Puzzel Puzzels
John
Artikelen: 0

Re: [Religie] Het grote religie topic

god is een bedacht hulpstuk om overtuigingen beter over te kunnen brengen op andere mensen, normen en waarden zijn namelijk moeilijk over te brengen, maar de eerste(n) die met god aan kom(en/t) zetten kan hier veel goedgelovige mensen mee overtuigen en mee helpen, een atheist ziet dit gemakkelijker dan een christen, welke al door en door verteld is dat het iets oppermachtig is... God bestaat dus wel... net zoals dat roodkapje bestaat... als roodkapje niet bestond had men er nooit over gesproken of gespeculeerd, maar dat doen we dus wel en dus bestaat ze... gewoon een grote groep mensen vind dat hun jahweh hun lijdt en ze dus de bijbehorende normen en waarden volgen om zo goed mogelijk samen te kunnen leven... het is een verhaaltje, maar god bestaat toch echt wel.. simpele logica..

Dit is totale nonsens. Roodkapje is een sprookje. De kerstman is een sprookje. En als jij in de evolutie-theorie wilt geloven (want het is idd een geloof) dan kun je net zo goed in de kerstman geloven en dan zie je de versiering als bewijs dat de kerstman (en dus de evolutie-theorie) echt waar is. En daarbij gelooft een atheist in een zinloos en doelloos bestaan waarin je kunt doen en laten wat je wilt.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

gemertp

Het veel gegeven antwoord op de vraag of Sinterklaas bestaat is: "Sinterklaas bestaat voor je als je er in geloofd" en dit geld net zo goed voor God. Dit is ook volgnes mij de basis van het geloof van Wicca. Als je dan toch een geloof moet hebben ben ik van mening dat het beste geloof dan Wicca is. Wicca doet niet aan discrimatie, mannen en vrouwen zijn gelijk, homo en hetero seksuelen zijn gelijk, er is niet 1 organisatie (zoals de katholieke kerk) die de baas is in het geloof en iedereen geloofd een deel ervan wat hij zelf wil. Zo kan je Wicca zijn maar niet in magie geloven. De magie van Wicca is er trouwens op gebaseerd, als je geloofd dat het werkt dan werkt het. Maar sommige Wicca's geloven dat er 1 almachtig wezen is, sommige geloven dat dit er 2 zijn, de Man en de Vrouw, en sommige geloven in geen almachtig wezen. Als je een geloof wil hebben moet je Wicca nemen.

Zelf heb ik geen geloof, ik ben zelfs een beetje anti religieus. Ik had vorig jaar voor Nederlands een betoog spreekbeurt "al het geloof in Nederland moet afgeschaft worden". Nou ben ik het niet direct met deze stelling eens, maar het leek me leuk om er allemaal argumenten voor te verzinnen. Dat is me goed gelukt ook want ik had een 10.

Geloof, en vooral het katholieke geloof, is de veroorzaker van vele doden, veel ongeluk, vele oorlogen en is gigantisch hypocriet. Geloof is een manier van het verklaren van het onbekende, maar in de loop van de tijd is het gebruikt om mensen te onderdrukken. In de Middeleeuwen werd geloof gebruikt om mensen zoet te houden. "Stel geen lastige vragen, doe braaf je werk en laat het denken aan de adel over en je komt in de hemel" was het in de Middeleeuwen. In de tussentijd was het de adel zelf die zo'n beetje alle regels uit de Bijbel overtrad. "Het Vaticaan is het grootste bordeel van Europa" zo zegt mijn Nederlandse leraar.

Het islamische geloof wordt nog steeds gebruikt om mensen te onderdrukken. Ikzelf ben dus van mening dat op dit moment een wereld zonder religies er heel wat beter uit zo zien. Als er dan toch religies moeten zijn dan zou ik meer van Wicca en natuurgodsdiensten willen zien, die nog steeds de originele functie van geloof hebben: het onverklaarbare verklaren en de samenleving in goede banen leiden.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

NASE

Het veel gegeven antwoord op de vraag of Sinterklaas bestaat is: "Sinterklaas bestaat voor je als je er in geloofd" en dit geld net zo goed voor God.
of God bestaat, of hij bestaat niet.

of Einstein heeft gelijk, of hij heeft geen gelijk.

