Puzzel Puzzels
Rogier
Artikelen: 0

Re: Bewijs ik hiermee dat de RT niet klopt?

Als bewegende klokken bewezen trager lopen, dan meet je dus ook als je beweegt een tragere lichtsnelheid.
Zucht... NEE!

Bewegende klokken lopen niet trager, dat kun je niet zonder meer zeggen. Bewegende klokken lopen voor stilstaande achterblijvers trager. Net zoals voor iemand die snel beweegt, een stilstaande klok langzamer loopt. Die twee situaties zijn namelijk hetzelfde!

Probeer nou eens in te zien dat als 2 waarnemers een onderling snelheidsverschil hebben, dat ze allebei kunnen zeggen dat ze zelf stilstaan en dat de ander beweegt. En dat er niet één absoluut correct uitgangspunt is.
Je seconde duurt dan ongemerkt langer, dus gaat het licht ongemerkt trager.
Je seconde duurt NIET ongemerkt langer. Dat is ONZIN!

Jouw secondes duren alleen langer in de ogen van iemand die t.o.v. jou een snelheidsverschil heeft. En andersom geldt hetzelfde. Bedenk dat beide perspectieven onderling omkeerbaar zijn.

Dit is je nu al zo'n duizend keer uitgelegd, probeer het nou alsjeblieft een keer te begrijpen i.p.v. telkens weer die onzin te posten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

rudeonline

rudeonline schreef:Als bewegende klokken bewezen trager lopen, dan meet je dus ook als je beweegt een tragere lichtsnelheid.
Zucht... NEE!

Bewegende klokken lopen niet trager, dat kun je niet zonder meer zeggen. Bewegende klokken lopen voor stilstaande achterblijvers trager. Net zoals voor iemand die snel beweegt, een stilstaande klok langzamer loopt. Die twee situaties zijn namelijk hetzelfde!

Probeer nou eens in te zien dat als 2 waarnemers een onderling snelheidsverschil hebben, dat ze allebei kunnen zeggen dat ze zelf stilstaan en dat de ander beweegt. En dat er niet één absoluut correct uitgangspunt is.
Je seconde duurt dan ongemerkt langer, dus gaat het licht ongemerkt trager.
Je seconde duurt NIET ongemerkt langer. Dat is ONZIN!

Jouw secondes duren alleen langer in de ogen van iemand die t.o.v. jou een snelheidsverschil heeft. En andersom geldt hetzelfde. Bedenk dat beide perspectieven onderling omkeerbaar zijn.

Dit is je nu al zo'n duizend keer uitgelegd, probeer het nou alsjeblieft een keer te begrijpen i.p.v. telkens weer die onzin te posten.
alsjeblieft is geen argument, sorry.

Als klokken niet echt langamer zouden lopen, dan zou er ook nooit een tijdsverschil ontstaan van die klokken. En dat verhaal van dat je moet omdraaien slaat nergens op, ook de aarde draaid zich om, we draaien toch om de zon heen, of geldt dat opeens niet meer?
Als iedereen naar rechts kijkt is het verstandig om ook eens naar links te kijken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rogier

En dat verhaal van dat je moet omdraaien slaat nergens op, ook de aarde draaid zich om, we draaien toch om de zon heen, of geldt dat opeens niet meer?
Hou je me nu voor de gek of meen je dit serieus?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
rudeonline

rudeonline schreef:En dat verhaal van dat je moet omdraaien slaat nergens op, ook de aarde draaid zich om, we draaien toch om de zon heen, of geldt dat opeens niet meer?
Hou je me nu voor de gek of meen je dit serieus?

Serieus, de aarde draaid toch ook gewoon verder. Zowel de aarde als ieder object wat je wegstuurd en terug laat keren beschrijven samen een parrabolische baan.
Als iedereen naar rechts kijkt is het verstandig om ook eens naar links te kijken.
Rogier

Oh je hebt het over die klokken paradox, ik dacht even dat je het over de verwisselbaarheid had tussen de twee perspectieven van waarnemers die een snelheidsverschil hebben.

