Dat is jammer, want ik bedoel gewoon wat ik schrijf: het moet niet als een persoonlijke aanval gezien worden. Ik gaf gewoon aan dat ik denk dat alles wat we weten of geloven, en in zekere mate samenhangt met hen onderwerp, meespeelt bij het bepalen van de richting van ons betoog.Mark-H schreef:Als je begint met "met alle respect", dan lezen anderen vaak precies het tegenovergesteldeypsilon schreef:
Met alle respect, maar ik kan moeilijk geloven dat je een stuk van je kennissysteem zomaar kan uitzetten.
Dat lijkt met een dualistisch "homunculus"-idee, en daar heb ik het inderdaad moeilijk mee. Maar ik zie niet meteen de implicaties voor hetgeen reeds gezegd is.Het gaat hier m.i. om het al dan niet aanvaarden van de mogelijkheid dat de mens meer is dan de hersenen. Dat er iets of iemand aan het stuur van die hersenen staat. Een boeddhistische gedachte, ook verwoord in wat meer populaire boeken zoals "de kracht van het nu - Tolle". Een zin daaruit: "Al het lijden komt voort uit de identificatie met het verstand".
Dat was dus niet wat ik ermee bedoelde. Ik ben het trouwens ook niet eens met de boutade "dat we niets weten". In het zicht van de oneindigheid en de eeuwigheid weten we bijzonder weinig. Maar eigenlijk weten we best wel wat. Uitgaan van voorlopige waarheden betekent niet dat we niets weten, het betekent dat we dingen voorlopig weten. Dat klinkt misschien als een taalspelletje, maar m.i. is het een zeer pragmatische visie."Je kennissysteem uitzetten" kun je ook opvatten als de realisatie dat je eigenlijk niets weet. Kennis is immers voorlopig, dus het vasthouden daaraan zou een vooruitgang best wel eens in de weg kunnen staan...
Misschien is het wel tijd voor een kleine rectificatie, want door de vaart achter de discussie tussen BDE en mijzelf zijn mogelijk wat argumenten ondergesneeuwd geraakt. Zo schreef ik onder andere:Mark-H schreef:In maart is er een conferentie over filosoferen met kinderen. Het is daadwerkelijk in zwang. (en ik ga er naartoe).
Ik denk dat afleren veel moeilijker is dan aanleren. Als je met stelligheid kinderen dingen vertelt, zal het lastig zijn om dat later nog in twijfel te trekken, zeker als de hersenen niet meer zo plooibaar zijn als bij kinderen.
Ik denk dat kinderen worden onderschat hierin: er bij voorbaar vanuit gaan dat kinderen voorlopigheid van kennis niet aan zouden kunnen vind ik nogal wat...
Dit laatste omdat onderstaande quotes mij niet gerechtvaardigd lijken:We moeten af van het idee dat alles vaststaat voor eeuwig en altijd en we nooit andere verklaringen zullen vinden voor bepaalde zaken dan degene die we vandaag kennen. Dat kun je meegeven in de opvoeding. Maar je moet niet zeggen dat we eigenlijk van toeten noch blazen weten. Op mij komt het over alsof je dit laatste wil zeggen.
BDE schreef:Ik heb op dit forum al vele malen aangegeven dat heel veel wetenschappelijke hypothese's net zo onbetrouwbaar zijn als de geloofs verhalen.
(...)
Maar je moet duidelijk aangeven wanneer iets een feit is en wanneer een hypothese.
(...)
Wat mij opvalt op dit forum is dat de wetenschappers zelf ook niet meer door hebben wat nou een feit is en wat een hypothese.
BDE schreef:Kijk ik heb niets tegen wetenschap zolang we maar duidelijk houden wat de feiten zijn en wat bedacht is (hypothese) en daar gaat het fout.
(...)
Ja de gemiddelde wetenschapper is niet instaat om feiten van de hypothese's te onderscheiden.
Dit alles terwijl - en dit heb ik reeds tot in den treure herhaald - een hypothese meer is dan zomaar een fantasietje. En dat er weinig zogenaamde "feiten" zijn, of wij ze slechts in bepaalde mate kunnen kennen.Hypothese's zijn altijd bedachte verhalen waarvan we niet zeker weten of ze waar zijn.
Ik vind dus dat we (en ik citeer hier even prof. Diderik Batens) kinderen perfect kunnen leren om te gaan met onzekerheid. We kunnen het hen best vertellen als we iets niet weten. We kunnen hen best bijbrengen dat veel waarheden slechts tijdelijk zijn. Maar je moet niet doen alsof dit alle kennis en geloof fundamenteel hetzelfde maakt, want er valt wel degelijk onderscheid te maken. Je moet niet zeggen dat wetenschappelijke hypotheses maar "bedachte verhaaltjes" zijn, want dan moet je dus elk fantasietje met enige verklaringskracht gaan onderwijzen als even waar als elke wetenschappelijke theorie. Als we iets voorlopig weten, mogen we zeggen dat we het weten.
Puzzels