Iets tussen de 2 kan toch niet.

goed het is ms allemaal de schuld van de christenen, maar daarom moeten ze nog niet met vliegtuigjes gaan spelen. (9/11)

goed, vroeger zijn er veel slechte dingen gebeurt, in elke godsdienst, aleen mss niet bij de bouddha's, of toch zo zegt mij moeder. Maar persoonlijk vind ik dat het in Europa, of N-Ierland na, redelijk zustig is en redelijk braaf en beschaafd.
sjonnie

Wat voor wetenschappelijke ontdekking er ook wordt gedaan,maakt mij niet bang want er blijft in mijn opinie altijd ruimte voor mystiek. Ik heb echter ook geen antwoord op de diepste levensvragen,omdat ik als agnost denk dat we de antwoorden op die vragen nooit zullen kennen.
gemertp

goed, vroeger zijn er veel slechte dingen gebeurt, in elke godsdienst, aleen mss niet bij de bouddha's, of toch zo zegt mij moeder.  Maar persoonlijk vind ik dat het in Europa, of N-Ierland na, redelijk zustig is en redelijk braaf en beschaafd.
Braaf in Europa? De paus die in Europa zit verbied nog steeds (of heeft dat iig heel lang gedaan) alle christenen in Afrika (en overal ter wereld) om condooms te gebruiken. Hoe veel doden zou hij daarmee al op zijn geweten hebben doordat die mensen AIDS gekregen hebben?
Peter van Gemert

Anonymous

Om nog een voorbeeld te geven bij het bericht hierboven:

Het christendom is niet braaf te noemen als ze zichzelf al meer dan twee millennia als opperreligie beschouwen. Het belijden van een ander geloof is volgens het christendom een zonde (zie de tien geboden) en het christendom zelf is er in de tijd van de ontdekkingsreizen over de hele wereld op uit gegaan om zijn religie te verkondigen.

Door de aandacht van de media voor het Midden-Oosten lijkt het alsof de christenen in vergelijking met andere religies braaf zijn. De aandacht moet echter niet alleen op punten van geweld (Jihad, enz.) worden gelegd. Nog steeds zijn er namelijk (vooral in Amerika) mensen die geloven dat abortus moord is en dat homo's een ziekte hebben.

P.S. Wat maakt het uit als een dominee/pastoor/enz. homoseksueel is, als de Katholieke Kerk zoiets kent als het celibaat?
Anonymous

DCLXVI schreef:Om nog een voorbeeld te geven bij het bericht hierboven:

Het christendom is niet braaf te noemen als ze zichzelf al meer dan twee millennia als opperreligie beschouwen. Het belijden van een ander geloof is volgens het christendom een zonde (zie de tien geboden) en het christendom zelf is er in de tijd van de ontdekkingsreizen over de hele wereld op uit gegaan om zijn religie te verkondigen.

Je mag het zien als een zonde maar dat hoeft niet te betekenen dat christenen dan die mensen dood moeten maken. En wat is er mis mee om het evangelie te verkondigen aan mensen?

Door de aandacht van de media voor het Midden-Oosten lijkt het alsof de christenen in vergelijking met andere religies braaf zijn. De aandacht moet echter niet alleen op punten van geweld (Jihad, enz.) worden gelegd. Nog steeds zijn er namelijk (vooral in Amerika) mensen die geloven dat abortus moord is en dat homo's een ziekte hebben.

Hoe vaak moet er hierop gewezen worden dat een christen niet mag doden, staat ook in de tien geboden, heb je vast wel gelezen :wink:

Zijn die mensen christenen? Daarbij geloven ze niet dat homo's een ziekte hebben maar dat ze zondig zijn. Maar goed wie is niet zondig?