Feit blijft: er is gewoon niet zoiets als "echt" langzamer lopen. Of een klok snel loopt en of iets snel beweegt hangt af vanuit welke situatie je dat beoordeelt.

Als meent te moeten vasthouden aan het concept van een absolute ruimte en tijd, verwerp je dus de relativiteit. Prima, maar geef eens wat waarnemingen die dat aantonen en leg eens uit wat er fout is aan de vele en zeer nauwkeurige waarnemingen die de relativiteit aantonen. Dan hebben we tenminste iets om over verder te praten.

Voordat je weer verzandt in allerlei zaken die er niks mee te maken hebben: ben je het eens met de relativiteitstheorie, ja of nee?
rudeonline

Rogier schreef:Oh je hebt het over die klokken paradox, ik dacht even dat je het over de verwisselbaarheid had tussen de twee perspectieven van waarnemers die een snelheidsverschil hebben.

Feit blijft: er is gewoon niet zoiets als "echt" langzamer lopen. Of een klok snel loopt en of iets snel beweegt hangt af vanuit welke situatie je dat beoordeelt.

Als meent te moeten vasthouden aan het concept van een absolute ruimte en tijd, verwerp je dus de relativiteit. Prima, maar geef eens wat waarnemingen die dat aantonen en leg eens uit wat er fout is aan de vele en zeer nauwkeurige waarnemingen die de relativiteit aantonen. Dan hebben we tenminste iets om over verder te praten.

Voordat je weer verzandt in allerlei zaken die er niks mee te maken hebben: ben je het eens met de relativiteitstheorie, ja of nee?
Even kort dan maar...

Ik ben het redelijk eens met de RT. Het enige verschil wat ik maak is dat niet het licht beweegt maar wij. Wiskundig is dat heel gemakkelijk aan te tonen. Ik wil daar wel bij zeggen dat je door middel van wiskunde alles aan kunt tonen. Ook de RT zou gewoon wiskundig helemaal juist in elkaar zitten op het moment dat je de +jes is -netjes verandert.

Het optellen van snelheden gaat dan als volgt.

Iedereen beweegt in rust met 300.000km/sec door de tijd. Op het moment dat iemand "versnelt" t.o.v. jou dan trek je zijn snelheid er gewoon af. Als iemand t.o.v. jou met 300.000km/sec beweegt dan gaat hij in werkelijkheid..

300.000km/sec - 300.000km/sec = 0km/sec.

Dit klopt ook, wanneer je je t.o.v. ons met 300.000km/sec beweegt dan sta je stil in de tijd en leg je ook geen meters meer af.
Glacius

Als je 50.000 kmps beweegt, dan meet je bij het licht nog steeds 300.000 kmps toch? Leg mij dan uit, waarom je geen 250.000 kmps meet, want dat is de uitkomst van jou rekensom en theorie...
Rogier

Iedereen beweegt in rust met 300.000km/sec door de tijd.
Oh nee he, ik dacht dat we dit stadium nu wel gepasseerd waren :roll:

Wat is dat, bewegen door de tijd? En waarom druk je dat uit in afstand per tijdseenheid? En wat zou dan stilstaan in de tijd dan wel zijn? Dat je bijvoorbeeld 10 seconden lang op 15:40:22 blijft staan? :roll:
Rudeoffline

Even kort dan maar...

Ik ben het redelijk eens met de RT. Het enige verschil wat ik maak is dat niet het licht beweegt maar wij. Wiskundig is dat heel gemakkelijk aan te tonen. Ik wil daar wel bij zeggen dat je door middel van wiskunde alles aan kunt tonen. Ook de RT zou gewoon wiskundig helemaal juist in elkaar zitten op het moment dat je de +jes is -netjes verandert.

Het optellen van snelheden gaat dan als volgt.

Iedereen beweegt in rust met 300.000km/sec door de tijd. Op het moment dat iemand "versnelt" t.o.v. jou dan trek je zijn snelheid er gewoon af. Als iemand t.o.v. jou met 300.000km/sec beweegt dan gaat hij in werkelijkheid..

