Puzzel Puzzels
Herodotus
Artikelen: 0

Re: Welke bedoeling had God met zijn schepping?

Mijn redenatie is als volgt:

Als iemand een vraag stelt als: waarom heeft God de aarde geschapen?

denk ik: heeft god de aarde geschapen dan?

Mijn uitgangspunt hierbij is niet alleen het zoeken naar antwoorden op vragen, maar ook de vraag zelf kritisch bekijken.

We zijn het er als mensheid niet over eens dat God de aarde geschapen heeft, dus eigenlijk vind ik de waarom-vraag een stap te ver.

Alleen is mijn reactie dan zeg maar symbolisch bedoeld,

en ik kan me goed voorstellen dat dat niet altijd even helder is.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Fujaro

Herodotus schreef:Mijn redenatie is als volgt:

Als iemand een vraag stelt als: waarom heeft God de aarde geschapen?

denk ik: heeft god de aarde geschapen dan?

Mijn uitgangspunt hierbij is niet alleen het zoeken naar antwoorden op vragen, maar ook de vraag zelf kritisch bekijken.
Zeg, je gaat je toch niet overgeven aan het kritisch denken? :wink: Weet waar je aan begint. Voordat je er erg in hebt, wordt je op een forum als drager van de meest vreselijke ziektes behandeld. Dus wees verstandig en gewoon nazeggen wat in het boekje staat. Dan komt alles goed met een mooie beloning aan het eind.
Skeptic by nature
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Herodotus

sorry, je hebt helemaal gelijk :)

en inderdaad alsof de duivel er mee speelt is me net de wacht aangezegd door een moderator, lol
Fujaro

Herodotus schreef:sorry, je hebt helemaal gelijk :)

en inderdaad alsof de duivel er mee speelt is me net de wacht aangezegd door een moderator, lol
With a little help...
Skeptic by nature
oktagon

Het begrip God,Hogere Macht,ed.zijn door de primitieve mens zelf ontwikkeld en door de slimmere soort breder ontwikkeld om groepen onder controle te houden en door de ontstane religies macht uit te oefenen.Door goede geloofsverkondigers en door fanaten en politieke "dieren".

Het wordt dus gebruikt als een stuursysteem.

Welke "bedoeling" God had met het scheppen van "levende" materie op aarde in samenhang met alle dode materie die in het universum rondzweeft,zullen we wel nooit te weten komen.

De macht die sommigen leden van ons soort zich aanmeten als zouden zij de heersers van het heelal zijn duiden op een gebrek aan begrip over wij tov het Universum.

Wij zijn minder dan stof met zijn levende allen tov de rest van het heelal!

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Assassinator

Ja het is zeker mis/gebruikt als machtsmiddel, maar ik denk dat het begrip eerder is gekomen door o.a het vele onbekende wat men vroeger zag, zelfs de dingen die wij vanzelfssprekend vinden (regen, donder en bliksem, vulkaanuitbarstingen etc etc) waren toen nog raadsels. Het meest logische antwoord in die tijd was een hogere macht, dat is begrijpelijk. Langzamerhand is het meer als een doel gaan dienen voor mensen. Vroeger kon je niet hogerop komen in de sociale klasse, je kon je leven amper verbeteren. Een godheid en de vaak daarbijhorende leven na de dood kon dienen als doel voor mensen, een uitzicht op een beter leven. Misschien valse hoop, maar toch.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!