Puzzel Puzzels
vijv
Artikelen: 0

Re: Scalairen, vectoren en tensoren

Even terug naar het oorspronkelijke topic. In volgende post ga ik het begin van "Deel 2 wat zijn vectoren" posten.
In deze post zullen vectoren nog niet aan de orde komen, maar start ik met de definitie van lineariteit onder de loop te nemen en te constateren dat hiervoor een extra structuur moet gedefinieerd worden: het veld of lichaam. Ook dit komt nog niet aan bod omdat ik eerst nog een zijsprong maak naar de groepsstructuur.

De kern van mijn betoog is dat de groepstructuur de wiskundige weergave is van omkeerbare transformaties of acties.
Dus graag jullie commentaar over volgende zaken:
  • De samenhang, logica van de tekst
  • Is het duidelijk hoe de eigenschappen van de groep omkeerbare transformatie weeergeven.
  • andere zolang het maar niet over tensoren gaat :)

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

vijv

Deel 2 Wat zijn vectoren?
Nog eens lineariteit

In de definitie van lineariteit ben ik achteloos over de definitie van homogeniteit of schaalbaarheid gegaan en hoe dit combineerbaar is met de additiviteit.
  • f(a⋅x)=a⋅f(x)
  • f(x1+x2)=f(x1)+f(x2)
Uit deze twee regels volgt ook dat
  • f(〖a.x1〗+b.x2 )=a.f(x1 )+bf(x2)
Als we nader naar definities kijken zijn er een paar zaken die we moeten opmerken:
  • f ,x en a zijn verschillende objecten of wiskundig gezegd behoren zij tot verschillende verzamelingen. Hier is f een functie, x een element uit het domein van die functie En a? Dit hebben we niet gespecifieerd.
  • Bovenstaande heeft tot gevolg dat de gebruikte bewerkingen +, . niet twee maar vier bewerkingen zijn. Het zou correcter zijn om de formules als hieronder te schrijven :
    f(a⋅x)=a⨀f(x)
    f(x1⊕x2)=f(x1)+f(x2)
  • Omdat een afbeelding is kunnen bewerkingen f: AxA-> A ook lineair zijn. Als we f definiëren als f(x,y) = x⊛y krijgen we volgende formules
    a⋅x⊛a⋅y=a.(x⊛y) = f((a⋅x,a⋅y)=a⋅f(x,y)

(a⊕b)x=ax⊛bx
Om deze laatste te bewijzen moeten we echter meer te weten te komen over de aard van a.

Wat is een scalair (scalar)

Net zoals bij tensoren zijn er verschillende definities in omloop over wat een scalair is. Deze definities zijn gelijklopend met de verschillende definities van zowel vectoren en tensoren. Op het einde van deze tekst moet het de lezer duidelijk zijn waarom dit zo is.
In de natuurkunde wordt een scalair meestal gedefinieerd als een grootheid die volledig wordt bepaald door een grootte en zonder richting.

Een tweede “definitie, de “praktische”, is dat een scalair een grootheid is die transformeert als een scalair namelijk zij blijft onveranderd bij een coördinatenverandering.

De wiskundige definitie is dat een scalair een element is van het onderliggende veld van een vectorruimte.
Het is deze laatste definitie die we gaan hanteren. Dit omdat dit de meest algemene definitie is en een breder toepassingsgebied heeft enerzijds en omdat de twee andere definities eigenschappen zijn of afleidbaar zijn van de derde definitie.
Om de definitie te begrijpen moeten we eerst definiëren wat een veld (lichaam) is .
Maar eerst maken we een kleine zijsprong naar bewerkingen en groepen.

Bewerkingen en structuren

Tot nu toe hebben we impliciet verondersteld te weten wat +, . zijn. We gaan dit nu formaliseren en beperken ons tot binaire bewerkingen.
Een (binaire) operatie is een afbeelding van f:X1×X2→Y De verzamelingen X1 en X2 worden het domein van de operatie genoemd. De verzameling Y heet het codomein van de operatie.

In plaats van de prefixnotatie f(a,b) wordt vaak een infixnotatie gebruikt en wordt de functie f bijvoorbeeld voorgesteld door de operator ⊛: f(a,b)=a⊛b.