Dit klopt ook, wanneer je je t.o.v. ons met 300.000km/sec beweegt dan sta je stil in de tijd en leg je ook geen meters meer af.
Je kunt het niet "redelijk eens zijn met de RT". Je spreekt een axioma van haar tegen, en dat betekent dat je haar helemaal verwerpt. En dat laat denk ik wel zien hoeveel jij van de RT zelf begrijpt. Dan lijkt het me nogal dom om haar te gaan tegenspreken.
aapopfiets

Juist volgens de relativiteitstheorie kun je snelheden niet zomaar optellen.

Ik vraag me eigenlijk af wat je nu bedoelt met dat licht niet beweegt, maar wij wel. Hoe kan het dan dat ik twee lichtbronnen tegelijk kan zien? Splijt ik dan in tweeën, en gaan mijn helften ieder naar een lichtbron toe?

En stel nou dat je theorie met de waarnemingen zou kloppen... Wat heeft-'ie dan voor nut? Wat voorspelt of verklaart jouw theorie dat andere theorieën niet hebben? Wat zijn de effecten ervan?
rudeonline

rudeonline schreef:Iedereen beweegt in rust met 300.000km/sec door de tijd.
Oh nee he, ik dacht dat we dit stadium nu wel gepasseerd waren :roll:

Wat is dat, bewegen door de tijd? En waarom druk je dat uit in afstand per tijdseenheid? En wat zou dan stilstaan in de tijd dan wel zijn? Dat je bijvoorbeeld 10 seconden lang op 15:40:22 blijft staan? :P
Lees niog eens wat over de tweelingparadox. Als een reiziger t.o.v. ons 10 sec lang met de lichtsnelheid zou reizen dan is hij 0sec ouder geworden en zijn wij wel 10sec ouder geworden. Zijn tijd staat dus t.o.v. ons 10sec stil. Hij komt net zo laat aan als dat hij vertrok.
sen...

Lees nog eens wat over de tweelingparadox.
Er zit een wezenlijk verschil tussen de personen in het tweelingparadox-verhaal en de situatie waarin de personen die je daarna beschrijft zich bevinden.
Als een reiziger t.o.v. ons 10 sec lang met de lichtsnelheid zou reizen... (etc.)
In de situatie die je nu hierboven schetst is er sprake van een eenparige beweging, zonder versnellingen/vertragingen dus. De relativistische effecten m.b.t. tijd en ruimte zijn dan ook volledig inwisselbaar.

Beide personen, in jouw voorbeeld de "met-bijna-de-lichtsnelheid-reiziger" (de lichtsnelheid is niet bereikbaar voor massa dus maak ik er maar bijna van) en de "persoon die stil staat", nemen waar dat de tijd bij de ander trager verloopt.

En beide waarnemers hebben gelijk.

Er is in het universum geen absolute tijd waaraan je kunt "meten wie er gelijk heeft".

Iets algemener gezegd: in de relativiteitstheorie is er geen absoluut referentiekader maar kun je alleen uitspraken doen ten opzichte van iets.

En aangezien beide personen van elkaar kunnen zeggen dat de ander "stil staat" zijn beide waarnemingen gelijkwaardig.

Wat en waarom is er/dat dan anders bij de tweelingparadox?

Alvast even een korte quote uit de link die ik post:
indien je klikt zie je dat www.stuif.com schreef:Wellicht de beroemdste van deze paradoxen is de tweelingparadox:

Gea en Stella zijn identieke tweelingen. Stella gaat op reis met hoge snelheid, Gea blijft op aarde achter. Gedurende de reis ziet Gea Stella's klok trager lopen, dus ze verwacht dat bij terugkomst Stella jonger is gebleven dan zijzelf.

Maar Stella ziet juist Gea's klok trager lopen en komt dus tot de tegengestelde conclusie dat Gea jonger is gebleven.

Wie heeft er gelijk? Wat gebeurt er in werkelijkheid?

