Hoi Ingr,
Zeer goede vragen. Ik wou ze niet behandelen omdat ik alleen kort antwoord wou geven op een aantal andere vragen, en omdat het niet heelmaal bij het topic past, maar dit is misschien toch interessant genoeg om nog wat informatie te leveren.
- Buiten christelijke bronnen waaruit het bestaan van Daniel blijkt, natuurlijk in periode die jij aangeeft.
Ik heb 1 keer van een bron gehoord waar de naam Beltsazar (dat is de Babylonische naam van Daniel, zie Daniel 1:7) op een Babylonisch tablet is gevonden, maar ik heb hier geen bronnen van. Maar ik heb wel bewijzen dat de persoon die dat boek heeft geschreven daadwerkelijk in die periode heeft geleefd (ik zal deze schrijven gewoon Daniel noemen). (Ik heb ook deze discussie eerder gevoerd en citeer eigenlijk uit eerdere teksten van mij)
1: Daniël schreef dat Belsazar, een zoon van Nebukadnezar, als koning in Babylon regeerde toen de stad viel (Daniël 5:1, 11, 18, 22, 30). Lange tijd hebben critici dit aangevochten, want Belsazars naam was buiten de bijbel nergens te vinden. Geschiedschrijvers uit de oudheid noemden in plaats daarvan Nabonidus, een opvolger van Nebukadnezar, als de laatste Babylonische koning. Ferdinand Hitzig zei dan ook in 1850 dat Belsazar kennelijk een voortbrengsel van de verbeelding van de schrijver was. Maar een aantal jaren geleden is een tablet gevonden waar Belsazar opstaat en wordt genoemd als laatste koning. De bron is een kleitablet: Cuneiform tablet - Yale Babylonian collection. Dus Daniel schreef hier iets op wat pas net herontdekt is.
2: Daniëls vertrouwdheid met subtiele details aangaande het oude Babylon vormt een sterk bewijs voor de authenticiteit van zijn verslag. Neem bijvoorbeeld wat Daniël 3:1-6 bericht over het enorme beeld dat Nebukadnezar oprichtte om het door iedereen te laten aanbidden. Archeologen hebben nog meer aanwijzingen gevonden dat deze monarch ernaar streefde zijn volk meer bij nationale en religieuze praktijken te betrekken. Daniël bericht ook over de pocherige houding van Nebukadnezar met betrekking tot zijn vele bouwprojecten (Daniël 4:30). Pas in moderne tijden hebben archeologen bevestigd dat Nebukadnezar inderdaad verantwoordelijk was voor heel veel van wat er in Babylon gebouwd is. En over pocherigheid gesproken hij liet zijn naam zelfs op de stenen stempelen! Daniëls critici kunnen niet verklaren hoe hun veronderstelde vervalser uit de tijd van de Makkabeeën (16763 v.G.T.) op de hoogte geweest kan zijn van zulke bouwprojecten zon vier eeuwen later en lang voordat archeologen ze aan de oppervlakte brachten.
3: Het boeiende verslag van Belsazars feest, dat opgetekend staat in Daniël hoofdstuk 5, is rijk aan details. Kennelijk begon het met zorgeloos eten en veel drinken, want er wordt herhaaldelijk over wijn gesproken (Daniël 5:1, 2, 4). Reliëfs van soortgelijke feesten geven uitsluitend het drinken van wijn te zien. Kennelijk was wijn bij zulke festiviteiten dus uitermate belangrijk. Daniël vermeldt ook dat er vrouwen aanwezig waren bij dit feestmaal de tweederangsvrouwen van de koning en zijn bijvrouwen (Daniël 5:3, 23). De archeologie ondersteunt dit detail van het Babylonisch gebruik. Het idee dat vrouwen zich op een feest bij de mannen voegden, was voor joden en Grieken in de Makkabeese periode aanstootgevend. Dat is misschien ook de reden waarom vroege versies van de Griekse Septuaginta-vertaling van Daniël de vermelding van deze vrouwen weglaten. Maar de zogenaamde vervalser van Daniël zou in dezelfde gehelleniseerde (Griekse) cultuur hebben geleefd, en misschien zelfs in globaal hetzelfde tijdperk, waarin de Septuaginta ontstond!
4: De authenticiteit van het boek Daniël ontving verdere ondersteuning toen in de grotten van Qumran in Israël de Dode-Zeerollen werden gevonden. Verrassend talrijk onder de in 1952 gedane vondsten zijn rollen en fragmenten van het boek Daniël. De oudste hebben een datering gekregen van eind tweede eeuw v.G.T. Toen was dus het boek Daniël al welbekend en in brede kring gerespecteerd. In The Zondervan Pictorial Encyclopedia of the Bible wordt opgemerkt: Een datering van Daniël in de tijd van de Makkabeeën moet men nu laten varen, al was het maar omdat die niet voldoende tijd biedt om na het schrijven van Daniël afschriften ervan in de bibliotheek van een Makkabeese religieuze sekte te laten opduiken.
5: Er bestaat echter een veel ouder en betrouwbaarder getuigenis ten gunste van het boek Daniël. Een van Daniëls tijdgenoten was de profeet Ezechiël. Ook hij diende als profeet gedurende de Babylonische ballingschap. Verscheidene malen noemt het boek Ezechiël Daniël bij naam (Ezechiël 14:14, 20; 28:3). Deze vermeldingen laten zien dat Daniël zelfs al tijdens zijn leven, in de zesde eeuw v.G.T., bekendstond als een rechtvaardig en wijs man. Van Ezechiël hebben wij veel archeologische bronnen voor zijn bestaan in de babylonische periode.
Er zijn er nog meer, maar ik denk dat je het zo wel begrijpt.
De precieze voorspellingen van Daniel in schema.
Het gaat hier om Daniel hoofdstuk 8. Er zijn nog meer profetieen die uitgekomen zijn in het boek, maar deze is vrij duidelijk. Als je het hele hoofdstuk leest, lees je dat Daniel een profetie heeft over een zeer krachtige ram die dan wordt verslagen door een bok, waarbij de bok op het toppunt van zijn macht zijn hoorn verliest en die in 4 stukken uiteenvalt. Later komt er een engel die hem uitlegt wat hij precies heeft gezien:
"De ram met de twee horens die je zag, duidt op de koningen van de Meden en de Perzen. 21 De harige geitenbok is de koning van Griekenland. De grote horen tussen zijn ogen is de eerste koning. 22 De horen brak af en er kwamen vier andere voor in de plaats; dat betekent dat er vier koninkrijken uit het volk zullen ontstaan, maar niet met dezelfde kracht. (
Daniel 8:20-22, NBV)
- Buiten christelijke bronnen die aangeven dat het inderdaad zo gegaan is als Daniel zei.
Lees maar in een encyclopedie na dat dit inderdaad zo is gebeurd. Alexander de Grote versloeg de Perzen en veroverde vrijwel het alles totaan India en het toppunt van zijn macht stierf hij. Zijn rijk werd onder zijn 4 generaals verdeeld, maar het zou nooit meer zo sterk worden als onder Alexander. Je kunt dit nalezen op bijv
Wikipedia.
[/url]