Een operatie of bewerking kan verschillende eigenschappen hebben:

Geslotenheid

Als verzamelingen X1 , X2 en Y dezelfde verzameling G zijn, noemen we de bewerking gesloten. Concreet wil dit zeggen dat we twee elementen uit een verzameling nemen en de bewerking terug een element uit die verzameling oplevert. Een voorbeeld is de optelling van de natuurlijke getallen. De aftrekking gedefinieerd op de natuurlijke getallen is niet gesloten.
Misschien kun je eens kijken bij onze definitie van lineariteit welke bewerkingen gesloten moeten zijn en welke niet.
Een verzameling samen met een bewerking die gesloten is wordt magma genoemd.

Associativiteit

Associativiteit betekent dat wanneer je drie (of meer) elementen combineert met dezelfde binaire bewerking, de manier waarop je ze groepeert het resultaat niet verandert.

(x⊛y)⊛z=x⊛(y⊛z)=x⊛y⊛z

Zie het als groepsinvariantie: je kunt de haakjes verplaatsen zonder de uitkomst te veranderen.

Elke associatieve binaire bewerking kan herwerkt worden tot een actie of transformatie (functie) me de samenstelling als bewerking.

Definieer de (endo)functie (actie of transformatie) f_(⊛y) (x)=x⊛y dan is 〖(f〗_(⊛z)∘ f_(⊛y))(x)= f_(⊛y⊛z) (x)

Samenstelling van transformaties is equivalent aan associativiteit.( (left/right) regular representation). Een verzameling met een gesloten associatieve bewerking noemen we een semigroep.

Neutraal element

Indien een element bij de bewerking met een ander element steeds het andere element oplevert noemen we dit een neutraal element
x⊛e=x=x⊛u

Meestal wordt dit voor de optelling aangeduid met 0 en voor de vermenigvuldiging met 1
Als er een neutraal element bestaat kunnen we aantonen dat deze uniek is.

Invers element

Als er een neutraal element is kunnen we een nieuw type element definiëren.
Indien de bewerking met twee elementen het neutraal element oplevert, noemen we de elementen elkaars inversen.

x-1⊛x=e=x⊛x-1

Deze eigenschap moet opgaan voor alle elementen van de verzameling

De twee eigenschappen neutraal en invers element zijn de wiskundige weergave van omkeerbaarheid of reversibilitiet. Omkeerbaarheid wil immers zeggen dat we kunnen terugkeren naar de oorspronkelijke toestand nadat we een actie f hebben uitgevoerd. De actie die de oorspronkelijke toestand hersteld is de inverse van f. Aangezien acties een gesloten bewerking zijn moet ook de samenstelling bestaan. Dit is het neutraal element of de actie die niets doet en de toestand ongewijzigd laat.

Een groep

Indien een verzameling G uitgerust met een bewerking ⊛ voldoet aan deze vier eigenschappen noemen we dit een groep.
Een aandachtig lezer heeft misschien al gezien dat deze eigenschappen en de groepstructuur een wiskundige weergave zijn van de reversibiliteit of omkeerbaarheid.
Het concept groep kan je dan ook zien als een uitgepuurde abstractie van een omkeerbare samenstelling van acties (transformaties)
Immers elke bewerking kan herwerkt worden tot actie.
Definieer de functie (actie) f(⊛y) (x)=x⊛y dan is f(⊛z)∘ f(⊛y))(x)= f(⊛y⊛z) (x)
Voor de volledigheid hieronder nog eens de formele definitie van een groep

Definitie Groep:

Een groep G is een verzameling van elementen V waarop een bewerking is gedefinieerd
Deze bewerking moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
∀ u,v en w∈G geldt:
  • v⊛w ∈V V is gesloten onder de bewerking.
  • (u⊛v)⊛w=u⊛(v⊛w)=u⊛v⊛w De bewerking is associatief
  • ∃ e∈G zodat u+e=u=e+u Er bestaat een (uniek) eenheidselement
  • ∃ v^(-1) ∈V zodatx-1⊛x=e=x⊛x-1 Elk element heeft een (uniek) inverse.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

flappelap

Gast schreef: di 16 dec 2025, 03:28 * Revalidatie.

Alleen nogal overdreven van mijzelf na het lezen van de inhoud, die prima is en de titel juist relativeert. Beetje te snel geoordeeld dus.

Wat je wél vaker ziet, is een sterk dramatische framing bij tensoren (en bij GR, QM, enz. in het algemeen): titels en openingszinnen als “are you afraid of tensors?”, “tensor calculus is notoriously difficult” of “students struggle enormously with tensors”.

Daarmee wordt de moeilijkheid gepresenteerd als inherent, terwijl die grotendeels didactisch is: compacte notatie, abrupte abstractie en weinig geometrische of fysische duiding. Conceptueel gaat het gewoon om multilineaire objecten met vaste transformatiewetten.