In de volgende paragrafen gaan we gedetailleerd in op deze tweelingparadox.

Hier geven we alvast het resultaat van deze analyse:

Achterblijver Gea heeft gelijk, de reiziger Stella is na terugkomst jonger dan zijzelf.

De tweelingparadox berust op een denkfout, namelijk dat Stella en Gea verwisselbaar zijn, snelheid is immers relatief volgens de Relativiteitstheorie?

Die laatste uitspraak is waar en inderdaad, zowel gedurende de heenreis van Stella als gedurende de terugreis, zijn hun posities verwisselbaar, ze zien elkaars klokken trager lopen. Maar het is alleen Stella die over een heenreis en een terugreis kan spreken, zij zal halverwege de reis haar snelheid moeten veranderen! Door die snelheidsverandering komt zij in een ander inertiaalsysteem terecht, waar wel de gammafactor weer even groot is als op de heenreis, maar waar klokken niet meer gelijk lopen die dat eerst wel deden!

In de volgende paragraaf tonen we aan dat er van een paradox geen sprake is, als je op correcte wijze rekening houdt met de (on)gelijktijdigheid.  
Dat moet je uit alle andere discussies die je op diverse fora voert bekend voorkomen.

Ik raad je aan om je daar eens goed in te verdiepen voordat je verder gaat.

Jouw reactie op de post van Rogier begint met "lees nog eens wat over de tweelingparadox." maar het voorbeeld wat je daarna zelf beschrijft heeft met die paradox niets te maken en snijdt dan ook geen hout.

Bovendien is het geen antwoord op de vraag die Rogier je stelt.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
StrangeQuark

Ok, ik ga me toch even als Moderator mengen in deze discussie.

Rudeonline: In de eerste plaats snap ik niet waarom je de moeite niet neemt om iemand als Rogier, die mijns inziens erg veel geduld heeft getoond en je altijd serieus heeft genomen, eens te voorzien van een goed antwoord.

Hij heeft al een aantal keer een vraag aan je gesteld en die weiger je steeds te beantwoorden. Dat getuigd van desrespect en ik durf zelfs te zeggen dat het getuigd van het gebrek aan antwoord. Als jij binnen de serieuze wetenschappelijke wereld wil binnen dringen en Einstein omver wilt schoppen dan zul je het niet redden met het ontwijken van antwoorden. Je zegt ergens op een cynische manier:
alsjeblieft is geen argument, sorry.
wat wederom getuigd van het punt missen en net zo effectief is als het negeren van vragen.

De geschiedenis van de relativiteit:

Een flink aantal experimenten, waaronder die van Michelson en Morley: http://en.wikipedia.org/wiki/Michelson-Mor...rley_experiment wees uit dat het niet uitmaakt hoe hard je beweegt, je snelheid tov het licht is ALTIJD en ik wil dit graag herhalen ALTIJD constant. Dit experiment ontkracht het bestaan van Ether en van absolute tijd of ruimte.

Wat het punt is wat zij ontdekte is dat hoe hard je ook rent, een lichtstraal altijd ten opzichte van jou met 300 000km/s gaat. Ongeacht of je van de straal weg rent (dan haalt hij je in met 300 000km/s) of hoe hard je rent en ongeacht of je naar hem toe rent (dan komt hij je te gemoet met 300 000km/s). Dit is altijd constant.

Je kan relativiteit zien als een kosmische flitspaal (zo leg ik het altijd uit). Balkenende heeft een grote hoeveelheid flitspalen laten plaatsen, om de snelheid te beperken, de natuur doet het mooier. Snelheid is gedefinieerd als m/s (afstand / tijd). Zodra je richting de snelheid van het licht gaat (ten opzichte van iemand die stil staat) dan ziet iemand die stil staat zowel jouw afstand als jouw tijd veranderen. Dit doet de natuur om te voorkomen dat je harder dan de lichtsnelheid zou gaan.

