steeds de twee strenge douaniers tegen maar weten deze altijd op een listige wijze te omzeilen.

Hoe loopt het af?
Nu ze zijn alle in NUL-land aangekomen.
En hoe is het afgelopen met de douaniers?
Ook de douaniers zijn daar aangekomen, maar niet als 4-voud of oneven getal, nee als 2(mod4).

Vervolg

Nadat iedereen in NULland is aangekomen gaan we deze reis maar eens evalueren.
Ten eerste worden de twee douaniers ontslagen wegens niet naleven van de regels bij de grensovergangen.
Alle mensen moesten in familie verband de grens overgaan en beslist geen families door elkaar gooien wat zij continu doen.
Maar hoe heeft de gastheer (beeld b) nu zijn familie teruggevonden?
Heel simpel familie(b)=motief2(motief1(b))
Deze familie kan in zijn geheel eenvoudig de grens over.
In geval dat er wel een baby is gaat ze even tijdens de grensovergang in de jaszak van een reus.

Maar hoe zit het nu met de aangetrouwde familie leden. Dit zijn de 2(mod4) getallen?
Het aangetrouwde familielid van b is de persoon bb=4.b+2, bb heeft ook weer een aangetrouwd familielid bbb, bbb=4.bb+2, enz, enz.
Deze getallen gaan op identieke wijze als gastheer b naar 0. Ook omgezet naar een Collatz-getal gaan deze IDENTIEK naar 1.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Gast

Ziet u nu in de ELKE FAMILE met Aanhang veilig in NULLAND aankomen?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!