Puzzel Puzzels
Olezgus
Artikelen: 0

Re: Massa van het licht

lees mijn post eens goed, ik heb ook E/c gebruikt voor het foton

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Marco van Woerden

E/c = m*c ?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Spuit11

lees mijn post eens goed, ik heb ook E/c gebruikt voor het foton
Marco heeft gelijk...
Olezgus

E/c = impuls van foton

m*c = impuls elektron

als die botsen mag ik toch de wet van behoud van impuls gebruiken en dus:

E/c = m * c

?

Jullie zullen wel gelijk hebben, maar welke stap die ik maak is er nou precies fout en waarom?
Antoon

E/c=m*c

klopt in jou situatie niet.

een massa (m) kan nooit met lichtsnelheid c reizen.

E/c=m*v klopt wel .

maar als ik het in een andere contex leest denk ik:

E/c=mc²/c=mc
Olezgus

ik weet dat iets met massa nooit met de lichtsnelheid kan reizen, maar hoe is dat bepaald?

Ik wilde namelijk op deze manier bepalen dat de energie die daarvoor nodig oneindig zou moeten zijn.

Het leek me daarom logisch om de wet van behoud van impuls te gebruiken en dan de snelheid die ik wil bereiken voor de materie op c te stellen, ik had verwacht dat ik dan als uitkomst 'oneindig' zou krijgen.
Spuit11

Olezgus schreef:E/c = impuls van foton

m*c = impuls elektron

als die botsen mag ik toch de wet van behoud van impuls gebruiken en dus:

E/c = m * c

?

Jullie zullen wel gelijk hebben, maar welke stap die ik maak is er nou precies fout en waarom?
Nee dan moet je het zo schrijven........ E/c = impuls foton en m*v = impuls electron..
Antoon

Olezgus schreef:ik weet dat iets met massa nooit met de lichtsnelheid kan reizen, maar hoe is dat bepaald?

Ik wilde namelijk op deze manier bepalen dat de energie die daarvoor nodig oneindig zou moeten zijn.

Het leek me daarom logisch om de wet van behoud van impuls te gebruiken en dan de snelheid die ik wil bereiken voor de materie op c te stellen, ik had verwacht dat ik dan als uitkomst 'oneindig' zou krijgen.
Hoe dat is bepaald? uit de SRT (zie de minicursus voor een geweldige uitleg) blijkt dat een massa met een hogesnelheid relativitsische massa grijgt.

er blijkt het volgende te gelden:
\(m=m_0\gamma\)
m is de massa van een object
\(m_0\)
is de rust massa van dat zelfde object[/tex]
\(\gamma\)
is de lorentzfactor. deze is altijd 1 of groter, en naarmate de snelheid toeneemt. word deze steeds groter, en bij lichtsnelheid heeft deze factor een assymptoot. naar oneindig . dus als je iets heel erg snelgaat, dan krijgt het een erg grotte massa. en een grote massa is lastiger te versnellen. en je kan oneindige massa geen snelheid geven, omdat het dan een oneindige energie zou hebben (E=0,5mv²)
Rudeoffline

Antoon schreef:
Olezgus schreef:ik weet dat iets met massa nooit met de lichtsnelheid kan reizen, maar hoe is dat bepaald?

Hoe dat is bepaald? uit de SRT (zie de minicursus voor een geweldige uitleg) blijkt dat een massa met een hogesnelheid relativitsische massa grijgt.

er blijkt het volgende te gelden:
\(m=m_0\gamma\)
m is de massa van een object
\(m_0\)
is de rust massa van dat zelfde object[/tex]
\(\gamma\)
is de lorentzfactor. deze is altijd 1 of groter, en naarmate de snelheid toeneemt. word deze steeds groter, en bij lichtsnelheid heeft deze factor een assymptoot. naar oneindig . dus als je iets heel erg snelgaat, dan krijgt het een erg grotte massa. en een grote massa is lastiger te versnellen. en je kan oneindige massa geen snelheid geven, omdat het dan een oneindige energie zou hebben (E=0,5mv²)
Je kunt het nog makkelijk stellen: Klassiek geldt F=m*a. Dus een twee keer zo grote kracht zorgt voor een twee keer zo grote versnelling. Maar relativistisch geldt dit lineaire verband niet meer, en hoe hoger v, des te meer wijkt de uitdrukking af van het lineaire geval. Voor v-->c krijg je F--> oo.
Olezgus

WvbvImpuls zegt dus niet dat als voorwerp 1 met een impuls A tegen een voorwerp 2 aanketst dat dit voorwerp 2 de impuls A overneemt?

Ik dacht namelijk dat ik die vergelijking wel mocht maken, maar dat kan dus niet?

Het is al een stuk duideiljk geworden, alleen de 'Oh ja!' is er nog niet :roll:
Marco van Woerden

De wet van behoud van impuls zegt alleen dat de totale impuls van een systeem, telkens bekeken vanaf hetzelfde inertiaalstelsel, gelijk blijft. Dus als ik twee botsende deeltjes bekijk vanaf hetzelfde inertiaalstelsel, dan zal er inderdaad een 'overdracht' van impuls plaatsvinden.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Gijs

waarom zou licht geen massa hebben maar wel worden gebogen door de massa van de zon tijdens de zonsverduistering in 1919. Waarom kan hij geen gelijk hebben?
FrankP

waarom zou licht geen massa hebben maar wel worden gebogen door de massa van de zon tijdens de zonsverduistering in 1919. Waarom kan hij geen gelijk hebben?

De massa van de zon oefent geen rechtstreekse invloed uit op het voorbijkomende licht, dat zelf geen massa heeft. In plaats daarvan buigt het de ruimtetijd. Het licht volgt een rechte lijn doorheen die gekromde ruimtetijd, en maakt daardoor een bocht.
StrangeQuark

Omdat de relativiteit verbied om dingen met de lichtsnelheit te laten gaan die een massa hebben. En dus als je waarde hecht aan de relativiteit dan kan dat niet. Dignen die met de lichtsnelheid gaan worden 'oneindig zwaar' het is een vermenigvuldigingsfactor met de rustmassa, en als een foton dus een rustmassa zou hebben zou een foton oneindig zwaar moeten zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Rudeoffline

Er zijn inderdaad fysici die opperen dat fotonen wellicht een heel erg kleine rustmassa hebben. Waar ze dat precies op basseren, weet ik niet. Maar je krijgt dan idd wel problemen met de relativiteitstheorie; je zult dan je principes moeten aanpassen.

Newton leerde ons dat zwaartekracht werkt tussen alles wat massa heeft. Einstein leerde ons dat zwaartekracht werkt tussen alles wat energie heeft. Daar is dus geen rustmassa voor nodig. Het is lastig om dit klassieke denkbeeld kwijt te raken, als je overstapt op de algemene relativiteitstheorie;'t zit er nogal diep in dat iets wat geen rustmassa heeft, geen zwaartekracht ondervindt. Maar da's dus niet waar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!