Sophia? schreef:Sandeman schreef:
Ik denk dat het meer om de Amerikaanse regeringen/overheidsapparaten gaat, waar sommigen of velen zo anti tegen zijn.
Ik denk dat veel mensen niet eens op de hoogte zijn van het buitenland beleid van de VS en dat hun anti-Amerikaanse gevoelens puur gebaseerd zijn op anti-Amerikaanse "propaganda" die door hen wordt nagepraat.
Dat zullen de meeste zijn ja, maar goed, doet verder niks af aan het feit dat er een berg kritiek te leveren valt op het huidige buitenlandse beleid dat Uncle Sam op dit moment voert.
Sandeman schreef:
De houding van de Amerikaanse regering is grotendeels hetzelfde gebleven door de decennia heen, ogenschijnlijk hulpvaardig, maar altijd met een verborgen eigen agenda.
Zo verborgen is de dubbele agenda van de VS toch niet? Iedereen weet gewoon wat de belangen van de VS zijn. En wat is een betere deal dan een waar beide partijen op vooruit gaan? Ik kan heel goed begrijpen dat de VS alleen deelnemen aan een kostbare oorlog als er voor hen ook nog wat inzit.
Dat kan ik een heel klein beetje begrijpen. Maar dat begrip houdt al snel op als ik zie wat hun werkelijke motieven zijn.
Er is ook zoveel wat we niet eens (mogen) weten dat er gebeurt op dit moment, men zou gewoon onmiddelijk in opstand komen en er zou anarchie uitbreken (wat weleens een keer goed zou zijn denk ik, sowieso, maar dat terzijde)
Hetzelfde gold voor het Amerikaans ingrijpen in de eerste en tweede wereldoorlog; daarbij hadden de Amerikanen er ook veel belang bij dat de orde in Europa werd hersteld (anders hadden ze nooit ingegrepen). Desalniettemin zullen de meeste mensen hier achteraf blij zijn met de bevrijding, de Marshall hulp, etc.
Nou dat scheelt nogal een slok op een borrel vind ik. Inderdaad, ik ben blij met hun acties in WO-2, maar dat neemt wederom niet weg dat ik heftige kritiek heb op hun huidig handelen in de wereld, en dan moet men niet aan gaan komen met "Jamaar we hebben jullie bevrijd in WO-2", donder nou ff gauw op, alsof dat een reden voor mij zou moeten zijn om verder maar altijd m'n mond te houden.
Trouwens degenen die mij of m'n ouders bevrijd hebben waren voornamelijk jongen mensen die niet wisten waar ze in verzeild geraakt waren. Die hoge piefen die het allemaal bedachten en aan de touwtjes trokken zaten allemaal veilig in hun bunkertjes, ver van het gevaar.
De iraqie en hopelijk straks ook de iraniers, mogen blij zijn met het ingrijpen van de VS omdat voor hen op de lange duur de situatie zal verbeteren. En op anderen dan de Amerikanen hoeven ze niet te rekenen want de Europeanen laten iedereen mooi stikken, vooral hun eigen "allies".
Ten eerste, denk je nu werkelijk dat (de meeste) hooggeplaatste Amerikanen in de regering een rats-ass geven om het welzijn van de mensen in Irak, of Afghanistan, of Iran? Geloof mij, die denken alleen maar aan macht en geld, en hoe ze er zelf beter van kunnen worden, hoe ze hun positie kunnen handhaven en uitbreiden.
Het gaat om de
controle over de oliebronnen.
En dat heb ik nog nooit iemand van de Amerikaanse regering op tv horen toegeven.
Die mensen in Iran, die zijn een kleine bijzaak, het zal ze een worst wezen of 't nu goed of slecht met ze gaat, goed zou leuk zijn voor de publieke opinie, daarom zie je altijd van die juichende mensen op tv, en laat men wat beelden zien van hoe geweldig het is, dat men "bevrijd" is.
Nee, meer dan geweld gebruiken zit er niet echt in bij de Yanks, en ik moet toegeven ze zijn er uiterst bedreven in, met hun hightech military ****.
Als 't er echt op aankomt, mogen de mensen het nog altijd zelf opknappen, wat meestal nog steeds een onbegonnen zaak is. Maar dan hebben de Amerikanen hun doel al bereikt. En zullen ze zich terugtrekken (voor de publieke opinie thuis), een puinhoop achterlatend, en vette winsten rijker ( althans die defensie-ondernemingen die er vet aan verdienen)....
Je weet toch overigens hoe 't zit met het verleden van een aantal regeringsmensen in de huidige Bush-regering?