Puzzel Puzzels
shiwa
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

robindr schreef:
shiwa schreef:
zou je er zulke dingen mee kunnen zien

http://www.inhetdonker.nl/FOTOS/M8%20-1.jpg

dit waarscjinelijk niet

http://www.astrofotografie.nl/fotoastrofot...2004-middel.jpg
Shiwa, de foto's die je hierboven hebt geplaatst zijn genomen met een lange belichtingstijd. Met het blote oog kan je zoiets niet zien door een (amateur)telescoop, je zal namelijk van zulke nevels geen kleuren kunnen zien.

Ook zal je door die telescoop niet hetzelfde beeld krijgen van Saturnus zoals de laatste foto laat zien, zulk beeld krijg je zelf niet met een telescoop van 250mm.

Wel zal je al de 2 hoofdringen van saturnus en de banden van Jupiter kunnen zien.

Maar verwacht zeker geen supergedetailleerde en kleurrijke beelden.
kan je dan zulke dingen zien

http://hemelspeurders.nl/scriptdata/photo-...m13_bewerkt.jpg

maar hoe groot kan de de planeet dan wel zien

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

skyguy

Shiwa,

Een veelgemaakte fout als je met astronomie begint is het denken dat je meteen alles kan zien in zijn volle glorie. Ik kan je zeggen, als je dit denkt....kom je bedrogen uit. Je zal nooit kleuren kunnen zien in nevels. Of planeten zo groot en gedetaileerd als op de foto's die je liet zien. De foto van de bolhoop die je liet zien is een foto genomen met een camera van 1600 euro....dus precies zo zal je het niet zien. Maar (en nu wordt het fantasie gebruiken :wink: ) beeld je nu eens in dat de foto van die bolhoop niet zo veel vergroot is en dat je de kern van de bolhoop niet kan zien (alleen de buitenste randen). Dat geeft al een veel betere indruk van wat er allemaal wel te zien is.

Deze foto is wel een redelijk voorbeeld van hoe je saturnus te zien zal krijgen met wat meer vergroting. En je kan de maantjes ook visueel nog zien (op deze foto niet)

Afbeelding
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

shiwa

ok bedankt voor je atwoord

ik denkt dat ik dan nog een tijdje ga spaaren voor ik er één ga kopen :)

en sorry voor die vragen :)
vamos

Convincing Facts:

* Aperture: 76mm

* Focal Length: 700mm

* Faintest discernable stars: 12 M (approx. 1,000,000 stars visible!!!)

* Dawes Limit: 1.82 arc seconds

* Focal Ratio: 1:9

* Accessory threads : 1.25“ (31.7mm)

* Magnification:

SK4mm/175x, SR6mm/117x, H12,5mm/56x, H20mm/35x

* Magnification with Barlow Lens

SK4mm/350x, SR6mm/234x, H12,5mm/112x, H20mm/70x

* Mount: Altazimuth

* Weight: about 10kg

* Suitable for astrophotography, motor fitting and usage of filters

This offer includes:

* 1x Big Pack 700mm Reflector-Telescope

* Furthermore you receive the following accessory

is da een goeie telescoop

? ier is een foto

Afbeelding
skyguy

* Magnification:  

SK4mm/175x, SR6mm/117x, H12,5mm/56x, H20mm/35x  

* Magnification with Barlow Lens  

SK4mm/350x, SR6mm/234x, H12,5mm/112x, H20mm/70x
Hmm vergrotingen in een advertentie....ben ik niet helemaal weg van. Het laatste wat je wil is namelijk te veel vergroting! Dan wordt het beeld helemaal uitgesmeerd, kan je niet meer scherpstellen en nog meer van die doemscenario's :wink:
(approx. 1,000,000 stars visible!!!)
Tsja, jammergenoeg ben je op alleen sterren toch al snel uitgekeken :wink:
* Suitable for astrophotography, motor fitting and usage of filters
Astrofotografie? :) Met deze montering.... :) nee dus.

Als ik jouw was zou ik deze niet halen. Hoeveel kost i eigenlijk?
vamos

70 ofzo iets niet doen? kak jammer miljaar nu moek nog zoeken :) wel merci vo de uitleg !!!
vamos

ju hier ben ik weer nog altijd op zoek achter een telescoop keb er 2 gevonden welkeen is et best??? of zijn ze allebei slecht?

de eerste

Spectron telescoop lenskijker F 700

* Vergroting: 525x

* Ideaal voor beginnende sterrenkijkers

Brandpuntsafstand: 700 mm. Met verwisselbare oculairen van 4 en 12,5 mm, combineerbaar met de bijgeleverde Barlowlens 3x. Statief: max. H 140 cm. Omkeerlens. 5 jaar herstelgarantie.

Afbeelding

de tweede

Spectron telescoop Quick Switch

* Dankzij de Quick Switch gemakkelijk om te vormen van sterrenkijker tot landkijker

Sterrenkijker: ideaal voor observatie van sterren en planeten. Landkijker: voor observatie van natuur, sport enz. Vergroting sterrenkijker: tot 200x met objectief van 60 mm. Vergroting landkijker: 40 tot 60x met objectief van 60 mm. In kunststof koffer, inclusief accessoires (omkeerlens, zoomlens, kompas, zoeklens enz.). 5 jaar herstelgarantie.