P.S. Wat maakt het uit als een dominee/pastoor/enz. homoseksueel is, als de Katholieke Kerk zoiets kent als het celibaat?
Geloof jij? nee, kun je er dan uitspraak over doen? ...... Ik snap niet waar jij je druk over maakt.
Anonymous

Daarbij zijn christenen ook veelal vervolgd in het verleden tot de dood toe en worden ze nog steeds vervolgd. Herrinner je het Romeinse Rijk dan? wie zijn schuld was dat toen heel veel christenen dood gingen? De schuld van atheisten? :wink:

Een christen weet dat je een ander mens niet mag doden. Ik betwijfel dan ook (met recht)of de mensen op die kruistochten allemaal wel echt christenen waren en of ze ook de juiste bijbelvertalingen aangevoerd kregen. Ik denk eerder dat het veelal atheisten waren die de aanzet gaven. Daarbij noemde Hitler zichzelf ook een christen :shock:
gemertp

Dat is ook bij de islam zo, in de Koran staat volgens mij ook dat je je medemens niet mag doden.

Wat ik al zei, al die geloven zijn hypocriet "gij zult den medemens niet doden" en tegelijk zijn er toch heel veel mensen vermoord omdat ze een ander geloof hadden.

Neem bijvoorbeeld Engeland in de tijd na Henry VIII met bv. Bloody Mary. Dat was echt bijzonder. Henry VIII werd protestant, maar de volgende koningin was weer katholiek en moorde alle protestanten uit, de volgende koningin was weer een volger van Hentry VIII en moorde all katholieken uit. :shock:
Peter van Gemert

Anonymous

gemertp schreef:Dat is ook bij de islam zo, in de Koran staat volgens mij ook dat je je medemens niet mag doden.

Wat ik al zei, al die geloven zijn hypocriet "gij zult den medemens niet doden" en tegelijk zijn er toch heel veel mensen vermoord omdat ze een ander geloof hadden.

Neem bijvoorbeeld Engeland in de tijd na Henry VIII met bv. Bloody Mary. Dat was echt bijzonder. Henry VIII werd protestant, maar de volgende koningin was weer katholiek en moorde alle protestanten uit, de volgende koningin was weer een volger van Hentry VIII en moorde all katholieken uit.   :shock:

Een katholieke is voorzover ik weet ook niet gelovig. Er zullen er wel wat tussen zitten maar ik vermoed dat het overgrote deel niet gelovig is. De katholieke kerk is voorzover ik weet gesticht door Romeinen die het christendom niet meer konden stuitten. Gesticht door atheisten dus.... En bij de Islam staat dat volgens mij ook idd dat je niet mag doden. Er zijn echter dwaalleringen, volgens mij is de jihad een voorbeeld. Ik weet verder niet al te veel van de koran af, de stukken die ik gelezen heb lijken veel op de stukken uit de bijbel. Maar goed christenen mogen niet moorden en dat staat duidelijk in de bijbel. Iemand die in Jezus geloofd behoort niet te moorden :wink:
Anonymous

En als je gelooft in God, hoe kun je dan moorden zonder dat Hij het ziet? Er staat zelf in de bijbel dat je niet mag moorden, dan ben je wel erg naief als je toch besluit iemand te doden en denkt dat God dat goed vind.
Xardas

Omtrent Satanisme, ik heb een nieuw forum gestart;

http://members.lycos.nl/simplesatan/
Anonymous

Xardas schreef:Omtrent Satanisme, ik heb een nieuw forum gestart;

http://members.lycos.nl/simplesatan/

Is dit forum niet genoeg?
Xardas

Dit forum gaat over wetenschap, mijn forum gaat over Satanisme.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Leuke gast

Dit forum gaat over wetenschap, mijn forum gaat over Satanisme.
Betekend dit nu dat Satanisme geen wetenschap is?

God is de wetenschap van het gevoel.

Bid een keer: "Jezus Maria ik bemin u."

U zult voelen dat uw gevoel hierop reageerd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!