beste butterfly,
Naar mijn mening gebruik je teveel woorden waaraan je een andere betekenis geeft dan deze in de wiskunde of wetenschap gehanteerd worden. Voor een hoogstaande discusie is het nodig dat alle partijen aan woorden dezelfde betekenis geven.(vandaar dat filosofische werken dikwijls zo saai zijn omdat ze veel aandacht bescteden aan het exact omschrijven van een begrip)
Iets dat lineair onafhankelijk is kan dan toch circulair beschouwd worden of zelfs gewoon kriskras door elkaar, toch?
Lineair onafhankelijk wil zeggen dat je het ene niet kan schrijven als een combinatie van de andere vb (0,1) en (1,0) zijn liniair onafhankelijk. (1,0) en (2,0) niet want (1,0)+(1,0) = (2,0)
Circulair of kris kras heeft hier niets mee te maken
Holisme is een visie die gebaseerd is op de eenheid van het universum. Alles hangt met elkaar samen en is verbonden.
Dat is wat de holisten stellen. als je echter dieper op hun visie ingaat en stelt dat de braamtheorie in dat opzicht een holistische theorie is en alles natuurkundig verklaard, zullen zij niet akkoord gaan. Ze stellen dat het geheel der dingen meer is als de som van de afzonderlijke zaken en dat dit meer zijn niet verklaarbaar is zonder een verwijzing van iets dat buiten de wetenschap staat. Zoals ik al stelde is het een illusie van te denken dat er iets buiten de 'weten'schap staat.
hoe kan de wetenschap weten of alles wat ze wetenschappelijk beschrijven of ooit zullen beschrijven, ook het enige is wat bestaat, wat werkelijkheid is?
Je kan nooit weten dat alles wat bestaat al beschreven is, maar wel dat als iets bestaat het beschreven kan worden.
Daarmee kunnen we weer terug de dimensies in vliegen ook: snaartheorie e.d., is het omdat we die andere zeven dimensies niet altijd kunnen voelen of zien dat ze daarom ook een illusie zijn
De 7 dimensies van de snaartheorie (of 11 of 21 of...) zijn een wiskundige techniek om de werkelijkheid op een geometrische manier te beschrijven. Het is echter steeds gevaarlijk om de beschrijving van de werkelijkheid als de werkelijkheid zelf te aanzien.
Ik vind dat we mogen beseffen dat we lang niet alwetend zijn
Hier ga ik volledig met akkoord.
Het is ook niet nodig om het allemaal te weten of wetenschappelijk te kunnen beschrijven
Dat is natuurlijk een moreel standpunt, waar ieder zijn eigen waardevolle mening over heeft. Dikwijls echter bedoelt men met deze vraag niet dat het "niet nodig is" maar dat "het niet kan"
Hoewel dit toch dingen zijn die de mens heeft uitgevonden
Tijd is niet uitgevonden door de mensen.
Stel je voor dat pakweg roze olifanten de planeet regeerden, zij zouden misschien een heel andere meting en definitie aan tijd en zoveel andere begrippen gegeven hebben.
Neen zij zouden (indien ze de werkelijkheid willen beschrijven) tot een zelfde definitie van tijd en sommige andere begrippen gekomen zijn.