Afbeelding

euh dit word ook men eerste telescoop é dus ja alvast bedankt
sedock

Hallo iedereen,

Wat is nu een goede vergroting voor planeten. Zelf heb ik een 650mm Newton en mijn kleinste oculair is 6mm dus heb ik een vergroting van 108,....x. Als ik naar Jupiter of Saturnus kijk zie ik hen maar in het klein.

Wat is nu een goede vergroting om naar de planeten te kijken (Jupiter, Saturnus,...)

Alvast bedankt!

Maes Sebastiaan
skyguy

Heb je wat meer info over je kijker? Maar als ik zo het brandpunt van je telescoop zie is deze meer bedoelt voor wide-field observatie dan voor hoge vergrotingen. Ik ben bang dat je niet al te veel meer kan gaan vergroten.
sedock

Ik heb een Skywatcher Newton hier zijn de specificaties:

Diameter tube: 130mm

Brandpunt afstand: 650mm

Oculairen: 25, 10, 6mm

Montering: EQ2-3
Ruben Kwast

vamos schreef:ju hier ben ik weer nog altijd op zoek achter een telescoop keb er 2 gevonden welkeen is et best??? of zijn ze allebei slecht?

euh dit word ook men eerste telescoop é dus ja alvast bedankt
Ze zijn niet zo zeer slecht, ze kunnen alleen niet wat er wordt beweerd. Bij de eerste wordt gezegt dat hij 525x kan vergroten. Vuistregel is dat de maximale bruikbare vergroting de diameter (in mm) maal 2 is. Er wordt alleen geen diameter gegeven, slimme lui... Ik kan je uit ervaring vertellen dat je die 525x nooit gaat halen. De diameter is hoogst waarschijnlijk 60/70 mm, dus een bruikbare vergroting van maximaal 120/140x, geen 525.

Dan de tweede. Hij wordt aangeprezen als een landkijker en voor meer zou ik hem ook niet gebruiken. Koop voor maximaal €200 een leuke 140mm newton.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Fred69

hallo allen,

wat ik dus begrijp is dit een goeie beginner; CLN 1507

SkyView GSO Newtonian 150/750mm on Sky-View incl. 6x30 finder, 25mm Plossl,

adjustable height aluminium tripod 368.-

maar ben ik hiermee klaar of heeft het zin om er accesoires bij te kopen??is er erg veel verschil met het duurdere statief??

ik ben nog een beginneling hierin
Ruben Kwast

Fred69 schreef:hallo allen,

wat ik dus begrijp is dit een goeie beginner;                                                    CLN 1507

maar ben ik hiermee klaar of heeft het zin om er accesoires bij te kopen??is er erg veel verschil met het duurdere statief??

Dat is een goeie telescoop, en als beginner ben je er wel even zoet mee.(PS: Heb je misschien ook linkje??)

Of je er nog wat bij moet kopen? Tja, dat is aan jouw. Onthoud dat het een dure hobby is, shop dus verantwoord en nuchter. Je kan eens een nieuw statief kopen, een paar nieuwe oculairen, filters en als je flink gespaard hebt, kan je eens een betere scope kopen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Fred69

Ruben Kwast schreef:

wat ik dus begrijp is dit een goeie beginner;                                                    CLN 1507

Dat is een goeie telescoop, en als beginner ben je er wel even zoet mee.(PS: Heb je misschien ook linkje??)

Of je er nog wat bij moet kopen? Tja, dat is aan jouw. Onthoud dat het een dure hobby is, shop dus verantwoord en nuchter. Je kan eens een nieuw statief kopen, een paar nieuwe oculairen, filters en als je flink gespaard hebt, kan je eens een betere scope kopen.
deze heb ik van de duitse site,die ik op het forum aantrof,is dus de nieuwprijs.

nou kwam ik ook deze tegen als 2 hands,en hij word bij mij in de buurt verkocht ,is dit ook wat??

Wegens omstandigheden te koop aangeboden.

Splinternieuwe Orion XT8 Intelliscope Dobsonian telescoop.

Deze zeer eenvoudig te bedienen telescoop geeft beelden van het heelal die u de adem zullen benemen.

Het optische hart van de SkyQuest XT8 is een precisie 8" (203 mm) parabolisch geslepen primaire spiegel, af fabriek gecentreerd voor gemakkelijker collimeren.

Hij is gemonteerd in een nieuw ontworpen, gegoten aluminium houder die maximale ventilatie toelaat.

De 8" spiegel verzamelt 73% meer licht dan een 6" spiegel, genoeg om stofwolken in nevels te onderkennen en om details te zien in de meer heldere melkwegstelsels.

Deze Dobson is voorzien van een encoder die het mogelijk maakt met de optionele Intelliscope handregelaar in een handomdraai tot 14000 hemelobjecten te vinden.

Incl. - 2" focuser,

- 9x50 zoeker,

- twee Sirius Plossl 1.25" oculairen van 25mm (48x) en 10mm (120x),

- collimatie kap en oculairhouder.

- Spiegel 203 mm, parabolisch geslepen. Brandpuntsafstand 1200 mm, f/5,9

Gewicht 18,9 kilogram, maar door de handige handgreep gemakkelijk te tillen, en te verplaatsen.

Een ideale telescoop voor zowel beginnende, als ervaren sterrenkijkers.

Ook bijzonder geschikt voor gebruik in de stad.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Fred69

Ruben Kwast schreef:

Ruben,

De link op deze site bedoelde ik ,is de telescoop die skywatcher aanbeveeld.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!