Die framing creëert een mythe die vooral ontmoedigend werkt, terwijl de inhoud zelf daar geen aanleiding toe geeft.
Deze reactie had ik gemist; je kunt mijn vorige reactie dus negeren.
HansH

vijv schreef: di 16 dec 2025, 08:41 volgende formules
Ik denk dat je even duidelijk moet uitleggen wat die cirkeltjes met puntjes en kruisjes precies betekenen. Zou zonde zijn als mensen je niet kunnen volgen vanwege wiskundige notatie afspraken.
HansH

Gast schreef: di 16 dec 2025, 03:28
Daarmee wordt de moeilijkheid gepresenteerd ...........die grotendeels didactisch is: compacte notatie, abrupte abstractie en weinig geometrische of fysische duiding. Conceptueel gaat het gewoon om
dit dus.
Professor Puntje

@vijv Daar ga ik even ruim de tijd voor nemen, maar zo op het oog ziet het er heel goed uit. En wiskundig zo precies als maar mogelijk is. :-)
Gast

Professor Puntje schreef: zo 14 dec 2025, 23:10 @HH Pas aan het eind van dat filmpje wordt uitgelegd wat tensoren echt zijn.
Nou, nee. Moet wel even gezegd worden voor "gemengde tensoren" (co- en contravariant). Maar voor Cartetische tensoren niet.

Cartesian tensors, welke toch zeker op iedere technische Bachelor studie behandeld worden?

Dus, zo uit mijn hoofd via google:

De susceptibiliteit tensor, moment of inertia tensors, de elasticiteitstensor (orde 4), de piëzo-elektrische tensor, de conductivity tensor (en de inverse ervan, de resistivity tensor), de Cauchy stress tensor, Maxwell stress tensor en de Mentale stress tensor (rank 20).

Wiskundig allemaal hetzelfde en als enige verschil met gemengde tensoren dus dat er geen covariantie en contavariantie van vectoren bij komt kijken.

Dat voegt een extra laag van notatie en inzicht toe, maar conceptueel blijft het dezelfde lineaire structuur. En maakt het niet ingewikkelder het is alleen meer boekhoudwerk en je moet strikt zijn in wat transformeert en hoe. De wiskunde zelf verandert niet. En uit eindelijk vereenvoudigen tensoren de wiskundige notaties alleen maar.

Maar volgens mij worden ook gemengde bij verschillende technische bachelor studies behandeld: in Gent, Leiden, Eindhoven, Delft, UvA, Amsterdam Tech, etc.

Tensor Calculus zie ik alleen in Duitsland, Dortmund, aangeboden voor een technische bachelor, niet theoretisch.

Een Bachelorproject over zwaartekrachtsgolven aan de UvA gebruikt alle tensoren van GR:
https://staff.fnwi.uva.nl/education/pro ... de%20V.pdf

Er is enorm veel beschikbaar voor theoretische bachelorstudies, vaak gekoppeld aan lopend onderzoek, zoals bij Nikhef. Mooi om te zien.

Afijn, genoeg over tensoren (voor mij voor nu).
Professor Puntje

@2up1down Ja - we weten nu onderhand wel dat tensoren volgens jou maar kinderspel zijn. Fijn dan, ik ga daar niet steeds meer op reageren. De aanpak van vijv die wel de diepte in gaat vind ik veel interessanter!
HansH

Professor Puntje schreef: di 16 dec 2025, 12:09 @2up1down Ja - we weten nu onderhand wel dat tensoren volgens jou maar kinderspel zijn. Fijn dan, ik ga daar niet steeds meer op reageren. De aanpak van vijv die wel de diepte in gaat vind ik veel interessanter!
Maar voor je de diepte in gaat: kun je dan wel zwemmen? Dus snap je bv precies wat het betreffende filmpje aan het einde uitlegt en het basisconcept wat je met tensors doet en waarom? (zelf trouwens nooit iets gehad over tensors (maar feitelijk ook nooit nodig gehad), dus dan toch een gebrek van het opleidingsprogramma denk ik of slim voorzien compromis in de opleiding, maar dus alles nu is zelfstudie als consequentie)
vijv

