Puzzel Puzzels
EvilBro
Artikelen: 0

Re: Het bewijs van Collatz

Je had aangegeven dat je antwoord ging geven op de vragen die gesteld waren. Ik zie nog geen antwoord op mijn vraag.

Nogmaals de samenvatting:
Er bestaan functies f en g waarvoor geldt:
\(f: \mathbb{N} \rightarrow\mathbb{N} \text{ met } f(a) = a \rightarrow a = 1\)
\(g: \mathbb{N} \rightarrow\mathbb{N} \text{ met } x < g(x) \text{ en } f(g(x)) = f(x)\)
Hieruit beweer jij dat voor alle elementen, via de trechter-methode, alle herhaaldelijke toepassingen van f zullen leiden tot 1.

Kun je aangeven wat er volgens jou nog schort aan deze samenvatting?

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Gast

U zult eerst uw functie moeten definiëren voordat er uitspraken gedaan kunnen worden.
Als u uw functie geeft zal ik antwoorden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

EvilBro

Ik heb de functie gedefinieerd. Welke eigenschap mis je om een uitspraak te kunnen doen?
Gast

EvilBro schreef: zo 30 mar 2025, 12:36 Ik heb de functie gedefinieerd. Welke eigenschap mis je om een uitspraak te kunnen doen?
Het is een gezoek om de juiste te beoordelen.
Wilt u de definitie van f nogmaals geven?
Gast

Beste Evilbro,

U hebt uw best gedaan motief1 ook te kunnen afleiden en uw enige conclusie was, “hier hebben we niets aan, dit brengt ons niet verder”.
U gooit uw nieuw verworven kennis zomaar weg, waarom doet u dat?
EvilBro

Gast schreef: zo 30 mar 2025, 13:01Wilt u de definitie van f nogmaals geven?
Onder normale omstandigheden zou ik daar geen problemen mee hebben. Echter, jij bent hier degene die constant anderen verwijt dat ze beter moeten lezen. Steek de hand dus maar eerst eens in eigen boezem...

Los daarvan staat alles dat nodig is om een uitspraak te doen in dit bericht.

Dus wederom:
Is de trechter-methode toepasbaar op alle mogelijke functies die voldoen aan de gestelde eisen of moeten er, volgens jou, nog extra eisen gesteld worden? In het geval van dit laatste, wat zijn dan die eisen?
Gast

EvilBro schreef: zo 30 mar 2025, 12:16 Je had aangegeven dat je antwoord ging geven op de vragen die gesteld waren. Ik zie nog geen antwoord op mijn vraag.

\(g: \mathbb{N} \rightarrow\mathbb{N} \text{ met } x < g(x) \text{ en } f(g(x)) = f(x)\)
Hieruit beweer jij dat voor alle elementen, via de trechter-methode, alle herhaaldelijke toepassingen van f zullen leiden tot 1.

Wat er aan schort is het ontbreken van een functie!
Gast

Gast schreef: zo 30 mar 2025, 13:40
EvilBro schreef: zo 30 mar 2025, 12:16 Je had aangegeven dat je antwoord ging geven op de vragen die gesteld waren. Ik zie nog geen antwoord op mijn vraag.

En zodra u deze geeft, zal het antwoord waarschijnlijk zijn, “waar is uw bewijs van het bestaan van een stabiel punt”?
Wat er aan schort is het ontbreken van een functie!
EvilBro

Gast schreef: zo 30 mar 2025, 14:01En zodra u deze geeft, zal het antwoord waarschijnlijk zijn, “waar is uw bewijs van het bestaan van een stabiel punt”?
Dat is raar want het is duidelijk te lezen dat dit een eigenschap is van de functie f.
Gast

Geef uw functievoorschrift nu toch eens, dan kan er een fatsoenlijke discussie ontstaan.
EvilBro

Mag ik hieruit de conclusie trekken dat jij dus op basis van de gegeven omschrijvingen van de functies f en g, niet kunt beslissen of de trechter-methode toepasbaar is?
Gast

EvilBro schreef: zo 30 mar 2025, 15:31 Mag ik hieruit de conclusie trekken dat jij dus op basis van de gegeven omschrijvingen van de functies f en g, niet kunt beslissen of de trechter-methode toepasbaar is?
U verschuilt zich.
Kom op met uw functievoorschrift.
EvilBro

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Als een functievoorschrift volgens jou noodzakelijk is, wat remt je dan om te zeggen dat het gegeven de omschrijvingen van de functies f en g inderdaad niet mogelijk is om te beslissen of de trechter-methode toepasbaar is?
Gast

Hoe kan een wiskundige nu iets zeggen over eigenschappen van een functie als het functievoorschrift niet bekend is?

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

EvilBro

Vrij makkelijk?

Voorbeeld:
Stel dat h een functie op de natuurlijke getallen is waarvoor geldt h(x) < x voor alle x>1 en h(1) = 1. Ik neem aan dat je geen problemen hebt om in te zien dat het blijvend herhaaldelijk toepassen van h de waarde 1 oplevert... ondanks dat ik je geen functievoorschrift heb gegeven, maar enkel wat eigenschappen van die functie.

Dus, wederom: Als een functievoorschrift volgens jou noodzakelijk is, wat remt je dan om te zeggen dat het gegeven de omschrijvingen van de functies f en g inderdaad niet mogelijk is om te beslissen of de trechter-methode toepasbaar is?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!