Puzzel Puzzels
Redmess
Artikelen: 0

Re: Perpetuum mobile

Dus een object dat groot genoeg is zou op die manier een stilstaande planeet in beweging kunnen krijgen.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Bartjes

Dus een object dat groot genoeg is zou op die manier een stilstaande planeet in beweging kunnen krijgen.

Volgens Newton's gravitatiewet trekken massa's elkaar aan. Als ze daarin niet gehinderd worden, zullen twee oorspronkelijk stilstaande massa's die zich op zekere afstand van elkaar bevinden daarom vanzelf in beweging komen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wijsneus

Ja,puur door de aanwezige zwaartekracht onderling.

Indien het Langsgaan zeer rustig verloopt kan er contact onstaan en de beide objecten(dat hoeven niet per definitie planeten te zijn) zullen met elkaar verbonden blijven, als twee sneeuwballen ,en in een andere baan hun weg vervolgen een en ander hangt af van de rotatiesnelheid( bij onze aarde 1650 km p.u.).
Redmess

Ik bedoelde dat een stilstaand object door een passerend object om zijn as kan gaan draaien.
Bartjes

Ik bedoelde dat een stilstaand object door een passerend object om zijn as kan gaan draaien.
Een lastige vraag. Dit is wat ik heb gevonden:

http://www.kennislink.nl/publicaties/rotat...ie-van-de-aarde

Ik zal nog even verder zoeken.
317070

Of het met enkel zwaartekracht mogelijk is, weet ik niet.

Maar als de atmosferen tegen elkaar 'wrijven', is het net alsof twee balletjes tegen elkaar wrijven, zorgt voor rotatie.

Ook kunnen hun magnetische effecten voor rotatie zorgen. Alsof je 2 magneten langs elkaar laat passeren, draaien ze ook naar elkaar toe.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Redmess

De zwaartekrachtvelden zouden misschien met elkaar verbonden kunnen raken, net als bij magneetvelden. Op die manier zou het ene object een kracht kunnen uitoefenen op een ander object, net als bij magnetische voorwerpen. Als die kracht niet door het centrum van het object gaat, gaat het object draaien.
Bartjes

De zwaartekrachtvelden zouden misschien met elkaar verbonden kunnen raken, net als bij magneetvelden. Op die manier zou het ene object een kracht kunnen uitoefenen op een ander object, net als bij magnetische voorwerpen. Als die kracht niet door het centrum van het object gaat, gaat het object draaien.
Op het internet staan veel simulaties van planeet- en satellietbewegingen. Een voorbeeld dat precies je vraag beantwoordt heb ik niet gevonden. Maar het zal vast wel bestaan. Twee links om je op weg te helpen:

http://www.phy.syr.edu/research/education/...SUorbitnew.html

http://www.educypedia.be/education/spacejava.htm
317070

Inderdaad, het moet mogelijk zijn. In grote objecten bevindt de "center of gravity" zich niet altijd op dezelfde plaats als de "center of mass". En door de afwijking zal er een deel van de energie zich bij het langskomen inderdaad omzetten in rotatie-energie. Wij kunnen ons dat op aarde moeilijk voorstellen, omdat die 2 zich bij ons zo gering van elkaar verschillen. In hoge wolkenkrabbers komt het zelfs niet verder dan enkele centimeters.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
wijsneus

Inderdaad, hetverder dan enkele centimeters.

Probeer maar een met lucht opgeblazen ballon(zo'n gewone feestballon) ophangen aan een garendraad,van ongeveer 100 cm lengte,met punaise aan het plafont.

Bij het volgende is wat te snel bewegen en het ademen richting ballon al van invloed maar probeer het maar eens.

Ga er op ongeveer 50 cm afstand bij staan(het duurt soms even voordat de draad uitgewikkeld is) en beweeg één van je handen langs de ballon in een verticale cirkel je zal zien dat hij mee wil draaien in de richting waar jouw hand erlangs gaat-of- beweeg je hand rustig naar de ballon en je zal zien dat de ballon vlakbijgekomen tegen de hand aantrekt.

Rond deze tijd heb je meestal geen wollen trui aan,maar doe die wel uit vóór het expiriment dan moet je even ontladen want je kan nu zelf iets statisch geladen zijn.
Redmess

Maar hoe bewijs je dat het effect van dat experiment de zwaartekracht is, en niet iets anders. De beweging van je hand veroorzaakt misschien turbulentie die de ballon naar zich toe zuigt, of er is toch enige statische elektriciteit die de ballon aantrekt.
Redmess

Ik mag blijkbaar mijn eigen bericht niet aanpassen, dus dan maar zo.

Ik denk dat als de zwaartekracht werkelijk invloed zou hebben, je niet zou hoeven bewegen. Je zou het effect dan al zien als de ballon niet meer loodrecht naar beneden hangt. Maar ik denk dat het geen invloed heeft, omdat het zeer geringe effect van jouw lichaamsmassa teniet word gedaan door de enorme massa van de aarde.
wijsneus

Redmess schreef:Ik mag blijkbaar mijn eigen bericht niet aanpassen, dus dan maar zo.

Ik denk dat als de zwaartekracht werkelijk invloed zou hebben, je niet zou hoeven bewegen. Je zou het effect dan al zien als de ballon niet meer loodrecht naar beneden hangt. Maar ik denk dat het geen invloed heeft, omdat het zeer geringe effect van jouw lichaamsmassa teniet word gedaan door de enorme massa van de aarde.
Het is een expirimentje en om nou direkt 2000 km naar boven te reizen en wat astroïdes bij elkaar te zoeken...

Maar je doet en denkt mee en dat is een goede zaak.

.....Kan ik van de starter ;) van dit Topic niet zeggen...
Redmess

Ik snap wel wat je bedoeld, maar het effect is bij zulke lage massa's veel te subtiel om met het blote oog waar te nemen. Maar goed ook, zou ik zeggen: je zou niet willen dat dingen omvallen of verschuiven door de zwaartekracht van een enkel persoon.

Ik zag bij een aflevering van Mythbusters (over levitatie) wel een machine die zwaartekracht kon meten en gevoelig genoeg is om het effect van kleine massa's waar te nemen.

Op deze pagina staat het experiment (nummer 2) en uitleg over het meten van zwaartekracht (measuring antigravity).

http://kwc.org/mythbusters/2006/12/episode..._tree_ligh.html

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

wijsneus

Is alweer van 2006 maar jij zoekt wel leuke dingen op.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!