@rhiannon: Jij hebt het over magnetische declinatie, maar dat is niet wat ik bedoel met m'n vraag. Ik ga er vanuit dat men over het algemeen wel weet dat het geografische noorden en het magnetische noorden niet op dezelfde plek liggen, en tevens dat het magnetische noorden van plaats verandert.
@Zwam: je zit dusdanig dicht in de buurt van het antwoord, dat ik het maar goed reken. Het magnetische
noorden ligt bij de geografische noordpool, maar de (geo)magnetische
noordpool ligt bij de geografische zuidpool. Het heeft te maken met de
richting van de aardmagnetische veldlijnen. Zie
hier voor uitleg.
De tweede misvatting heeft te maken met dat de kompasnaald niet altijd naar het magnetische noorden (dus niet te verwarren met magnetische noordpool!) wijst, in verband met bijvoorbeeld magnetische anomalien (zie
hier). Ik weet niet of de invloed van zonnewind of bliksem groot genoeg is om een kompasnaald een afwijking te bezorgen. Maar mogelijk dat deze twee ook (tijdelijk) het aardmagnetische veld dusdanig kunnen beinvloeden, dat ook hierdoor een kompasnaald een afwijking kan krijgen. En als laatste kunnen elektrische apparaten in de buurt van een kompas ook ervoor zorgen dat de kompasnaald een afwijking krijgt door het magnetische veld dat door dergelijke apparaten wordt opgewekt.