Puzzel Puzzels
Morris G.
Artikelen: 0

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

niets anders concluderen dan dat (v)mbo'ers vaak worden geassocieerd met [....] praktijkgerichte..[...]

Wat is trouwens mis met praktijkgericht? :wink:
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Morris G.

... ik zie sommige architecten soms nog geen boomhutje in elkaar zetten...
Dank je, dat was mijn punt in mijn vorige post. Praktijkgericht is juist goed en nodig!!! Een TU'er kan een prachtig ontwerp maken, maar het moet wel te maken zijn!!!
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sparks

Wat is trouwens mis met praktijkgericht?

Waar zie jij het woord verkeerd staan? ik beweer enkel dat MBO'ers hier vaak mee geassosieerd worden.
Volgens mij deelt iedereen, die tot nu toe in dit forum heeft gereageerd, jouw mening in deze; namelijk complete onzin.

Iedereen kent wel de krantenkoppen 'hoog percentage MBO'ers valt af', 'veel criminaliteit MBO'ers' of dan komt er weer eens een documentaire over ontspoorde kinderen die nagenoeg toch vaak MBO doen. Nogmaals, dit is niet mijn mening, niet jullie mening (hoop ik) maar op deze manier schets de media toch echt dit beeld!. Ik denk dan ook dat dit beeld bij veel Nederlanders heerst.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/003384.html

http://forum.fok.nl/topic/817610/1/25

http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2006/0...s-veel-te-hoog/

Ik heb nog 714.000 resultaten maar deze 3 vond ik toch wel het meest schijnend. Ja ik ben ervan op de hoogte dat de laatste site van de SP is, maar het toch weer een resultaat.

Nu zullen er ongetwijfeld reacties komen van 'bijna iedereen gebruikt ook wel eens geweld'. Maar het grote verschil ligt hem denk ik op de manier hoe je er naar kijkt, voor de MBO'er die zijn docent slaat wordt het al gauw als iets gepresentatiefs gezien, bij de HBOér is het ineens bij wijze van spreke incidenteel.
Knowing a lot kills the fantasy
albert davinci

Ik denk dan ook dat één van de oorzaken het enorme niveau verschil is tussen de niveaus in het MBO onderling. Zo is niveau 1 en 2 vaak een deeltijd opleiding, met als toelatingeis 16 jaar in leven blijven, waarbij je één dag per week les krijgt wat vaak inhoudelijk minder is dan dat van een vacuumbakje en daar is natuurlijk opzich niks mis mee (excuses voor mijn cynische beeldspraak), niveau 3 en 4 daarintegen heeft wel een diploma als toelatingseis, heeft wel volwaardige lessen en theorievakken. Kortom, het verschil is te groot en de niveau 3 en 4 leerlingen lijden zowel in de maatschappij als in het bedrijfsleven onder de slechte naam van het veel te brede MBO.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Nog niet zo lang geleden noemden ze niveau 1 en 2 van het MBO kort MBO of schakelklas en maakten ze onderscheid tussen het VBO en de MAVO. Op de MAVO en het MBO had je niet al te veel problemen, op het VBO en KMBO wel.

De politiek heeft naar mijn stellige overtuiging er bewust voor gekozen om deze 2 niveau's samen te voegen om het toenmalige negatieve imago van het VBO en KMBO op te krikken, het resultaat is het tegengestelde, het imago van de MAVO en MBO is omlaaggehaald door de 2 lagere niveau's.

Ik sluit me er helemaal bij aan dat er niets mis mee is als iemand wat beter is met zijn handen dan met zijn hoofd, voor mij geen probleem.

Het blijkt wel zo te zijn dat die leerlingen die echt niet gemotiveerd zijn sneller op dat niveau terechtkomen doordat ze weinig voor school doen. Ik vermoed dat juist zij het leven zuur maken voor die leerlingen die wel hun best doen maar met hun hoofd niet meer kunnen en dat vind ik nogal schrijnend voor hun.
albert davinci

Ik denk, dat jij wellicht een uitzondering was. Je hebt erg pech gehad met je vervolgopleiding. Meestal wordt er toch van alles geprobeerd om de leerling te laten slagen - op het vmbo, de havo of het vwo.  
Ik ben met behoorlijke cijfers geslaagd voor het VWO, geen enkele onvoldoende.

Het probleem is dat je voor de studie geneeskunde, vooral aan de universiteit waar ik les volg, enorm veel van buiten moet leren.

Als je goed kan redeneren dan hoef je niets of bijna niets van buiten te leren voor de exacte vakken en Nederlands en Engels.

Mijn pakket was: Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, economie, natuurkunde en scheikunde.

Voor geen één van die vakken moest ik iets van buiten leren, erger nog, voor geen één van deze vakken moest ik ook maar een beetje werken, het ging vanzelf.

Als je dan de overgang moet maken naar een wat ouderwetse universiteit waar studenten met een goed getraind geheugen meer dan 8 uur per dag studeren in de lesvrije weken voor het examen en tijdens de examens, dat is eufemistisch uitgedrukt een zeer grote overgang die voor de meesten moeilijk zou zijn.

Nu had ik voor deze vakken aanleg (daarom heb ik ze gekozen :wink: ) maar voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, Latijn, oud-Grieks, Spaans en Duits zou ik wel hebben moeten werken. Deze vakken, voor zover ik ze al heb gehad, heb ik alleen maar op een laag niveau gehad waardoor ik er toen ook niet al te hard voor moest werken.

Kortom, ik heb op de middelbare school niet geleerd om te werken en ik heb mijn geheugen daar niet hoeven te trainen.

Ik ben er zeker van dat als ik meteen het VWO zou hebben gedaan dat ik dan een soepelere start zou hebben gehad met mijn studie.

