Puzzel Puzzels
appelmoes
Artikelen: 0

Re: Geneeskunde studeren

ook ik zou graag willen weten hoe het is om geneeskunde in belgie te studeren. Ik wil ook graag meedoen aan de toegangsexamen maar weet er niet veel vanaf, zou iemand mij kunnen vertellen wat je allemaal moet doen voor dat toelatingsexamen. Ik heb gehoord dat je wel voor wiskunde moet bijspijkeren. Ik heb zelf tweede fase, profiel Natuur en Gezondheid gedaan. Is het erg moeilijk, en hoe moet je je inschrijven? Ik zou het graag willen weten.

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Anonymous

kijk op www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts Daar staat alles over het examen. Ik ga er zelf ook aan meedoen, 5 juli as.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Boas

aaah super thanks voor die link http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/

die brochure is erg handig. er blijft nog één vraag over:

hoe werkt de studiefinanciering in Belgie voor Nederlandse studenten?

is die er? hoeveel is dat? kan ik mij daarvoor aanmelden? betaalt Nederland die stufi?

En tot welke instantie kan ik mij richten met vragen over geld? = Wat is de Belgische IB-Groep?

aaaaaaah wetenschapsforum.nl is helemaal te gek

bedankt!

Boas
Anonymous

ik kan wel bij de afdeling studievoorlichting gaan werken haha :shock: Als je als Nederlandse student geneeskunde in Belgie gaat studeren krijg je gewoon Nederlandse stufi. Ook kun je gewoon een OV krijgen, of als je dat wilt een maadelijkse OV-vergoeding. (www.ib-groep.nl) Met vragen over geld in Belgie weet ik niet waar je moet zijn; dat staat vast wel ergens op een site van een Vlaamse uni.
Anonymous

hi,

Ik zat zelf een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb wel mijn vwo gehaald maar met geen enkel exact vak en naar een paar maanden pedagogiek besloot ik beter geneeskunde te kunnen gaan studeren. Ik heb ook eerst bij het james boswell gekeken, maar financieel leek me dit toch niet echt een goede oplossing. Na wat verder zoeken ben ik bij het roc terecht gekomen. Daar kan ik in een jaar de vier verreiste vakken inhalen vanaf de vierde. Dit is vrij goedkoop, je krijgt tegemoetkoming scholieren van de ib-groep en in elke plaats zit er wel een. Je hebt dan officieel gezien natuurlijk nog geen vwo diploma maar als je die vakken wel op vwo hebt gehaald kun je via een ingangstest (colliqium doctum) toch binnenkomen. En eventueel kun je op het roc ook nog een paar andere vakken erbij nemen, dit kost maar een beetje meer. Zo kun je bijvoorbeeld ook engels op vwo niveau doen (vinden ze ook altijd prettig op de universiteit). Dus dan kun je vanaf schooljaar 2006/2007 al geneeskunde gaan studeren.

Succes ermee! Ik hoop dat het je gaat lukken.

Karen
Anonymous

Hey!

Ik vroeg me eigelijk af of je als nederlander perse voor dat toelatingsexamen een vwo diploma nodig hebt of kan iedereen eraan mee deelnemen. Kan dit met een havo diploma?? Of kan dat pas na je propodeuse?

doeg -xxx-

Karin
Cassanne

Als je ouder bent dan 21 hoef je voor een colloquium doctum geen VWO diploma te hebben. Wel moet je gewoonlijk ...(vak) op VWO-niveau beheersen en dat kunnen aantonen.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die met een propedeuse 'vertaler engels' van het LOI toegelaten is bij de studie Engels aan de universiteit (hij had HAVO gedaan).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
mochila

noortje schreef:Ik zit in een belgisch systeem, dus heb geen idee hoe het komt dat je geen vakken hebt gehad zoals wiskunde biologie, chemie en fysica.

In principe zou je kunnen beginnen aan de universiteit. Alles wordt er herhaald van het middelbaar, maar ze verwachten wel dat je de basis bezit. Mits superhard werken, kan je die achterstand inhalen. Bij wiskunde bv zijn wij (doe wel geen geneeskunde, maar farmacie) zijn wij begonnen met afgeleiden en integralen. Op 4 uur hadden wij dus een semester gezien van het middelbaar.

Je kan ook nu al vragen om bijles te krijgen in die elementaire vakken. Bij ons moet je ook een ingangsexamen afleggen en moet je dus ook de basis kennen.

In belgie kan je ook je eerste jaar beginnen in biomedische en daarna naar het tweede jaar gaan opnieuw mits ingangexamen.

Er zijn heel wat Nederlanders die in Belgie het komen proberen, juist omdat die loting er niet is. ze moeten dan ook meedoen aan het ingangsexamen.