Er is niet zoiets als een absolute ruimte of tijd, dit heeft Einstein met behulp van erg ingewikkelde wiskunde aangetoond. (Misschien dat Rogier alsnog zo vriendelijk zou willen zijn om de fouten in je wiskundige verhaal aan te wijzen, zodat je er wat van kan leren) Verder hebben Newton en vooral Ernst Mach zich nog in deze lange discussie verdiept, en de fouten in hun redenering zijn al een tijd lang aangewezen. (kijk maar bijvoorbeeld naar het verhaal van de draaiende emmer met het water erin, is een mooie illustratie van hoe het werkt. Wordt helder uitgelegd in Brian Greene's Elegant Universe)
Onder andere Rogier heeft dit soort dingen al vaak gezegd. Misschien is een getallen voorbeeldje duidelijker.

Als ik met 3m/s van jou vandaan loop (ik loop achteruit, dus ik kan je zien) dan zie je mij lopen, dus dan weet je dat ik loop en jij stil staat. Maar laten we nou eens een ruimte wandeling maken, allebei zweven we bewegingsloos door de ruimte, met 3m/s uit elkaar. We zullen nooit kunnen aantonen (als er niets in de buurt is) of jij van mij met 3m/s gaat, of ik van jou 3m/s weg ga. Hier ligt het nare punt van alles. Iedereen en alles overal in het universum beweegt wel op een manier ten opzichte van elkaar. Het gaat erom dat als jij op mijn horloge zou kijken terwijl ik wegbeweeg, en ik op jouw horloge dan zorgt de snelheid ervoor dat we het niet eens zullen zijn over tijd. Onze persoonlijke tijd wordt anders omdat we TEN OPZICHTE VAN ELKAAR bewegen. Daar heeft Einstein zijn beroemde berekeningen op gebasseerd.

Even voor jouw idee Relativiteit wordt dagelijks gebruikt, er zijn duizenden experimenten geweest die aantonen dat Einstein gelijk heeft en dat zijn RT verdomt goed dingen kan aantonen. Zonder relativiteit zouden je GPS satalieten al na een dag een fout van 15 meter hebben, door hun eigen snelheid en de zwaartekracht van de aarde. (geloof ik, het kon ook 15 meter in een uur of minder zijn), Dan is je TomTom, mooi van slag. Zonder relativiteit zou de sataliet New Horizon's op Mars zijn geflikkerd. Prachtige mooie theorie die wiskundig kloppend is en talloze experimenten wijzen uit dat Einstein goed zat, waarom moet het dan anders geformuleerd zijn. Er is tot nu toe nog niet 1 serieus genomen experiment wat iets anders zou kunnen aanwijzen.

Zelfs al zouden jullie (Albert en jij) hetzelfde zeggen, en volgens mij klopt het niet wat je zegt, maar ik heb me nog niet gestort op je licht staat stil verhaal, waarom wil je perse minnetjes en plusjes omdraaien. Einstein heeft het toch goed, of heb jij een experiment dat anders uitwijst?

Ik zeg dit niet om jou af te zeiken of wat dan ook, maar er zijn nu een hoop mensen geweest die gezegd hebben dat je je eens moet verdiepen in RT om het te ontkrachten en dat je gewoon niet genoeg kennis van RT hebt. Dat is niet erg, maar Einstein werd ook alleen maar serieus genomen omdat hij de toenmalige gevestigde orde met hun taal kon overtuigen. De taal van de wiskunde. Als Einstein het gewoon maar gezegd had, dan had niemand hem serieus genomen en was iemand anders met het idee gekomen. Wetenschap accepteerd een theorie pas als deze wiskundig geen anomolien vertoond, als het experimenteerbaar is, en als deze experimenten herhaalbaar zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Brinx
Lorentziaan

Rudeoffline: In de eerste plaats snap ik niet waarom je de moeite niet neemt om iemand als Rogier, die mijns inziens erg veel geduld heeft getoond en je altijd serieus heeft genomen, eens te voorzien van een goed antwoord.

SQ: je bedoelt Rudeonline denk ik?

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

StrangeQuark

Doh. Zucht. Dankjewel Brinx, ik heb het verandert.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!