Ik ken deze gevoelens ook heel goed. Ik heb ook de diverse onderzoeken gehad (CT-scan, MRI-scan) maar nog steeds weten ze niet wat het is.
Tja, meestal is er ook geen diagnose te stellen dmv. beeldvorming (CT, MRI), als er geen duidelijk biologische basis is voor de klachten. En bij psychologische/ psychiatrische klachten zoals angst & paniek (en ev. ook een déja-vu) is dit wel vaker zo dat er op beeldvorming niets te zien is.
Het nadeel van de artsen is dat ze altijd eerst in het dossier kijken en daar vaak de conclusie van hun collega overnemen.
Als je een second opinion vraagt aan een andere arts van een
ander ziekenhuis of een
andere huisarts, krijgt die enkel de info die jijzelf of die jouw verwijsbrief aanbrengt. En dan kan men niet zomaar het dossier inkijken over jou van een collega. Zo zit dit toch in België en het zou me ten zeerste verwonderen mocht dit anders zijn in Nederland. Het beroepsgeheim laat dit niet toe, tenzij je daarvoor uitdrukkelijk jou toestemming geeft.
Als je in
hetzelfde ziekenhuis blijft, is het wél vaker zo dat het dossier wordt ingekeken.
Bovendien heeft dit ook een meerwaarde: het is zinloos van telkens opnieuw dezelfde onderzoeken te laten herhalen (waarbij een andere arts dus steeds 'dezelfde' plaatjes te zien krijgt). Bovendien staat een patiënt dan steeds weer bloot aan één of andere straling, wat ook weer z'n nadelen kan hebben.
Wanneer je dan een second opinion aanvraagd heb je vervolgens weer een grote kans dat deze arts de mening van de vorige arts overneemt.
Zie hierboven: klopt niet steeds.
Artsen zijn vaak afstandelijk en wanneer het niet helemaal duidelijk is wat het is, plaatsen ze het gewoon in een hokje, ongeacht of dat dit waar is.
...
Maar al te vaak is het voorgekomen dat artsen niet verder keken dan hun neus lang was. De patiënt gaat vervolgens op internet zoeken en ontdekt dezelfde symptomen. Door deze informatie krijgt de patiënt een stuk rust omdat hij/zij niet de enige op deze wereld is met dit probleem. Alleen al die rust wordt vaak niet gegeven door de artsen.
Ik merk in elk geval behoorlijk wat wrok tegenover (jouw) artsen. Als je het gevoel hebt dat zij jou niet begrijpen, dan is het belangrijk dat je dit bespreekt met een arts die jij wel voldoende vertrouwt (jouw huisarts???). Er lopen echt wel heel wat artsen rond die wél langer kijken dan hun neus lang is, niet zo afstandelijk zijn én wel degelijk rust kunnen brengen.
Verder lijkt het me essentieel dat je met jouw huisarts overloopt welke behandelopties er zijn voor jouw problemen. Een psycholoog/ psychotherapeut inschakelen die jou leert omgaan met jouw angst en paniek is daar bijvoorbeeld één van.
Ik ben dus een grote voorstander van lotgenoten contact en zoeken op het internet.
Sommige mensen voelen zich inderdaad heel goed bij een zelfhulpgroep. Als je daar nood aan hebt, is dit een optie.
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met de informatie die je daar vindt, maar is dit ook niet met de informatie die de arts geeft? Hij heeft het ook allemaal moeten leren vanuit teksten die hem aangeboden zijn. De arts heeft zelf vaak niet de kwaal gehad en heeft er dus nooit 100% ervaring mee.
Een arts heeft meestal ook de ervaring van heel veel patiënten die gelijkaardige klachten hebben geuit. Hoe zij dit ervaren hebben, hoe zij ermee omgegaan zijn en wat hen het beste heeft geholpen. Dit vinden ze vaak niet in de boeken, maar veel artsen bezitten (gelukkig) ook deze kennis/ ervaring.
En verder... artsen zijn ook
mensen. Dit betekent dat zij ook vroeg of laat patiënt zijn geweest/ worden. Of hun naasten maakten ernstige ziektes door. Ze zitten dus helemaal niet op die 'ivoren toren', zonder veel ervaring met pijn, verdriet en ziekte.
Al zal je er zeker vinden waarbij dit wel zo is. En dan zoek je best iemand anders. Want nogmaals, wees er maar zeker van dat er heel wat betrokken artsen rondlopen.
Wanneer de arts na een dag werken naar huis gaat neemt hij de kwaal niet mee.
Gelukkig dat een arts niet elke kwaal van z'n patiënt meeneemt naar huis... Of hij is helemaal niet meer in staat om nog maar iemand van z'n patiënten te helpen.
Degene die last heeft van de kwaal daarentegen wel. Deze is dus meer gemotiveerd om een oplossing voor de klachten te vinden.
Al is 'er middenin zitten' ook dikwijls een hindernis. Aangezien je dan soms verblind wordt door jouw eigen angsten en wensen. Het is niet voor niets dat artsen dikwijls slechte artsen zijn voor zichzelf... Objectiviteit én vooral, er even kunnen uitstappen (als arts), is juist vaak essentieel om mensen goed te kunnen helpen.
Alles bij elkaar genomen: internet doet vaak méér kwaad dan goed. Op een forum hengelen naar een diagnose is voor velen geen goede aanpak. Het lijkt me een veel betere aanpak om deze energie te stoppen in het zoeken naar een arts die jou wel ligt en die tijd voor je vrijmaakt. En je vindt ze zeker, ze zijn helemaal niet zo zeldzaam.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-