Veel succes!
ik zit in me eerste jaar biomedische in België ( Gent) en ook al wil je hierna geneeskunde doen, je moet opnieuw het ingangsexamen doen en je moet opnieuw het eerste jaar doen (mits een paar vrijstellingen mss) dit omdat de biomedische in gent helemaal niet parallel looopt met de geneeskunde!

ik vind als je hiervan je werk wilt maken, dat je alles aankan! je zult er wel hard voor moeten werken !! succes :shock:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”
Anonymous

Ik ken bijvoorbeeld iemand die met een propedeuse 'vertaler engels' van het LOI toegelaten is bij de studie Engels aan de universiteit (hij had HAVO gedaan).
Dit geldt voor alle uni-studies ongeveer, behalve gnk, thk en bmw..je moet die vakken hebben en idd net wat je zegt nog wel toetsen in kunnen afleggen.

In Belgie kun je sowieso niet met je havo-diploma toelatingsexamen doen. Er gelden dezelfde eisen als in Nederland, dit is Europees vastgelegd als ik me niet vergis.

Wie doen er allemaal mee 5 juli met het examen??
Anonymous

Hallo,

Ook ik ga een poging doen om na 3 uitlotingen in België een plaats te veroveren bij het toelatingsexamen. Ik vroeg me alleen af of er behalve de examenopgaven die op de site van het toelatingsexamen gegeven worden er nog meer oefenmateriaal aan te vragen of te vinden is. Ik hoop dat er iemand is die dit weet.

Aart Jan
mochila

hoi, ik ben een belg en volgens mijn weten mag iedereen meedoen aan het toelatingsexamen voor geneeskunde. volgens mij moet je niet specifiek een bepaald diploma hebben, behalve dat je je laatste jaar middelbaar hebt afgewerkt denk ik!

onderschat het welliswaar niet dat examen, het is zowel wiskunde,fysica,chemie als een psychologisch onderdeel dat je voorgeschoteld krijgt :shock:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”
Anonymous

@ AJG: het is handig om (een paar) nrs van het Tijdschrift voor Geneeskunde (Belgische!)door te nemen, ivm de medische tekst die je voorgeschoteld krijgt. Ook is me aangeraden een boekje door te nemen over de IQ-test, alleen ben ik de titel even kwijt. Suc6 met je voorbereiding!

@ minemin: het is niet waar wat je zegt, iig niet voor Nederlanders. Je kunt als Nederlander alleen inschrijven voor gnk (nadat je t toelatingsexamen gehaald hebt) als je ook aan de eisen voldoet zoals die in Nederland gelden. Dus je kunt dan mss als je havo hebt wel meedoen aan dat examen, maar je hebt er niets aan want je mag je doen alsnog niet inschrijven!
Anonymous

Ik heb me ook ingeschreven voor de toelatingstest geneeskunde in Belgie. Kan iemand die deze test al eens heeft gedaan of het systeem in belgie goed kent mij vertellen hoe ik mij het beste voor deze test kan voorbereiden?

Alvast bedankt!!

Julie
Anonymous

Wie heeft er voor mij (een aantal) exemplaren van het Belgisch Tijdschrift voor Geneeskunde? Ter voorbereiding op het toelatingsexamen begin juli. Laat het me weten! Moderator: geen e-mailadressen in berichten plaatsen. Zie forumregels.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Anonymous

Bij ons in Belgie circuleren er wel meerdere examenvragen, vele scholen vezamelen deze doorheen de jaren en gebruiken ze om hun laatstejaars voor te bereiden op het ingansexamen. Ik herinner mij dat er bij ons op school woensdagnamiddag bijlessen/herhalingslessen gegeven werden in wiskunde, fysica en chemie. Voor de psychologische testen kan je u helaas niet echt voorbereiden denk ik.

Tijdens het jaar worden er ook voorbereidingslessen gegeven aan de vub (vrije universiteit brussel) en waarschijnlijk ook op andere plaatsen maar dat weet ik niet zeker.

Nu diegene die nu net hebben meegedaan met het examen zullen wel weten wat het juist is. Indien geslaagd, proficiat, geneeskunde is wel een moeilijke richting, maar het slaagpercentage is in tegenstelling tot de andere richtingen in Belgie wel heeeeel hoog!!!!Juist omdat er al een selectie gebeurd met dat ingangsexamen! Je moet er wel nog voor werken, maar wie slaagt voor zijn ingangsexamen, kan de rest normaal ook wel aan!

Er is deze vakantie zeker nog een 2e kans om deel te nemen aan het ingangsexamen, ik geloof in september? Jullie moeten maar kijken op de site van de kuleuven of de rug ofzo..

Veel succes !!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Studiekeuze”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!