Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

@Sandman: Kies een volgende keer een wat handiger topictitel: velen hier hebben hulp nodig. Een betere titel was misschien geweest: "werken met Bresser Messier N130 telescoop" of zoiets. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Sandman

@Jan

Ja sorry ik was vanmorgen zo enthousiast & te ongeduldig om een passende topic naam te verzinnen, vergeef het me maar voor deze keer :roll:

@Ruben

Ik heb mijn telescoop gister avond inmekaar gezet en ben er meteen mee naar buiten gegaan. Het lijkt mij inderdaad handig om als eerst de sterrenhemel wat te leren kennen, weten wat je zoekt en waar je naar kijkt.

De reden dat ik met deze topic ben gekomen is om te beginnen leek het mij wel handig om wat beginners tips te krijgen voor bijv. het afstellen van de telescoop etc. Aan de gebruiksaanwijzing heb ik eerlijk gezegt niet veel gehad.

Misschien is het ook onbegonnen werk om een newbie als mij iet suit te leggen :P

Bedankt voor de tips en links. Wellicht kom ik op de forum en voorgaande topics nog wel antw. op mn vragen tegen
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruben Kwast

Als je je vragen goed formuleerd kunnen wij je ongetwijfeld een heel eind op weg helpen :roll:

Misschien is het een idee om hier een sticky van te maken. Alleen dan bijv. onder de naam 'Hulp nodig?'. Ik kan begrijpen dat veel beginners eigenlijk niet weten waar ze moeten beginnen en in het begin veel obstakels tegen komen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
skyguy

Hulp kan iedereen hier gewoon vragen :wink: . Daar is dit topic ook voor bedoeld. Dat is ook na te lezen in de regels van het sterrenhoekje. Maar het maakt niet uit dat mensen zich even vergissen, uiteindelijk komt alles toch wel goed :wink: .

@ sandman : Ik zou zeggen kijk eens rond in dit topic, er zijn je al mensen voor gegaan. En als je dingen wil vragen, vraag maar raak....daar is dit forum voor bedoeld.....en dan is er ook nog altijd msn.
Roel

Als amateurastronoom kan je je beter een telescoop met computer aanschaffen waar vooraf al een heleboel instellingen zijn geprogrammeert. Voor mij werkt het aldiding perfect aangezien ik enkel de maan is observeer.

Mee oneens. Zelf objecten zoeken is voor mij de helft van de hobby. En ook een computergestuurde telescoop moet voor dat ie kan zoeken en volgen eerst 'zijn plaats' weten. Je moet hem dus eerst uitlijnen op de pool of calibreren op twee bekende heldere sterren. Vaak zitten er in zo'n computertje veel meer objecten dan je met de optiek van kijker feitelijk kan zien. Ook een bron van ergenis lijkt me. Voor de prijs van een kleine computergestuurde kijker waar je weinig mee ziet, kun je een enorme telescoop kopen waar je de meest prachtige beelden door ziet. Voor mij is de keuze dan erg makkelijk...
Afbeelding
Ruben Kwast

Inderdaad, de kick van het sterrenkijken is juist dat je een paar uur bezig bent met het voorbereiden en spotten van een object en hem dan uiteindelijk ook ziet. Een gemotoriseerde telescoop is leuk voor later op een sterrenwacht, vooral als hij heel groot is kan dat heel handig zijn.
Petje2000

Heeft iemand ervaring met deze:

http://www.sherwoods-photo.co.uk/sky_watch...rens_scopes.htm

Het lijkt mij een redelijk professionele kindertelescoop.
Ruben Kwast

Petje2000 schreef:Heeft iemand ervaring met deze:

http://www.sherwoods-photo.co.uk/sky_watch...rens_scopes.htm

Het lijkt mij een redelijk professionele kindertelescoop.
Hij is wel heel schattig :wink: . Hij is leuk voor de maan, sterrenhopen en misschien kan je zelf jupiter onderscheiden van een normale ster.

Heb je zelf kinderen of ben er zelf nog een?
skyguy

Als deze voor je kinderen is koop dan deze : Klik
Ruben Kwast

Als deze voor je kinderen is koop dan deze : Klik

Ik zou deze toch niet kopen voor kindertjes van 7/8 jaar oud :) . Ik zou die pas kopen als ze 12+ zijn, ze moeten hem natuurlijk ook wel zelf kunnen bedienen. De 114mm is niet heel erg moeilijk maar toch niet echt iets voor een kind van rond de 10. Ik denk dat die skywatcher zeker waar voor je geld is en een leuke ervaring voor je kinderen.
skyguy

Ik heb ook zoiets gehad op mijn 9-10e, gaat goed hoor. Maar ik moet dit wel zeggen, als de kids m zelf gaan bedienen zullen ze niet veel zien/vinden ben ik bang. Dan wordt het al gouw saai. Dus als het voor je kinderen is zou ik zeggen verdiep je er eens in zodat er wel wat gevonden kan worden. :wink: (en koop een sterrenkaart of goto)

Maar met zo'n skywatcher kids geval ben je toch al heel snel uitgekeken ben ik bang, het is ook lastig om met zoiets wat te vinden. En als het uit beeld is heb je het nog niet zomaar teruggevonden. Hierom is de 114mm toch weer wat beter.
Ruben Kwast

Als je je kinderen thuis wil maken in het sterrenkijken, moet je ze geen goto geven. Het is superhandig, maar op lage vergrotingen is niet echt een voordeel. Daarbij komt, het haalt de fun van het spotten weg. Er is niks leukers dan met een sterrenkaart voor je neus iets opzoeken. Kinderen zijn zowieso snel op iets uitgekeken, dus zou ik er niet te veel geld aan uit geven. Voor die prijs (35+een beetje verzend kosten) kan je hem niet laten staan. Ik bedoel, kijk naar het design!!! Koop hem, als je kids het na een jaar nog steeds tof vinden, koop de 114 mm.
skyguy

35 pond = 51 euro + verzending is iets van 60+ euro (als je m in nederland koopt)

Maar bedenk wel, dit is een widefield kijker. Dus details op jupiter en saturnes kun je bijna vergeten (vooral met deze opening en deze f-waarde). Voor een allereerste telescoop zal het wel iets zijn (voor kinderen), maar ik heb toch het gevoel dat ze er snel op uitgeken zullen zijn.
Ruben Kwast

Heb je gelijk in. Ik ben benieuwd wanneer petje van zich laat horen...

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Petje2000

Bedankt voor al jullie info.

Deze warme zomer heb ik vele avonden met mijn zoontje in de tuin doorgebracht met een verrekijker. Dus ik wilde een niet al te dure telescoop aanschaffen, waardoor je wel wat meer ziet dan door een 5 cm (10x) verrekijker.

Die Skywatcher Infinity 76 leek mij de beste optie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!