HansH schreef: di 16 dec 2025, 13:14
Professor Puntje schreef: di 16 dec 2025, 12:09 @2up1down Ja - we weten nu onderhand wel dat tensoren volgens jou maar kinderspel zijn. Fijn dan, ik ga daar niet steeds meer op reageren. De aanpak van vijv die wel de diepte in gaat vind ik veel interessanter!
Maar voor je de diepte in gaat: kun je dan wel zwemmen? Dus snap je bv precies wat het betreffende filmpje aan het einde uitlegt en het basisconcept wat je met tensors doet en waarom? (zelf trouwens nooit iets gehad over tensors (maar feitelijk ook nooit nodig gehad), dus dan toch een gebrek van het opleidingsprogramma denk ik of slim voorzien compromis in de opleiding, maar dus alles nu is zelfstudie als consequentie)
Je klaagt over beledigende taal, maar toch kan je het niet laten om te porren.
Graag inhoudelijk reageren.
Professor Puntje

Het filmpje is leuk voor wie graag blijft hangen in de misvatting dat tensoren eigenlijk matrices zijn die op een bepaalde wijze transformeren. Ik begon tensoren pas te begrijpen toen ik mij realiseerde dat het niet aan mijzelf lag dat ik het niet begreep maar aan de ondeugdelijkheid van de definitie. Tensoren transformeren niet, hun representatie in componenten transformeert. Daarbij blijft dan nog steeds in het vage wat die tensoren zelf dan wel zijn, maar dat raadsel werd opgelost toen ik de wiskundig zuivere definitie van een tensor als een multilineaire functionaal leerde kennen. Om tensoren wiskundig correct in te voeren heb je een flinke dosis wiskunde nodig. Er is geen snellere weg die tot een wiskundig correct inzicht leidt. Zie ook hier:

HansH

vijv schreef: di 16 dec 2025, 13:57 maar toch kan je het niet laten om te porren.
Graag inhoudelijk reageren.
'Ja - we weten nu onderhand wel dat' is waar het porren begon.
Inhoudelijk wil ik graag van pp weten of hij het laatste stukje van het filmpje begrijpt van de link die ik had gegeven.
Professor Puntje

vijv schreef: di 16 dec 2025, 08:41 Deel 2 Wat zijn vectoren?
Nog eens lineariteit

In de definitie van lineariteit ben ik achteloos over de definitie van homogeniteit of schaalbaarheid gegaan en hoe dit combineerbaar is met de additiviteit.
  • f(a⋅x)=a⋅f(x)
  • f(x1+x2)=f(x1)+f(x2)
Uit deze twee regels volgt ook dat
  • f(〖a.x1〗+b.x2 )=a.f(x1 )+bf(x2)
Als we nader naar definities kijken zijn er een paar zaken die we moeten opmerken:
  • f ,x en a zijn verschillende objecten of wiskundig gezegd behoren zij tot verschillende verzamelingen. Hier is f een functie, x een element uit het domein van die functie En a? Dit hebben we niet gespecifieerd.
  • Bovenstaande heeft tot gevolg dat de gebruikte bewerkingen +, . niet twee maar vier bewerkingen zijn. Het zou correcter zijn om de formules als hieronder te schrijven :
    f(a⋅x)=a⨀f(x)
    f(x1⊕x2)=f(x1)+f(x2)

Laat f een functie van D (domein) naar C (codomein) zijn, en a een element van A.
Dan moet \( \cdot \) een afbeelding van AxD naar D zijn en \( \odot \) een afbeelding van AxC naar C.
En verder moet \( \oplus \) een afbeelding van DxD naar D zijn en + van CxC naar C.

Is dat de bedoeling?
vijv

Professor Puntje schreef: di 16 dec 2025, 15:06

Laat f een functie van D (domein) naar C (codomein) zijn, en a een element van A.
Dan moet \( \cdot \) een afbeelding van AxD naar D zijn en \( \odot \) een afbeelding van AxC naar C.
En verder moet \( \oplus \) een afbeelding van DxD naar D zijn en + van CxC naar C.

Is dat de bedoeling?

Klopt

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Professor Puntje

vijv schreef: di 16 dec 2025, 08:41
  • Omdat een afbeelding is kunnen bewerkingen f: AxA-> A ook lineair zijn. Als we f definiëren als f(x,y) = x⊛y krijgen we volgende formules

(a⊕b)x=ax⊛bx
Om deze laatste te bewijzen moeten we echter meer te weten te komen over de aard van a.
Hier wordt het verwarrend. Tot nog toe ging het om functies f van één variabele, maar nu heb je het ineens over een functie f van twee variabelen. Dat is een ander geval waarvoor het voorafgaande niet automatisch hoeft op te gaan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “(Lineaire) Algebra en Meetkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!