Misschien is het goed het doel van het experiment nog eens naar voren te halen:
Let wel, het doel is niet de (vermeende?) precisie van Cavendish te bereiken, dat lukt waarschijnlijk niet met deze opstelling en in deze omgeving maar of ik zeg eens op een procent of 10 van de werkelijke waarde kan komen. Het doel is: kan je met bescheiden middelen (een paar tientjes kosten) in een gewone huis-tuin-en-keuken omgeving toch zover komen dat je reproduceerbare en zinnige resultaten kan bekomen.
Ik ben eigenlijk al verder gegaan dan ik oorspronkelijk van plan was. Met de thermobox is een zodanig stabiele omgeving gecreëerd dat zelfs op langere (dagen) termijn de stabiliteit van het nulpunt van de torsieslinger rond enkele honderdsten graden ligt (als de boel niet weer eens onverklaarbaar of door windstoten in beweging komt).
Ook op kortere termijn (urenschaal) is de stabiliteit prima. Hier een animatie (excuus voor het microplaatje, de bestandsomvang is beperkt) van een beeldje per 10 seconden gedurende ruim 4 uur:
- Korte termijn stabiliteit 501-2000 detail 644 keer bekeken
Tussen de streep en een bolletje zit 0,05 graden.
De torsieslinger staat niet stil, en dat zal in deze omgeving ook nooit het geval zijn. Maar een slingerbeweging van +/- 0,025 graden is meer dan acceptabel gezien het doel.
Ik zou extreem veel moeite kunnen stoppen in klimaatbeheersing van de hele kamer (om werken van meubels, beton, muren, dak en krimpen, uitzetten en buigen van materialen agv van variaties in temperatuur en vochtigheid tegen te gaan), maar dat schiet het doel ver voorbij. Het moet een thuisexperiment blijven, met bescheiden middelen. Als ik hogere nauwkeurigheid wil, moet ik weg van een trillend, wiebelend, werkend, opwarmend en afkoelend huis in een instabiele woonomgeving. Dan moet ik naar een zorgvuldig uitgekozen stabiele omgeving, en pas dan hebben allerhande high tech maatregelen zin. Maar dat was het doel dus niet.
Uitgaande van die +/- 0,025 graden moet het mogelijk zijn de gravitatieconstante met deze opstelling te meten. Met welke nauwkeurigheid dat kan is nog even de vraag, maar het kan. Door middelen van meerdere metingen moet deze op zich al geringe variatie nog wat terug te brengen zijn. Ik verwacht een afwijking van de torsiehoek door de testmassa's van wat meer dan 0,25 graden, wat dmv een trucje nog opgekrikt kan worden naar wat meer dan 0,75 graden. Met de beoogde meetfouten van +/- 1 seconde, +/- 1 boogminuut (liefst wat minder) moet het doel te bereiken zijn, en zou ik met wat doorzettingsvermogen binnen +/- 10% van de door Cavendish gevonden waarde moeten kunnen komen.
Het plannetje voor het vervolg:
Volgende week ben ik weg, ik zal zekerheidshalve een langduriger test laten lopen om er zeker van te zijn dat de stabiliteit voldoende blijft.
Daarna ga ik de torsieconstante van de draad zo goed als mogelijk meten.
En is dat naar tevredenheid gelukt, dan kan de opstelling verbouwd worden en de testmassa's worden ingebouwd.
Wederom een langer durende test om te zien of de stabiliteit hier niet onder geleden heeft.
Als ook dat naar tevredenheid is, ga ik de gravitatiekracht van die testmassa's dan eindelijk proberen te meten.