Re: Kritiek en respect voor andere culturen
Geplaatst: wo 13 feb 2008, 09:59
Met betrekking tot het derde punt, dat ik vet gemaakt heb, wil ik opmerken dat het vollediger zou zijn te specificeren als volgt:" (...)maar beslist niet op basis van het begrippenpaar absoluut waar en onwaar". Als je de term absoluut toevoegt dan zaait ze minder verwarring, en zie ik verder niet hoe jij op basis van deze zienswijze tot de conclusie kwam dat je het oneens was met mijn stelling. Ze conflicteren namelijk niet.nabob schreef:Nou vooruit. Wellicht dat je daarmee een beter begrip krijgt van mijn zienswijze. Uit de losse pols zonder verdere uitleg en in vier zinnen:
-Er bestaat geen objectieve en universele standaard om waar van onwaar, goed van slecht en vooroordelen van oordelen te onderscheiden.
-Vooroordelen zijn het vertrekpunt van waaruit wij de ander en het vreemde leren begrijpen.
-In dit proces van interpreteren en leren begrijpen van de ander zijn wij in staat om onze vooroordelen bij te stellen of juist aan te scherpen, maar beslist niet op basis van het begrippenpaar waar/onwaar!
-Conclusie: vooroordelen behoren niet tot het domein van de kentheorie maar dienen een praktisch nut in onze omgang met culturen.
Ik zie niet hoe die vraag leidt tot inzicht in de kwestie of er al of niet morele voortuigang bestaat; ik denk dat alle ouders -- enkele uitzonderingen daar gelaten misschien -- bereid zijn een betere wereld voor hun kinderen achter te laten. Probeer in drie of vier compacte zinnen te zeggen of je nog steeds denkt dat morele voortuigang bestaat, en zo ja, waar je dat aan kunt zien.nabob schreef:Door tienduizend mensen de vraag te stellen of zij bereid zijn een betere wereld voor hun kinderen achter te laten (...)romans schreef:
Je stelt dat er geen enkele garantie bestaat dat we in de toekomst naar een hogere morele standaard bewegen. Mijn vraag is: hoe kun je morele voortuitgang onderscheiden van achteruitgang in jouw model?
Nee, het ligt niet subtieler, ben ik bang. Lees het stukje dat ik vet heb gemaakt. Als je iemand probeert te overtuigen van je mening -- zoals wij nu doen -- dan doe je dat juist op basis van de overtuiging dat er een manier is om meningen 'te wegen'. En zoals ik al eerder heb aangetoond is dat mogelijk door een argumentatie te toesten op consistentie en cohesie, en hoeft er dus geen absolute waarheid aan te pas te komen.nabob schreef:Het ligt subtieler. Ik wil niet stellen dat mijn opinie (je noemt het zelf al: opinie) beter onderbouwd is, maar anders. Nogmaals, onderbouwing is niet gradueel in de zin van het beter benaderen van de waarheid of een hogere graad van juistheid behalen. Dat wil beslist niet zeggen dat opinies allemaal op dezelfde wijze onderbouwd zijn. Je kunt één en hetzelfde ding op heel verschillende manieren beschrijven, beargumenteren en onderbouwen zonder dat één van deze manieren ten alle tijde de meest correcte is t.o.v. de andere. Desondanks hou ik het erop dat we ieder een andere invulling geven aan het begrip vooroordeel. Lees mijn voorgaande bericht over de hermeneutiek om een idee te krijgen wat ik onder vooroordelen versta.romans schreef:
Maar goed, jij bent dus nog steeds van mening dat alle opinies in precies dezelfde mate zijn onderbouwd zijn? Wat natuurlijk de curieuze vraag opwerpt: waarom probeer jij mij te overtuigen dat jouw opinie, in deze, beter onderbouwd is dan de mijne?