Natuurlijk, ik ben een uitzondering. Als je zelf een uitzondering bent dan heb je daar niet echt een boodschap aan.
Jan van de Velde

Ik ben er van overtuigd dat wanner de onderwijzers goed communiceren dat het dan wel meevalt met de agressie van de ouders. Ook hier ben ik benieuwd naar de ervaring van Jan.
Mijn ervaringen op dit vlak zijn denk ik (te) beperkt. Ik woon en werk in een landelijke omgeving, at scheelt qua mentaliteit. Collega's uit de Randstad (voor de Vlamingen: het grote-steden-gebied in en rond Amsterdam-Rotterdam-Den Haag-Utrecht) hebben hier zeer zeker beduidend meer mee te maken.

Maar de maatschappij is zeer zeker veranderd in dit opzicht. De volwassenen praten veelal eerder in termen van rechten dan van plichten. Dat evenwicht is in onze maatschappij vaak zoek. En, "zoals de ouden zongen, piepen de jongen".

Ik neem het de jeugd op zich niet kwalijk dus.

Als VMBO-docent hoor ik dat wel vaker, al had ik het nog nooit in dit soort grove bewoordingen gehoord. Schande.  

Relax Jan, ik zou nooit zoiets zeggen tegen iemand of zelfs zoiets denken al vind ik wel dat veel van die leerlingen serieus tekort wordt gedaan.
Ik was ook niet boos omdat jij die term aanhaalde, ik word boos omdat dat soort termen überhaupt worden gebruikt, zelfs over de minder onbeschofte uitdrukkingen op dit vlak.
Iedereen die zo nu en dan het nieuws kijkt, politieke interesses heeft of forums bezoekt kan waarschijnlijk niets anders concluderen dan dat (v)mbo'ers vaak worden geassosieerd met onintelligente, ongeinteresseerde, praktijkgerichte, inzetlose, politiek-incorrecte hangejochies. Komplete onzin, ik vind het dan ook enigzins spijtig dat ik dit soort ongegronde en vaak onbeargumenteerde reacties ook hier weer terugvind.
Dat praktijkgerichte even terzijde, Sparks heeft wel degelijk gelijk. Die associatie bestaat in het algemeen wel degelijk. Niet dat we daar vrolijk om moeten worden., en niet dat de associatie veel grond heeft. Het si zo'n bewering als "alle moslinms zijn terroristen". Slaat nergens op.

Echter, een niet te verwaarlozen percentage IS inzetloos, ongeïnteresseerd en politiek incorrect. Wederom: "zoals de ouden zongen, piepen de jongen". Een paar van die drop-outs in de klas, door peer pressure slepen ze nog een groep mee, en daar gaat je niveau. Want ook die drop-outs moeten met een papiertje de deur uit.

(Als de berg niet naar Mozes komt, zal Mozes naar de berg moeten. Wij draaien dat hier in Nederland echter maar al te gauw om. Als de leerling niet om zijn diploma komt (qua niveau), zullen we het diploma maar naar de leerling brengen.

Ik zat laatst in de oude boekenkast door natuurkundeboeken van 25 jaar geleden LTS theoretisch te bladeren. Die jongens moesten écht werken vergeleken met mijn leerlingen.....)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
albert davinci

(Als de berg niet naar Mozes komt, zal Mozes naar de berg moeten. Wij draaien dat hier in Nederland echter maar al te gauw om. Als de leerling niet om zijn diploma komt (qua niveau), zullen we het diploma maar naar de leerling brengen.  

Ik zat laatst in de oude boekenkast door natuurkundeboeken van 25 jaar geleden LTS theoretisch te bladeren. Die jongens moesten écht werken vergeleken met mijn leerlingen.....)
Volgens mij leg jij de vinger op de gevoelige snaar.

Beter inderdaad dan maar voor die 2 of 3 jongens een andere oplossing zoeken en de rest fatsoenlijk onderwijs gunnen. In Vlaanderen wordt dit niet aanvaardt, daar geven ze tenminste nog echt onderwijs. Zelfs tot in het absurde, als je daar naar de muziekschool gaat moet je bijvoorbeeld afbellen wanneer je niet naar de theoretische les kan komen. Toch een heel andere cultuur.

Ze zeggen toch altijd dat de MULO het niveau van de MAVO had en de HBS het niveau van het VWO had.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Morris G.

Sparks schreef:Waar zie jij het woord verkeerd staan? ik beweer enkel dat MBO'ers hier vaak mee geassosieerd worden.

In jouw opsoming van (v)mbo'ers vaak worden geassosieerd met onintelligente, ongeinteresseerde, praktijkgerichte, inzetlose, politiek-incorrecte hangejochies. geef je naast alle 'negatieve' eigenschappen ook "Praktijkgericht". Vandaar mijn vraag: wat is er mis mee.

[quote="Sparks"Iedereen kent wel de krantenkoppen [...] Ik denk dan ook dat dit beeld bij veel Nederlanders heerst.
Helaas, maar daar moet ik je 100% gelijk geven. (Ook al vind ik FOK niet echt een goede bron...) Er zijn echter ook altijd een paar 'vuile appels' in het mandje.

[quote-"Jan van de Velde"} Als de leerling niet om zijn diploma komt (qua niveau), zullen we het diploma maar naar de leerling brengen.
Klopt!! Maar juist door dit gedrag doe je andere leerlingen tekort. Het 'toetsniveau' zakt totdat iedereen 'binnen de boot valt' en er wordt nog maar weinig van ze gevraagd. Examen biologie basis 2005/2006: Een foto van twee olifanten met het kopje ...deze komt uit "Africa" en ... "India" . Vraag: Een van de twee heeft grotere oren. Welke? Nou, zelfs basisleerlingen voelen zich hier ontzettend vernedert. En terecht.

[/i]

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!