Moderator: physicalattraction
Marco heeft gelijk...lees mijn post eens goed, ik heb ook E/c gebruikt voor het foton
Nee dan moet je het zo schrijven........ E/c = impuls foton en m*v = impuls electron..Olezgus schreef:E/c = impuls van foton
m*c = impuls elektron
als die botsen mag ik toch de wet van behoud van impuls gebruiken en dus:
E/c = m * c
?
Jullie zullen wel gelijk hebben, maar welke stap die ik maak is er nou precies fout en waarom?
Hoe dat is bepaald? uit de SRT (zie de minicursus voor een geweldige uitleg) blijkt dat een massa met een hogesnelheid relativitsische massa grijgt.Olezgus schreef:ik weet dat iets met massa nooit met de lichtsnelheid kan reizen, maar hoe is dat bepaald?
Ik wilde namelijk op deze manier bepalen dat de energie die daarvoor nodig oneindig zou moeten zijn.
Het leek me daarom logisch om de wet van behoud van impuls te gebruiken en dan de snelheid die ik wil bereiken voor de materie op c te stellen, ik had verwacht dat ik dan als uitkomst 'oneindig' zou krijgen.
Je kunt het nog makkelijk stellen: Klassiek geldt F=m*a. Dus een twee keer zo grote kracht zorgt voor een twee keer zo grote versnelling. Maar relativistisch geldt dit lineaire verband niet meer, en hoe hoger v, des te meer wijkt de uitdrukking af van het lineaire geval. Voor v-->c krijg je F--> oo.Antoon schreef:Hoe dat is bepaald? uit de SRT (zie de minicursus voor een geweldige uitleg) blijkt dat een massa met een hogesnelheid relativitsische massa grijgt.Olezgus schreef:ik weet dat iets met massa nooit met de lichtsnelheid kan reizen, maar hoe is dat bepaald?
Ik wilde namelijk op deze manier bepalen dat de energie die daarvoor nodig oneindig zou moeten zijn.
Het leek me daarom logisch om de wet van behoud van impuls te gebruiken en dan de snelheid die ik wil bereiken voor de materie op c te stellen, ik had verwacht dat ik dan als uitkomst 'oneindig' zou krijgen.
er blijkt het volgende te gelden:
\(m=m_0\gamma\)m is de massa van een object
\(m_0\)is de rust massa van dat zelfde object[/tex]
\(\gamma\)is de lorentzfactor. deze is altijd 1 of groter, en naarmate de snelheid toeneemt. word deze steeds groter, en bij lichtsnelheid heeft deze factor een assymptoot. naar oneindig . dus als je iets heel erg snelgaat, dan krijgt het een erg grotte massa. en een grote massa is lastiger te versnellen. en je kan oneindige massa geen snelheid geven, omdat het dan een oneindige energie zou hebben (E=0,5mv²)
waarom zou licht geen massa hebben maar wel worden gebogen door de massa van de zon tijdens de zonsverduistering in 1919. Waarom kan hij geen gelijk hebben?
waarom zou licht geen massa hebben maar wel worden gebogen door de massa van de zon tijdens de zonsverduistering in 1919. Waarom kan hij geen gelijk hebben?
Er zijn inderdaad fysici die opperen dat fotonen wellicht een heel erg kleine rustmassa hebben. Waar ze dat precies op basseren, weet ik niet. Maar je krijgt dan idd wel problemen met de relativiteitstheorie; je zult dan je principes moeten aanpassen.waarom zou licht geen massa hebben maar wel worden gebogen door de massa van de zon tijdens de zonsverduistering in 1919. Waarom kan hij geen gelijk hebben?