Niet ieder mens heeft die ideeen.Brinx schreef:Ik wil graag weten wat je denkt van een god die oprechte gelovigen doet omkomen, slechts als waarschuwing voor een andere groep gelovigen. Neem hierbij als voorbeeld een willekeurige natuurramp. Hierbij komen veel gelovigen om, en dit zijn, naar ik aanneem, lang niet allemaal verdorven mensen.
De dood maakt voor hun niet uit. Ze zullen bij God komen. De pijn die er aan vast zit kun je idd je vraagtekens bij zetten. Maar niet in zoverre dat je God kunt ontkennen. Ik ken mensen die pijn hadden maar bleven geloven in God tot op het einde. Trouwens omdat je me een intelligent persoon lijkt, er is nog wel een boek van C.S. Lewis. Het heet: de brieven van een scepticus. Misschien is dat meer wat voor in jou richting. Ik kan maar beperkt antwoorden op jou. Dat boek ook maar het is in elk geval wat "hogere" stof.
Is het het waard om een menselijk leven op te offeren als waarschuwing waar een ander mens lering uit dient te trekken, iets dat vaak, blijkens de staat van de wereld, niet eens succes heeft?
Het heeft wel degelijk succes. Alleen niet voor iedereen.
ik kan echter met de beste wil van de wereld geen geldige reden vinden om op een dergelijke manier mensenlevens te verspillen, tenzij je de mogelijkheid toelaat dat god gewoon niet geeft om zijn gelovigen.
Hij heeft ons geen voorspoedige reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.
Misschien krijgen die kinderen opnieuw een kans of hebben ze al daadwerkelijk gekozen.Deze mogelijkheid past echter niet bij het beeld van de christelijke god. Denk bij deze kwestie trouwens ook aan het feit dat bij dergelijke rampen jonge kinderen omkomen die in dit leven nooit een kans hebben gehad om al of niet voor een geloof in god te kiezen. De keus wordt hen dus, volgens mij, ontnomen.
Ook zou ik graag horen wat je opvatting is over het concept van de hel. Ik weet dat veel christenen dit concept niet aanhangen, maar ik breng het hier toch ter sprake voor het geval je er discussiemateriaal over hebt.Er zijn mensen die kiezen om niet voor liefde te gaan maar voor kwaad. Deze hebben zelf de keuze gemaakt en zullen dit ook als rechtvaardig beschouwen wanneer ze geoordeelt worden.Mijn indruk is dat deze manier van straffen ten eerste altijd te zwaar is (onthoud, je zit eeuwig in de hel wanneer je in je leven een zondaar bent geweest! De eeuwigheid is langer dan je zou denken, en voor die periode in de hel zitten is een ergere straf dan passend kan zijn voor wat je ook gedaan hebt in je leven!)
Misschien is het meer een waarschuwing.en ten tweede dat de straf wat laat komt. Het leven is afgelopen, en dan komt de hel waarbij er niet meer naar je wordt omgekeken, hoe hard je ook roept. Te laat, pech gehad.
Dat is niet aan ons om te zeggen. Dat moet aan God overgelaten worden.Wat is precies de reden waarom mensen voor eeuwig tot lijden worden veroordeeld omdat ze in hun leven verkeerde keuzes hebben gemaakt?
Misschien omdat ze kiezen voor het kwaad ipv het goede.
Dat is idd een leer die soms verspreid wordt. Echter het blijft altijd een keuze van de mens wat hij/zij doet. Er zijn mensen die hun hele leven erop los feesten en dan opeens door God geroepen worden om naar een ander land te gaan en daar de mensen te helpen en vertellen van Jezus. Wanneer je het offer van Jezus aanvaardt zul je denk ik vanzelf meer op Hem willen lijken en zijn wil ook gaan doen. Het is dus niet zozeer doe wat ik zeg of je zult branden.De keuze om god toe te laten in je leven lijkt me in dit opzicht een valse keuze. Cru gezegd: "Of je doet wat ik je zeg, of je zult eeuwig branden".
Ik weet niet hoe dat zit. Het zou kunnen. Echter iemand die keurig leeft en de 10 geboden naleeft zijn hele leven zal God ook niet gauw ontkennen. Ook als hij/zij dat wel doet is het niet aan ons om te oordelen maar aan God.Volgens sommige 'hardliners' onder de gelovigen kom je zelfs in de hel terecht wanneer je weliswaar een deugdelijk leven hebt geleid (keurig de 10 geboden na hebt geleefd, ook al was je je er niet van bewust) maar god nooit geaccepteerd hebt. De rechtvaardigheid vind ik hier ver te zoeken.
Volgens mij is lang niet alle ellende terug te voeren op de schuld van mensen,
Ik denk het ook niet, maar veel wel. Daarbij kan ellende er ook zijn, zodat wij een ander kunnen helpen. Het nalaten om een ander te helpen is ook een keuze. Misschien is dat een achterliggende gedachte. Daarbij is veel ellende wel terug te voeren op de schuld van mensen. En de zondeval is er nog steeds, waarvan wij ook de consequenties moeten dragen. Er was eerst geen dood. Door de zondeval zijn er ziektes/honger etc. en er is ook dood.
Hierbij moet je wel voor ogen houden dat de mensen die vermoord waren waarschijnlijk in en in slecht waren. Ze offerden hun kinderen aan hun afgoden (dus vermoorden) Ze seksten er op los en ze leefden er op los. De armen werden genegeerd en niet geholpen. De zieken netzo. etc etc.en om mensen te vermoorden als afschrikkend voorbeeld voor de overigen vind ik bloeddorstig, onrechtvaardig en gewoon onmenselijk wreed.
Ik heb andere ideeen over wat rechtvaardigheid is, ideeen die een heel stuk minder bloedvergieten inhouden.
P.s. voordat iedereen zich hier in stort en vragen stelt die ze allang 10 keer gesteld hebben: daar pas ik voor.
Groet Johan
Puzzels